Test jazdenky: BMW 330 Ci, jednoducho eufória za volantom
BMW tretej rady pod označením E46 je veľmi zaujímavá jazdenka. Kvalita a odolnosť tohoto auta, ako aj jeho originálne nestarnúce tvary, ktoré pútajú množstvo pohľadov, z neho robia dodnes veľmi žiadané auto. Na našom trhu je týchto jazdeniek viac než dosť, no predovšetkým sa jedná o vyžité kusy s veľkým počtom najazdených kilometrov.
Tieto jazdenky sa dnes predávajú len za zlomok ceny, za akú sa kedysi BMW radu 3 E46 predávalo, no pri výbere tohoto automobilu musíš byť veľmi opatrný – v opačnom prípade si koleduješ o množstvo problémov a starostí.
BMW tretej rady e46 sa začalo vyrábať v roku 1998 a nahradilo tak starší model pod označením e36. Na výber si mal päť karosárskych verzií, ako sedan, kombík, kúpečko, kabriolet či kompakt, pod kapotou ktorých si mohol nájsť rôzne motorizácie, a to od štvorvalcov až po šesťvalce.
Na našich cestách sa uchytili najmä verzie sedanu a kombíku s dieselovými štvorvalcami pod kapotou. V roku 2001 prešlo BMW 3 faceliftom, pri ktorom bola zmenená najmä predná časť automobilu, konkrétne maska, nárazník a predné svetlomety. BMW radu 3 E46 nahradil v roku 2005 nástupca pod označením E90.
Nárazovým testom Euro NCAP si prešlo BMW radu 3 v roku 2001, pričom získalo 4/5 možných hviezdičiek.
Nás bude dnes zaujímať len jediná verzia BMW 3 E46 a tou je verzia coupe s motorizáciou 3.0i. Interiér trojkového bavoráku sa vyznačuje kvalitnými a odolnými materiálmi, ktorých spracovanie je na veľmi vysokej úrovni. Dizajn však hodnotiť nejdem, pretože je to vec osobného vkusu.
Automobil je pomerne priestranný a poskytuje dostatok miesta pre pasažierov na predných sedadlách. Na zadných sedadlách je situácia o niečo horšia, čo znamená, že sa v tomto aute pohodlne odvezú len štyria pasažieri. BMW 328i si však nekupujú ľudia, ktorí hľadajú vozidlo s veľkým kufrom a priestorom pre celú rodinku, ale ľudia túžiaci po nadupanom aute, ktoré im ponúkne tú pravú radosť z jazdy.
Jazdné vlastnosti trojkového bavoráku sú vynikajúce a veľmi návykové. Automobil perfektne drží stopu a umožňuje skvelé športové zvezenie, za čo vďačí trojka najmä výbornému podvozku, ale aj rozloženiu hmotnosti 50:50. V zákrutách na kvalitnej a suchej ceste nájde toto BMW súpera len veľmi ťažko. Výborné jazdné vlastnosti sa však strácajú, pokiaľ natrafíš na nerovný povrch.
Opatrný treba byť aj na mokrej, zasneženej či zľadovatenej vozovke, kedy sa jazda s každou zadokolkou stáva pre neskúsených šoférov problematická. Pochváliť treba aj riadenie, ktoré je presné, strmé a nezaostáva za skvelými jazdnými vlastnosťami tohoto automobilu.
Benzínový šesťvalec o objeme 3.0 litra dodáva výkon 170kW / 231 koní a krútiaci moment 300 Nm. Tento motor je vybavený variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov pomocou systému VANOS. Výkon motora postačuje aj pre podstatne ťažšie modely BMW a tak si s BMW radu 3 hravo poradí. Okrem toho, že je tento motor výkonný, je aj veľmi kultivovaný a má výborný ťah už v nízkych otáčkach.
Benzínový šesťvalec má krásny zvuk, ktorý však v perfektne odhlučnenom interiéri takmer nepočuť až kým ručička otáčkomera neprekročí hranicu 3000 ot/min. Po prekročení tejto hranice začína tá pravá zábava, motor šlape ako hodinky a auto razantne zrýchľuje.
BMW 330 Ci stihne šprint z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť sa ustáli na 250 km/h. Na svoj pomerne veľký objem a výkon je tento motor úsporný, pri bežnej jazde si vypýta približne 9 litrov paliva na 100 km, čo je celkom bežná spotreba niektorých 2.0-litrových motorov iných značiek. Benzínový 3.0 liter je veľmi spoľahlivý a pri správnej údržbe dokáže najazdiť státisíce kilometrov. Občas sa však môže vyskytnúť zvýšená spotreba oleja a tak je dobré, aby si aspoň raz za čas skontroloval hladinu oleja a v prípade potreby olej dolial.
Pri kúpe akéhokoľvek ojazdeného vozidla by mal byť človek opatrný. Toto tvrdenie platí dvojnásobne pri kúpe akéhokoľvek ojazdeného BMW, pretože na bazároch nájdeš množstvo zhumpľovaných vrakov, o ktoré sa ich majitelia dostatočne nestarali. BMW radu 3 vedia najčastejšie potrápiť rôzne problémy s elektronikou, ako napríklad porucha centrálneho zamykania, nefunkčné vyhrievanie sedadiel, chybný regulátor ventilátora klimatizácie, či svietiace kontrolky airgabov.
Pozor si treba dať aj na stav oboch náprav, objavujú sa nadmerné vôle v silentblokoch predných ramien, opotrebované či tečúce tlmiče, ale aj prasknuté vinuté pružiny. Hliníkové ramená sa taktiež nevyznačujú dlhou životnosťou a na našich cestách sa rýchlo porúčajú. Životnosti komponentov podvozku neprospievajú ani nízkoprofilové pneumatiky, bez ktorých by však BMW nebolo BMW.
BMW 330 Ci E46 je fantastické auto, ktoré ti prirastie k srdcu. Ak ho raz vyskúšaš, už nebudeš túžiť po inom. Škoda len toho, že túto jazdenku je takmer nemožné nájsť s menším počtom najazdených kilometrov než 200 000km. Pozor si treba dávať aj na kúsky, ktoré majú stočené kilometre či na vozidlá, o ktoré sa majitelia dostatočne nestarali. V opačnom prípade sa ti môže ľahko stať, že po kúpe takéhoto BMW prídeš o množstvo peňazí.
Parametre auta:
Pohotovostná hmotnosť: 1505 kg
Dĺžka: 4488 mm
Šírka: 1757 mm
Výška: 1369 mm
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - zadná
Prevodovka - šesťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 2979 cm3
Počet valcov - 6
Počet ventilov - 24
Krútiaci moment - 300 Nm
Výkon - 170 kW / 231 koní
Maximálny výkon - 5900 ot/min
Maximálna rýchlosť - 250 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 6,5 sekúnd
Spotreba - 9,1 litrov