Lacné autá do 1500 eur
Vitaj pri článku o lacných autách, ktoré dokážeš zohnať do 1500 eur. Dnes sa pozrieme na tri autá ktoré dokážeš zohnať do 1500 eur.
Renault Laguna II 1.9 dCi 88kW
Obsah
Parametre automobilu:
Rok výroby - 2000 až 2007
Pohotovostná hmotnosť - 1425 kg
Počet dverí - 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 430 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním
Preplňovanie - preplňovaný
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - šesťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1870 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 270 Nm
Výkon - 88 kW / 120 koní
Maximálny výkon - 4000 ot/min
Maximálna rýchlosť - 200 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 10,7 sekund
Spotreba - 5,5 litra
Renault Laguna druhej generácie sa začal vyrábať v roku 2000 a takmer ihneď zožal úspech. Toto auto bolo veľmi žiadané a to najmä kvôli jeho podarenému a veľmi peknému dizajnu, ale aj vďaka moderným technológiam, ktorými bol Renault Laguna vybavený. Okrem dizajnu a moderných technológií si môžeš pod kapotu Laguny vybrať zo širokej palety motorizácií. Laguna sa vyrábala v päťdverovej verzii liftback a verzii kombi, ktorá dostala označenie Grandtour.
V roku 2005 prešiel Renault Laguna modernizáciou, ktorá zmenila prednú časť, dizajn zadných svetlometov, ale aj interiér a zlepšila sa aj kvalita vozidla. Niektoré motory boli taktiež nahradené a iné na druhú stranu dostali pár koníkov navyše. Výroba druhej generácie bola ukončená v roku 2007, kedy ju nahradila Laguna tretej generácie. Renault Laguna II absolvoval nárazový test v roku 2001 a získal skvelých 5/5 hviezdičiek.
Jazdné vlastnosti Laguny sú len na priemernej úrovni, zadná náprava na nerovnomernom povrchu poskakuje a pri prejazde zákrutami cítiť aj náklony karosérie. Čo sa týka komfortu, Renault Laguna druhej generácie za vtedajšou konkurenciou zaostáva. Pri prejazde väčšími nerovnosťami sa do kabíny prenášajú nárazy, ale aj hluk, a to najmä vtedy, ak sa pod kapotou nachádzajú ťažké dieselové alebo veľké benzínové motory.
Dieselový motor o objeme 1.9 litra pod označením dCi dodáva výkon 88 kW / 120 koní a krútiaci moment 270 Nm. Tento motor je vybavený liatinovým blokom motora, hliníkovou hlavou valcov s rozvodom OHC, ôsmymi ventilmi a priamym vstrekovaním paliva pomocou systému Common Rail. Motor poskytuje aj pomerne ťažkej Lagune dostatok síl aj na svižnú jazdu. Všetok krútiaci moment je dostupný už pri 2000 ot/min a maximálny výkon dosahuje pri 4000 ot/min. Šprint z 0 na 10 km/h stihne Laguna s týmto motorom za necelých 11 sekúnd a maximálna rýchlosť dosahuje 200 km/h. Okrem slušnej dynamiky sa tento motor vyznačuje relatívne tichým a kultivovaným chodom, ale aj peknou spotrebou, ktorá sa priemerne pohybuje okolo 5,5 litra.
Oveľa horšie si však tento motor vedie v spoľahlivosti. Okrem konštrukčných nedostatkov sa na životnosti a spoľahlivosti motora podpisuje aj príliš dlhý interval výmeny oleja (30 000 km). Opotrebovaný olej veľmi zle vplýva na životnosť turbodúchadla, ktoré má veľmi citlivé ložiská, ktoré takýto znehodnotený olej nedokáže dostatočne mazať. Opotrebované turbodúchadlo spôsobuje zvýšenú spotrebu motorového oleja, ale aj rýchle zakarbonónovanie EGR ventilu.
Dobre si nevedie ani manuálna šesťstupňová prevodovka, ktorá sa kazí a veľa toho nevydrží. Elektronika Laguny sa tiež nemá čím chváliť. Renault Laguna druhej generácie 1.9 dCi 88kW je pekné a svižné auto, ktoré je bohužiaľ len podpriemerne spoľahlivé. Pokiaľ však tomuto automobilu dopraješ o niečo viac starostlivosti, može sa z neho stať veľmi dobrý spoločník za nízku nákupnú cenu. Priemerne dokážeš toto auto zohnať za 1500 eur, s nájazdom od 200 až 250 tisíc.
Peugeot 206 1.4 8V 55kW
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1998 až 2012
Pohotovostná hmotnosť - 1025 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 245 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - nepreplňovaný
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1360 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 120 Nm
Výkon - 55 kW / 75 koní
Maximálny výkon - 5500 ot/min
Maximálna rýchlosť - 170 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 12,2 sekund
Spotreba - 6,4 litra
Peugeot 206 sa začal vyrábať v roku 1998 a vyrábal sa dlhých 13 rokov. Takmer ihneď ako sa 206-tka začala vyrábať zaznamenala veľký predajný úspech, za ktorý vďači najmä svojmu podarenému dizajnu, dobrej cene ale aj širokej palete motorizácií, ktorú si mohol nájsť pod jej kapotou. Peugeot 206 sa vyrábal v troj a päťdverovej verzii hatchback, vo verzii kabrioletu, pod označením CC a verzii kombi, ktorá niesla označenie SW.
V roku 2003 prešiel Peugeot 206 modernizáciou, ktorá sa dotkla svetlometov, nový dizajn dostal predný, ale aj zadný nárazník, zmenila sa aj maska chladiča a kľučky dverí boli vo farbe karosérie už od základnej verzie. Nárazový test absolvoval Peugeot 206 v roku 2000 pričom získal 4/5 hviezdičiek.
Jazdné vlastnosti sú dobré, autíčko drží stopu a snaží sa filtrovať čo najviac nerovností, no pri rýchlom prejazde zákrutou sa treba zmieriť s náklonmi karosérie. Radenie je typicky Francúzske, je gumové a teda nepresné. Dobré sú však brzdy, ktoré majú ostrý nábeh a nestrácajú silu ani pri dlhšom zaťažení.
Benzínový motor o objeme 1.4 litra dodáva výkon 55 kW / 75 koní a krútiaci moment 120 Nm. Nie je to nič extra, no malej 206-tke poskytuje tento motor dostatok dynamiky na bežnú jazdu po meste a okreskách. Najväčšiu silu má tento motor medzi 3000 až 5500 ot/min. Peugeot 206 si s týmto motorom priemerne vypýta 6,5 litra paliva na 100 km.
Tento motor je veľmi spoľahlivý, trpí však klepaním kľukového hriadeľa, a to hlavne pri zahriatí motora na prevádzkovú teplotu. Jedná sa o zväčšenú vôľu v kľukových ložiskách, čo sa riešilo utiahnutím ložísk na vyšší moment alebo ich výmenou. Nie vždy to však pomohlo a tak tento problém ostával nevyriešený, čo však neovplyvňovalo funkčnosť motora. Občas sa tiež vyskytol problém so zapaľovacími cievkami, ktorých výmena však nie je veľmi nákladná.
Čo sa automobilu týka, tak 206-tka patrí medzi priemerne spoľahlivé automobily, pričom najviac porúch sa vyskytovalo na prvých ročníkoch. Stretnúť sa môžeš s vypálenými žiarovkami, chybým blikaním smeroviek, ktoré spôsobuje pokazená páčka pri volante, ale rozsvietiť sa môže aj kontrolka airbagov. Peugeot 206 1.4 8v 55kW je šikovné auto vhodné na bežné jazdenie, ktoré dokážeš zohnať za 1500 eur s priemerným nájazdom 170 až 200 tisíc km.
Za rovnakú, no niekedy aj nižšiu cenu dokážeš zohnať aj benzínový motor 1.1 8v 44kW. Je taktiež veľmi spoľahlivý, no poskytuje 206-tke len podpriemernú dynamiku a je teda vhodný najmä do mesta. Ak sa chceš dozvedieť viac, prečítaj si Veľkú recenziu Peugeotu 206 – jeho vlastnosti, spoľahlivosť a rôzne motorizácie.
Fiat Stilo 1.6 16v 76kW
Parametre automobilu:
Rok výroby - 2001 až 2007
Pohotovostná hmotnosť - 1225 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 305 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - nepreplňovaný
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1596 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 16
Krútiaci moment - 145 Nm
Výkon - 76 kW / 103 koní
Maximálny výkon - 5800 ot/min
Maximálna rýchlosť - 185 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 10,5 sekund
Spotreba - 7,2 litra
Fiat Stilo sa začal vyrábať v roku 2001 v troj a päťdverovej verzii hatchback a verzii kombi, označenej ako MultiWagon. Stilo ponúkalo na výber zo širokej palety motorizácií, no rovnako ako pod kapotou, tak aj v automobile si mohol nájsť veľmi slušnú, na tú dobu by sa dalo povedať, že aj veľmi luxusnú výbavu. V roku 2004 sa dočkalo Stilo modernizácie, pričom zmeny sa týkali interiéru, ale aj exteriéru automobilu. Fiat Stilo absolvoval nárazový test v roku 2005 a získal 4/5 možných hviezdičiek.
Jazdným vlastnostiam Stila sa počas bežnej jazdy nedá nič vytknúť. To však neplatí pri svižnej jazde a počas prejazdu zákrutami, kedy sú cítiť náklony karosérie. Automobil však poskytuje dobrý komfort pruženia, tlmí aj väčšie nerovnosti, ktorých je na našich cestách požehnane. Radenie prevodových stupňov je gumové a nie moc presné, no a motoristov, ktorí nejazdia často v meste nepoteší ani preposilované riadenie.
Benzínový motor o objeme 1.6 litra dodáva výkon 76 kW / 103 koní a krútiaci moment 145 Nm. Motor poskytuje Stilu dostatok dynamiky aj na svižnú jazdu, na ktorú je však potrebné motor vyhnať medzi 4000 až 5800 ot/min. Šprint z 0 na 100 km/h stihne Stilo s týmto motorom za 10,5 sekundy. Tento motor si priemerne vypýta 7 litrov paliva na 100 km. Motor si vedie v spoľahlivosti celkom dobre, no po vačšom km nájazde trápi tieto motory problém s mazaním a občas sa vyskytne aj problém so škrtiacou klapkou.
Auto je odolné, antikorózna ochrana je na dobrej úrovni, no trápia ho problémy s elektronikou, a to najmä pri ročníkoch 2001 a 2002. Potrápiť vie kontrolka airbagu, elektrický posilovač riadenia, porucha ABS, ale aj štrajkujúci palubný počítač. Častým problémom Fiatu Stilo je aj poistková skrinka, do ktorej sa popod kryt dostáva vhlkosť a nečistoty, čo spôsobuje rôzne problémy. Novšie ročníky majú väčšinu problémov už vyriešených, čo znamená že sú spoľahlivejšie. Fiat Stilo 1.6 16v 76kW je dobré auto, ktoré dokážeš zohnať za 1500 eur s priemerným nájazdom 180 až 200 tisíc km.
Záver
V nasledujúcej časti sa pozrieme na ďaľšie tri autá, no náš rozpočet si nastavíme na 2000 eur.