logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Valvematic: Ako funguje táto technológia od Toyoty?


Valvematic je technológia automobilky Toyota, ktorá umožňuje plynule meniť zdvih sacích ventilov. Túto technológiu využíva Toyota pri svojich automobiloch, ktoré sú vybavené zážihovými (benzínovými) agregátmi.

Motory Toyoty vybavené Valvematicom nepotrebujú škrtiacu klapku, pretože objem nasávanej zmesi sa reguluje prostredníctvom regulácie zdvihu sacích ventilov. Podobný systém využíva aj automobilka BMW so svojou technológiou Valvetronic. Tieto dve technológie pracujú na podobnom princípe, avšak majú odlišné konštrukčné riešenie.

Valvematic a jeho princíp práce:

Takmer všetky automobily vybavené zážihovými motormi využívajú na reguláciu objemu nasávanej zmesi škrtiacu klapku. Čím viac sa škrtiaca klapka otvorí, tým viac paliva a vzduchu sa do valcov dostane a o to viac stúpnu otáčky motora. Pri motoroch, ktoré sú vybavené technológiou Valvematic, sa objem nasávanej zmesi a tým pádom aj otáčky motora regulujú odlišne. Objem nasávanej zmesi je totiž riadený zmenou zdvihu sacích ventilov.

Valvematic a Valvetronic:

Ako som už vyššie spomínal, technológia Valvematic nie je žiadna novinka. Rovnakú technológiou používa automobilka BMW, avšak nazýva sa Valvetronic. Aj keď obe tieto technológie pracujú na rovnakom princípe, je konštrukcia technológie Valvetronic podstatne zložitejšia a komplikovanejšia v porovnaní s technológiou Valvematic.

Rovnako ako pri Valvematicu, tak aj pri Valvetronicu môžu byť motory vybavené škrtiacou klapkou, aj napriek tomu, že ju nepotrebujú. Tá totiž slúži len v prípade, že by došlo k poruche technológie Valvetronic či Valvematic. Pokiaľ je všetko v poriadku, ostáva škrtiaca klapka po celú dobu plne otvorená, čím sa znižujú čerpacie straty pri nasávaní.

Valvematic:

Technológia Valvematic od Toyoty, umožňuje úplne variabilný zdvih sacích ventilov. To znamená, že sací ventil môže zaujať ľubovoľnú polohu v celej výške jeho zdvihu, a to od 1 milimetra, až po 11 milimetrov.

Konštrukcia:

Motor vybavený touto technológiou má na strane nasávania v hlave valcov umiestnený jeden hriadeľ navyše. To znamená, že je vybavený jedným vačkovým hriadeľom pre sacie ventily, jedným vačkovým hriadeľom pre výfukové ventily a k tomu všetkému ešte jedným prídavným hriadeľom, ktorý sa nachádza vedľa vačkového hriadeľa pre sacie ventily.

Na prídavnom hriadeli sú umiestnené oscilačné ramená a na konci hriadeľa je umiestnený elektrický motor, pomocou ktorého sa reguluje veľkosť zdvihu ventilov.

Ako funguje Valvematic:

Počas prevádzky tlačí sací vačkový hriadeľ na oscilačné ramená, ktoré následne otvárajú ventily. Každé toto rameno má rampovitý profil, ktorý tlačí na vahadlo. Ako sa oscilačné rameno posúva bližšie alebo ďalej od bodu dotyku s vahadlom, mení sa aj rampovitý profil. Na to, aby sa oscilačné rameno posúvalo, je prídavný hriadeľ vybavený špirálovými prevodmi. Oscilačné rameno je ďalej vybavené ložiskovým čapom s vnútorným šikmým ozubeným kolesom.

Elektrický motor Valvematicu je namontovaný zvonku na motore, na konci prídavného vačkového hriadeľa. Elektrický motor pohybuje piestom vo vnútri prídavného hriadeľa, čo spôsobuje, že sa špirálovité prevody otáčajú tam a späť. Po otočení špirálovitých prevodov zmení oscilačné rameno svoj bod otočenia a tak sa časti rampovitého profilu dotknú vahadiel. Takýmto spôsobom je dosiahnutý plne variabilný zdvih sacích ventilov.

Keďže ale systém Valvematic vychádza zo staršieho systému variabilného časovania ventilov Dual VVT-i, môžu motory vybavené touto technológiou meniť okrem zdvihu ventilov aj ich časovanie.

Výhody technológie Valvematic:

Použitie tejto technológie má významný vplyv na výkon motora, spotrebu paliva a s tým súvisiace nižšie emisie CO2. Výrobca totiž udáva 5 až 10% úsporu paliva a navýšenie výkonu o 10%. Motory vybavené technológiou Valvematic sú teda ekologickejšie, majú nižšiu spotrebu paliva, vyšší výkon a majú lepšiu odozvu na zošliapnutie plynového pedálu.

Foto: Wikimedia, YOUTUBE, YOUTUBE