Nitro (Nitro Oxide System) a jeho použitie v automobile
Dnešný článk o zvyšovaní výkonu bude zameraný na Nitro Oxide System, v skratke NOS.
Nitro oxide je v preklade oxid dusný (rajský plyn), ktorý sa používa v zdravotníctve ako anestetikum - nás však bude zaujímať jeho použitie v automobile.
Obsah
Ako funguje N2O v aute?
Vstrekovaním N2O (oxidu dusného) do sacieho potrubia benzínového motora je možné dostať veľmi veľké množstvo výkonu za málo peňazí (ako pre koho).
Nárast výkonu je však krátkodobý (10-15 sekúnd), pretože by mohlo dôjsť k poškodeniu motora. Taktiež sa odporúča vstrekovať oxid dusný iba pri úplne otvorenej škrtiacej klapke, čiže plnom plyne.
Škrtiaca klapka: Ako funguje a jej možné poruchy
Oxid dusný sa rozpadá pri teplote približne 300 stupňov celzia na dusík a kyslík. Po vstreknutí plynu do spaľovacieho priestoru vznikne veľmi bohatá zmes na kyslík.
Funkcia dusíka spočíva v tom, že pri expanzii sa extrémne schladí a tým ochladí aj kyslík, vďaka čomu je spaľovací proces účinnejší. Oxid dusný obsahuje 2,3 krát viac kyslíku ako je obsiahnutý v našej atmosfére.
Zariadenie potrebné na inštaláciu NOS:
Tlaková fľaša
Tlakové potrubie
Solenoidy (cievky)
Vstrekovač
Existujú dva systémy na vstrekovanie N2O a to:
Suchý systém
Mokrý systém
1. Suchý systém
Plyn sa vstrekuje pred čidlo, ktoré sníma hmotnosť nasávaného vzduchu, aby mohla riadiaca jednotka nastaviť väčšiu dávku paliva. Do valca sa však môže dostať príliš chudobná zmes, čo môže spôsobiť podpálenie ventilov.
Chudobná zmes: Aký vplyv má na motor?
2. Mokrý systém
Plyn a palivo sa vstrekujú naraz do sacieho systému pred klapku. Plyn sa napustí do systému až potom, čo sa otvorí ventil na tlakovej fľaške. Vstrekovanie N2O nastane ihneď po stlačení spínača.
Pri plnení plynu je potrebné schladiť tlakovú fľašku. V prípade že tak neurobíš, nezmestíš do nej ani polovicu objemu skvapalneného plynu. Jedna náplň ti vydrží približne na 7 akcelerácií.
Výhody Nitra:
veľký výkon za slušnú cenu
nárast výkonu je možné ľubovoľne riadiť
Nevýhody Nitra:
nárast výkonu je len dočasný
veľké namáhanie motora a jeho komponentov
NOS nie je schválené, jeho použitie je zakázané
Záver
Nárast výkonu sa môže pohybovať v rozmedzí 25 až 70%. Bez úprav piestov, ojníc a daľších komponentov, sa však neodporúča prekračovať hranicu 20%. Tak isto treba dbať aj na rozumné dávkovanie výkonu, v opačnom prípade sa môže stať že tvoj motor pôjde do hája.