Test jazdenky: Škoda Fabia 1.2 HTP 12v alebo tiež dobré autíčko s mizerným motorom

Skoda Fabia I
Recenzie
Publikoval Denis

Škoda Fabia prvej generácie sa začala vyrábať v roku 1999. Nárazový test absolvovala Fabia v roku 2000 a viedla si veľmi dobre. Za ochranu posádky dostala 4/5 hviezdičiek a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom získala 2/4 hviezdičiek.

Fabia prvej generácie sa vyrábala v troch karosárskych verziách, hatchback, kombi a sedan, pričom najmenej obľúbená bola "otrasná" verzia sedan.V roku 2004 prešla Škoda Fábia faceliftom. Zmenou prešli nárazníky, mriežka chladiča, ale aj grafika zadných svetiel. V roku 2007 bola predstavená Fabia druhej generácie, čím sa ukončila výroba prvej generácie.

Obsah

My sme si na náš test vzali Fabiu v karosárskej verzii Hatchback s benzínovým motorom o objeme 1.2 litra pod označením HTP. Interiér automobilu pôsobí na môj vkus chladne a nudne, no treba podotknúť, že je vyrobený z naozaj odolných materiálov a veľmi dobrá je aj kvalita dielenskeho spracovania. Interiér poskytuje dostatok miesta pre pasažierov sediacich na predných sedadlách, vzadu je však situácia o poznanie horšia. Dosť bolo omáčok, poďme sa rovno pozrieť na podstatu automobilu.

Jazdné vlastnosti Fabie sú na dobrej úrovni, autíčko drží jazdnú stopu a priveľmi sa nenakláňa. Podvozok Fabie statočne tlmí nerovnosti a hluk, takže poskytuje dostatočný komfort celej posádke. Brzdy sú veľmi dobré, majú rýchly nástup a nestrácajú silu. Vychváliť treba aj radenie, pretože má presné, krátke dráhy a ty môžeš doslova radiť prevodové stupne jediným prstom.

Dostávame sa k srdcu automobilu a teda k jeho motoru, kde sa však schováva kameň úrazu. Pod kapotou našej Fabie sa schováva, ako som už spomínal, malý trojvalcový benzínový motorček o objeme 1.2 litra pod označením HTP, ktorý dodáva výkon 47 kW / 64 koní a krútiaci moment 112 Nm.

Tento motor dostal mnoho výsmešných pomenovaní a veľké množstvo ľudí ním pohŕda. Motor je hlučný, najmä vo vyšších otáčkach a má typický zvuk trojvalca. Motor ti veľa dynamiky neposkytne, predsa len je to nepreplňovaný trojvalec s nízkym objemom, ktorý je stavaný skôr do mesta ako na jazdu po okreskoch alebo nedajbože po diaľnici.

Dynamike neprospieva ani relatívne veľká hmotnosť automobilu. Spotreba tohoto trojvalca sa priemerne pohybuje medzi 5,5 až 6 litrami. Pokiaľ však toto autíčko vytiahneš na diaľnicu, bude sa trápiť a ty ostaneš nemilo prekvapený, pretože spotreba paliva raketovo vyskočí na dvojciferné čísla (10 až 12 litrov).

Motor poskytuje najviac sily medzi 3000 až 5400 ot/min. Z 0 na 100 km/h to stihne za 16 sekúnd, čo je naozaj málo a tak si predbiehanie musíš dvakrát premyslieť. Pokiaľ je vozidlo obsadené iba jedným, nanajvýš dvoma pasažiermi, poskytuje ešte dostačujúcu dynamiku na jazdu po okrskoch, ak je však plne obsadené, stáva sa z neho neskutočne lenivé auto.

V spoľahlivosti si motor taktiež nevedie dobre a kedže sme už písali o jeho poruchách, vypíšem len stručne zopár problémov, ktoré ho trápili. Trojvalce 1.2 HTP boli vybavené "bezúdržbovou" rozvodovou reťazou, ktorá však preskakovala, niekedy až o niekoľko zubov. Ďaľším podstatným problémom je fakt, že olej v motore je neprimerane tepelne zaťažovaný.

Pri jazde po diaľnici sa jeho teplota môže vyšplhať na veľmi vysoké hodnoty, čo vedie k nadmernej tvorbe karbónu a spekaniu motorového oleja. Tomuto problému nenapomáha ani veľmi malá olejová náplň o objeme 2,8 litra. Výrobca odporúča meniť olej každých 15 000 km, no vo všeobecnosti sa odporúča tento interval skrátiť na 10 000, motoru to len prospeje.

Škoda Fabia 1.2 12v HTP je veľmi dobré autíčko, avšak s hrozným a veľmi nespoľahlivým motorom. Autíčko s týmto motorom je stavané výhradne do mesta a na mestskú prevádzku, ak sa však plánuješ hrať na závodníka alebo sa aspoň občas previezť po diaľnici, rozhodne uprednostni štvorvalcovú 1.4 16v, ktorá sa pohybuje približne v rovnakej cene, no odvďačí sa ti vyšším výkonom, lepšou spoľahlivosťou, ale aj odolnosťou.

Hodnotenie

Riadenie

8/10

Jazdné vlastnosti

6/10

Výkon motora

2/10

Spotreba

5/10

Brzdy

8/10

Komfort

7/10

Radenie

9/10

Pôžitok z jazdy

2/10

Parametre auta

Pohotovostná hmotnosť

1135 kg

Dĺžka

3960 mm

Šírka

1646 mm

Výška

1450 mm

Parametre Motora

  • Radový 3-valec

  • Viacbodové vstrekovanie

  • Pohon prednej nápravy

  • Manuálna prevodovka 5 stupňová

  • Objem motora 1198cm3

  • Bez preplňovania

  • Výkon 47kw/64koní

  • Krútiaci moment 112Nm

  • Maximálny výkon 5400 otáčok za minútu

  • Maximálna rýchlosť 160km/h

  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 16s

  • Kombinovaná spotreba 5,2l na 100km

  • Objem nádrže 45 litrov

  • Brzdy kotúčové na prednej náprave

  • Bubnové brzdy na zadnej náprave