Test jazdenky: BMW e36 318is je auto, ktoré nestarne
BMW e36 je automobil, ktorý pamätá ešte 90-te roky, no pomerne často sa s ním stretávame aj dnes, 27 rokov po jeho premiére. Čas neúprosne beží, no stará e36 nestráca na kráse, za čo vďačí svojmu veľmi podarenému dizajnu. Veľká škoda však je, že medzi kusmi, ktoré jazdia po našich cestách, nájdeme skôr staré hnusné a zhnité vraky ako zachovalé kusy, o ktoré sa majitelia dôkladne starali.
BMW e36 sa začalo vyrábať v roku 1990 spočiatku len v jedinej karosárskej verzii sedan. Ako však čas plynul, pribudli k sedanu ďalšie štyri verzie, a to kupé, kabriolet, Compact a verzia kombi označená ako Touring. Paleta motorizácií bola rovnako široká ako paleta karosárskych verzií, pod kapotou BMW e36 si mohol nájsť nielen štvorvalcové motory, ale aj vznetové a zážihové šesťvalce.
Nárazovým testom prešlo BMW e36 v roku 1997, pričom získalo za ochranu posádky len dve z piatich možných hviezdičiek.
Nás však dnes bude zaujímať len jediný model a tým je BMW e36 v karosárskej verzii Compact s motorizáciou 1.8is. Poďme sa naň pozrieť. Verzia Compact je od predného nárazníka totožná s verziou BMW e36 radu 3 sedan. Má identický nárazník, čelné sklo, kapotu, blatníky, svetlá, spätné zrkadlá, no dokonca aj rázvor. Avšak od A stĺpiku smerom dozadu je to úplne iný automobil. BMW e36 Compact má oproti ostatným verziám modelu e36 odlišné dvere, strechu, zadné blatníky, prahy, zadné sklo, ale aj zadné svetlá či kufrové dvere.
Odlišnosťami karosérie to však nekončí, Compact má odlišné pruženie, ktoré zdieľa s modelom BWM Z3. Predná náprava Compactu je identická s ostatnými verziami, no zaujímavosou je zadná náprava, ktorá pochádza zo staršieho modelu BMW radu 3 e30. Všetky sedany, kabriolety, kupéčka a kombi sú totiž vybavené zadnou viacprvkovou nápravou.
V interiéri e36 nájdeš mäkčené plasty a ďalšie kvalitné materiály, ktoré majú dlhú životnosť a len tak sa neošúchajú či nepoškriabu. Netreba zabúdať ani na dielenské spracovanie, ktoré je taktiež na veľmi dobrej úrovni. Interiér sa však vyznačuje len priemernou priestrannosťou, a to najmä na zadných sedadlách. Problém je najmä v nedostatku miesta pre nohy. Ak totiž sedia na predných sedadlách urastený pasažieri, pasažieri sediaci vzadu nezmestia svoje nohy medzi predné a zadné sedadlá. Naopak pochváliť treba veľmi pohodlné, športové sedadlá, ktoré majú výborné bočné vedenie.
Keďže si BMW kupuje len málo ľudí, ktorým by šlo len o to, aby ich auto odviezlo z bodu A do bodu B, zo všetkého najviac nás budú zaujímať jazdné vlastnosti a motor. Poďme sa teda pozrieť na najdôležitejšie vlastnosti automobilu.
Jazdné vlastnosti Compactu sú veľmi dobré, pocit stability a istoty je samozrejmosťou. Ostré zákruty a ich prejazd dynamickým tempom mu taktiež nerobia žiaden problém. Treba však podotknúť, že jazdné vlastnosti ostatných verzií, ktoré sú vybavené viacprvkovou zadnou nápravou sú ešte o niečo lepšie. Výborné jazdné vlastnosti sa však stratia ihneď po tom ako klesnú teploty pod nulu. Zamrznutý, zasnežený či mokrý povrch totiž zadnému náhonu priveľmi nesedí. Pochváliť však treba citlivé a presné riadenie.
Motor 1.8is je zážihový štvorvalec o objeme 1796 cm3, ktorý dodáva výkon 103 kW / 140 koní a krútiaci moment 172 Nm. Tento motor je vybavený reťazovým rozvodom DOHC, viacbodovým vstrekovaním paliva a systémom variabilného časovania ventilov VANOS. Motor 1.8is je skvelým spoločníkom na cestách. Je pružný už v nízkych otáčkach, zaberá už od 1500 ot/min a tak ho pri bežnej jazde netreba moc vytáčať.
Pre dynamickú jazdu však treba pokoriť hranicu 4000 ot/min, kedy prichádza razantný nástup výkonu, ktorý končí približne pri 6500 ot/min. BMW e36 1.8is Compact stihne zrýchliť z 0 na 100 km/h za 10 sekúnd a maximálnu rýchlosť dosahuje podľa technického preukazu 213 km/h. Tieto parametre síce neohúria, no ani neurazia. Podobne je to aj so spotrebou paliva, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 7.5 litrov na 100 km, čo je vzhľadom na parametre a tak staré auto ako e36 úctyhodné.
Čo sa týka spoľahlivosti, motor 1.8is si vedie veľmi dobre. Avšak ako pri každom motore ani tento neobišlo zopár porúch. Najčastejšie sa môžeš stretnúť s trhavým chodom a o niečo vyššou spotrebou paliva, čo je spôsobené poruchou váhy vzduchu či lambda sondy. Pozor si však treba dávať aj na klepavé zvuky motora, kedy jeho zvuk pripomína dieselový motor. Takýto prejav naznačuje, že sa jedná o problém so systémom variabilného časovania ventilov VANOS.
Okrem toho sa však môžeš stretnúť aj s nekľudným voľnobehom (kolísaním otáčok), čoho príčinou môže byť napríklad netesnosť sacieho potrubia, zlý voľnobežný ventil, porucha váhy vzduchu či lambda sondy. Po väčšom nájazde km sa však môže objaviť aj zvýšená spotreba motorového oleja. Všetky tieto závady sú však len bežné problémy a ich oprava nebýva priveľmi nákladná. Pri správnej starostlivosti a údržbe dokáže tento motor najazdiť státisíce kilometrov bez väčších problémov.
Napríklad nami testované auto s týmto motorom, malo najazdených takmer 330 000 km a šlapalo ako hodinky.
Čo sa týka automobilu, ten trápila nadmerná korózia karosérie a výfuku (najmä prvé ročníky). Okrem korózie sa môžeš stretnú aj s nefungujúcim centrálnym zamykaním, hučiacimi ložiskami či pomerne rýchlo opotrebovanými čapmi a silentblokmy na prednej náprave. Aj napriek spomínaným problémom však môžeme zaradiť BMW e36 Compact medzi pomerne spoľahlivé a odolné automobily, všetko však záleží od starostlivosti a pravidelného servisu.
BMW e36 318is Compact je vďaka svojej nízkej cene, podarenému dizajnu a výbornej motorizácii veľmi obľúbená jazdenka. Bohužiaľ je takmer nemožné zohnať kus, ktorý by bol v dobrom technickom stave, nebol zhitý a nemal stočené kilometre. Ak sa ti však podarí nájsť zachovalý kúsok v dobrom technickom stave, určite jeho kúpou nešliapneš vedľa.
Parametre auta:
Pohotovostná hmotnosť: 1175 kg
Dĺžka: 4210 mm
Šírka: 1698 mm
Výška: 1393 mm
Parametre motora:
Príprava zmesi – zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie – bez preplňovania
Hnacia náprava – zadná
Prevodovka – päťstupňová manuálna
Zdvihový objem – 1796 cm3
Počet valcov – 4
Počet ventilov – 16
Krútiaci moment – 172 Nm
Výkon – 103 kW / 140 koní
Maximálny výkon – 6000 ot/min
Maximálna rýchlosť – 213 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h – 10,2 sekúnd
Spotreba – 8 litrov