AUTORIDE

Test jazdenky: Alfa Romeo GT 2.0 JTS jazdí výborne, no je aj spoľahlivá?

Alfa Romeo GT 2.0 JTS
Recenzie
Publikoval Denis  

Pred tým, než sa Alfa Romeo GT ukázala svetu, existovalo mnoho obáv, že bude len obyčajnou kópiou modelu známeho pod označením 156. Keď sa však táto talianka ukázala v plnej kráse, doslova vyrazila mnohým ľuďom dych, čo dokazuje aj cena za najkrajší automobil na svete v kategórii kupé/kabriolet. Okrem toho získalo GT-čko aj iné ceny. Alfy svojím dizajnom jednoducho pripomínajú pornografiu na kolesách. Alfa Romeo GT je bohato vybavený automobil, ktorý má vynikajúce jazdné vlastnosti a unikátny športovo-elegantný charakter.

Alfa Romeo GT bola predstavená v roku 2003, no k prvému zákazníkovi sa dostala až v roku 2004. GT-čko sa vyrábalo len v jedinej karosárskej verzii a pod kapotou si mohol nájsť tri benzínové a dva dieselové agregáty. Jej výroba bola ukončená bez nového nástupcu v roku 2011. Na náš test sme si vybrali Alfu Romeo GT s motorizáciou 2.0 JTS.

K dizajnu interiéru ani exteriéru sa vyjadrovať nebudem, pretože je to subjektívna záležitosť – treba však podotknúť, že materiály, ktoré sú použité v interiéri automobilu, sú kvalitné a nájdeš tu mäkčené plasty, kožený volant a radiacu páku, ale aj chrómované kľučky dverí a podobne. O trochu horšia je kvalita dielenského spracovania a ovládanie prvkov výbavy, najmä ovládanie klimatizácie a kúrenia. Interiér poskytuje dostatok priestoru pre pasažierov na predných sedadlách. Vzadu bude väčším pasažierom prekážať menší priestor pre nohy. Spomenúť treba aj sedadlá, ktorá majú dobré bočné vedenie a výborne držia telo.

Jazdné vlastnosti Alfy Romeo GT sú jednoducho vynikajúce, automobil krásne drží stopu aj v tiahlych zákrutách a podvozok tlmí väčšinu nerovností. Príťažlivosť vozidiel Alfa Romeo totiž nie je len o dizajne, ale aj o jazdných vlastnostiach. Obe tieto požiadavky sa však dizajnérom a konštruktérom GT-čka podarilo splniť.

Skvelému podvozku sekunduje výborné riadenie, ktoré je presné a okamžite reaguje na zmenu smeru. Na diaľnici máš pocit, akoby sa GT-čko pohybovalo po koľajniciach, perfektne drží smer a prehnane nereaguje ani na bočný vietor. Veľmi dobré sú aj brzdy, ktoré majú ostrý nástup a nestrácajú silu ani pri väčšom zaťažení.

Motor o objeme 2.0 litra pod označením JTS dodáva výkon 121 kW / 165 koní a krútiaci moment 206 Nm. Tento motor poskytuje GT-čku dostatok síl na dynamickú a športovú jazdu. V nízkych otáčkach je tento motor dosť ospalý a tak je pre dynamickú jazdu potrebné, aby sa ručička otáčkomera pohybovala približne za hranicou 3500 ot/min. Skutočné maximum však z motora vyžmýkaš až v najvyšších otáčkach. GT-čko s týmto motorom stihne šprint z 0 na 100 km/h za 8,7 sekúnd a maximálna rýchlosť dosahuje 216 km/h.

Tento motor však nepatrí práve k tým najúspornejším, a tak si pod kapotou Alfy Romeo GT priemerne vypýta 8 až 9 litrov paliva na 100 km. Motor 2.0 JTS nahradil zastaralý a nespoľahlivý dvojliter pod označením TS (Twin-Spark). Avšak tak ako motory Twin Spark, ani motory JTS nevynikajú spoľahlivosťou či dlhou životnosťou, a to ani pri pravidelnej údržbe. Len máloktoré kusy sa totiž dožijú nájazdu viac ako 250 000 km.

Motor trpel viacerými závadami, ako napríklad vysokou spotrebou oleja, kvôli čomu je takmer polovica týchto agregátov na našom trhu "pridretá". Okrem toho sa však môžeš stretnúť aj s chybným snímačom oleja, ale aj zaneseným olejovým čerpadlom, ktoré spôsobuje čoraz väčší pokles tlaku v mazacej sústave, dôsledkom čoho nie sú jednotlivé komponenty motora dostatočne pemazávané.

Čo sa týka automobilu, najčastejšie vie potrápiť porucha elektroniky či neustále svietenie kontroliek na palubnej doske, ktoré hlásia chybu aj keď je všetko v poriadku. Životnosť náprav je taktiež obmedzená, pomerne rýchlo sa objavujú vôle v silentblokoch ramien zadnej nápravy, ohnuté zadné ramená či vôle v horných hliníkových ramenách prednej nápravy.

Celkovo teda môžeme automobil s týmto motorom ohodnotiť len ako podpriemerne spoľahlivý. Alfa je však Alfa a pokiaľ jej dokážeš odpustiť tieto chyby, určite sa do nej zamiluješ.

Záver

Alfa Romeo GT 2.0 JTS je teda veľmi dobrý automobil, ale len do tej doby, dokým sa nezačne kaziť. Jeho dizajn a jazdné vlastnosti ťa však možno presvedčia, aby si nad kúpou GT-čka s inou motorizáciou určite popremýšľal.