logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Trojvalec 1.2 HTP: Mnohými chválený motor, no rovnako tak zatracovaný


Trojvalcový motor o objeme 1.2 HTP snáď netreba nikomu predstavovať, tento motor pozná naozaj každý a medzi mnohými si vyslúžil naozaj rozmanité názory. Niektorí si ho pochvaľujú, iní ho zatracujú a existuje veľká skupina ľudí, ktorá si z tohto motora robí posmešky a nie náhodou si 1.2 HTP vyslúžilo mnoho výsmešných pomenovaní. Približujú sa však k realite? Poďme si na tento kontroverzný motor posvietiť.

Ako vznikol HTP?

Aj keď to niekomu možno príde zvláštne, skratka HTP (Hight Torque Performance) predstavuje motor s vysokým točivým momentom. Tieto trojvalcové motory sa dostali do výroby od roku 2002 a skratkou HTP ich označuje automobilka Škoda, no vyvinuté boli už koncom 90-tych rokov v spolupráci s VW koncernom.

Základom pre tento motor sa stala rada EA 111 a vďaka zachovaniu zdvihu piestu v porovnaní so štvorvalcom (1.6 16V 77 kW), z ktorého bol tento motor derivovaný, ponúka HTP lepšiu dynamiku v najpoužívanejšom spektre otáčok. Aby bol chod motora s nepárnym počtom valcov vyvážený, pod kľukovým hriadeľom sa v bloku motora nachádza taktiež protibežný vyvažovací hriadeľ. Výhodou je taktiež menší počet dielov a kompaktnosť.

Prečo trojvalec?

Cieľom, respektíve zmyslom trojvalcu pod označením HTP bola modernizácia motorov - predchodcom boli totiž štvorvalce 1.4 MPI, ktorých zrod siaha až do polovice 60-tych rokov. Ako som už spomínal, šablónou pre tento motor bol štvorvalec 1.6 MPI (objem 1597 cm3), pričom po odobraní jedného valca dostaneme objem s číslom 1198 cm3 a teda 1.2 litra.

V období od roku 2002 až do 2011 bol motor ponúkaný v dvoch verziách, a to verzia so šiestimi ventilmi a rozvodom OHC a verzia s 12 ventilmi s dvojicou vačkových hriadeľov. Od roku 2012 pokračoval vývoj a výroba týchto motorov pod označením 1.2 MPI, no a práve pre rôzne verzie týchto motorov môžeme natrafiť na rozdielne názory, ktoré sa spájajú do súvislosti s motorom 1.2 HTP.

Problémy hneď na začiatku

Motory HTP si rovnako ako každá technológia prešla svojim vývojom, no HTP si na začiatku vôbec neurobilo dobré meno, keďže k tým najnespoľahlivejším verziám patrila práve verzia so šiestimi ventilmi, výkonom 40 kW a rozvodom OHC - známa taktiež pod označením BMD/AWY.

Problematický bol katalyzátor a hlava valcov, čo vôbec nebola dobrá správa pre peňaženku. Z dôvodu menšieho rozmeru katalyzátora a nešťastného umiestnenia kvôli rýchlejšiemu zohrievaniu sa katalyzátor časom mohol uvoľniť - drobné kovové úlomky pri pohybe sa dostali na vodítka ventilov. Ventily tak začali vibrovať, čo viedlo k ich podpáleniu, no obrovským problémom bol taktiež chýbajúci olejový chladič.

Olej sa tak v prípade tejto verzie HTP motoru prepálil aj na relatívne nízkej teplote, čo prispievalo k hromadeniu karbónu priamo v motore a podpáleniu ventilov. Častokrát tak motor stratil výkon a jediným riešením bolo zrepasovať hlavu valcov, čo ako som už spomínal, dnes vôbec nie je lacná záležitosť.

Poučenie z chýb a zlepšenie

Verzia s 12 ventilmi, výkonom 47 kW a rozvodom DOHC, označovaná tiež ako BME/AZQ bola na tom omnoho lepšie, než jej starší súrodenec, no problémom boli rozvody. Takzvaná bezúdržbová rozvodová reťaz častokrát preskakovala (pri parkovaní), čoho následkom bol nepravidelný chod motora a svietiaca kontrolka motora.

Spotreba motora sa pohybuje na úrovni od 5,5 - 6 litrov na 100 km, no treba podotknúť, že táto spotreba platí len v prípade motora bez poruchy a zároveň jazdy mimo diaľnice. Pokiaľ auto vybavené týmto motorom vytiahneš na diaľnicu, môžeš očakávať aj dvojciferné číslo.

Vylepšenia sa tento motor dočkal v roku 2006 a neskôr v roku 2011, kedy môžeme povedať, že výrobcovia naozaj vyladili závažné poruchy a spoľahlivosť je podstatne lepšia. Bolo zamedzené nadmernému ohrievaniu oleja vďaka tomu, že katalyzátor bol odizolovaný od motora, aby doňho neprenášal teplo.

Záver

Je ťažké nájsť dobré slovo na motor, ktorý raz sklamal - možno ťa poruchy tohto motora potrápili, ak si ho niekedy vlastnil, no najnovšie verzie vykazujú oveľa lepšiu spoľahlivosť. Každopádne pokiaľ zvažuješ nad kúpou auta, ktoré je vybavené práve motorom HTP, určite by si mal brať do úvahy rok výroby a konkrétnu verziu tohto motora a v neposlednom rade tiež účel - pokiaľ s ním plánuješ jazdiť najmä po diaľnici, porozmýšľaj radšej nad alternatívou.