Spoľahlivé motory, ktorých kúpou nič nepokazíš (3. časť)
Je tu tretia časť článku o spoľahlivých motoroch, ktorých kúpou nič neskazíš. V predošlom článku sme si posvietili na zážihový motor 1.2 8v radu Fire a vznetový motor 1.4 HDi 55kw. V tomto článku sa pozrieme na ďalšie spoľahlivé motory.
Spoľahlivé motory - zoznam častí:
Obsah
Volkswagen, Audi, Škoda, Seat 1.9 TDI 66kW
Parametre motora:
Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekom
Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom
Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem - 1896 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 210 Nm
Výkon - 66 kW / 90 koní
Tento motor je asi najrozšírenejší a najobľúbenejší dieselový motor v strednej európe. Vyrábal sa v rôznych výkonových verziách, (66kW, 74kW, 77kW, 81kW, 85kW, 96kW, 110kW) pričom všetky sú veľmi podarené, spoľahlivé a majú krásnu spotrebou, približne 5 litrov na 100km.
Najspoľahlivejšia bola však verzia s 66kW, ktorá bola vybavená rotačným čerpadlom a jednoduchým turbodúchadlom bez variabilnej geometrie lopatiek, kde sa regulácia plniaceho tlaku realizovala obtokovým ventilom s klapkou.
Občas sa vyskytol problém s váhou vzduchu a pri verziách, ktoré boli vybavené turbom s variabilnou geometriou lopatiek, dochádzalo k zatuhnutiu týchto lopatiek. Inak je tento motor bezproblémový a je to skutočný držiak, ktorý zvládne najazdiť státisíce kilometrov a pri dostatočnej starostlivosti "dokáže prežiť" aj karosériu automobilu.
Fiat 1.4 8v Fire 57kW
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem - 1368 cm3
Počet válcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 115 Nm
Výkon - 57 kW / 77 koní
Tento malý benzínový motor je vybavený 8-ventilovým rozvodom OHC. Pri tomto motore je veľmi zaujímavé umiestnenie katalyzátoru, ktorý je umiestnený priamo v motorovom priestore. Toto riešenie urýchľuje zahriatie katalyzátora na prevádzkovú teplotu a redukuje tak množstvo emisií vypustených do ovzdušia krátko po studenom štarte motora. 1.4 8v má pekný priebeh krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach.
Pri tomto motore, rovnako ako pri všetkých motoroch radu Fire je veľmi dôležitý štýl jazdy počas jeho zábehu.Aj dva úplne identické motory s rovnakým počtom najazdených kilometrov a rovnakým servisom môžu jazdiť odlišne, pokiaľ majiteľ jedného motora jazdil na spotrebu a ten druhý ho pri zábehu doslova dral.
Tento motor má veľmi peknú spotrebu, ktorá sa priemerne pohybuje medzi 6 litrami. Interval výmeny motorového oleja je nastavený na 30 000 km, čo je veľmi premrštené číslo, vzhľadom na malú olejovú náplň (2.5 litra), preto sa neodporúča dodržiavať tento interval a je lepšie skrátiť ho maximálne na 15 000 km. Inak je tento motor absolútne spoľahlivý, rovnako tak ako jeho menší súrodenec o objeme 1.2 litra.
Záver
V nasledujúcej časti sa opäť pozrieme na ďalšie dva spoľahlivé motory, ktorých kúpou nič neskazíš.