Oranžové kontrolky v aute: Môžem pokračovať v jazde?
Oranžové kontrolky na prístrojovom paneli zvyčajne upozorňujú na problém s niektorými funkciami vozidla, prípadne na nutnosť servisu, doplnenia niektorej kvapaliny či prebiehajúcu činnosť filtra pevných častíc a podobne.
V mnohých prípadoch sa jedná o nefunkčnosť niektorého systému, avšak kontrolka motora alebo výstražná kontrolka trojuholníka môžu upozorňovať na všeobecný problém. V niektorých prípadoch je potrebné problém vyriešiť okamžitou návštevou servisu.
Pokiaľ ste manuálne nevypli niektorý zo systémov či funkcií, prípadne máte dostatok kvapalín, pokúste sa nájsť kontrolku v našom zozname a zistiť, prečo svieti.
Airbag spolujazdca vypnutý
Airbag predného spolujazdca je deaktivovaný. Pokiaľ nebol úmyselne deaktivovaný v nastaveniach alebo kontrolka zostáva svietiť aj po reaktivácii, došlo k chybe. V každom prípade však airbag predného spolujazdca pri náraze nebude fungovať.
Airbagy a bezpečnostné pásy
Pokiaľ táto kontrolka svieti alebo bliká, poukazuje na chybu airbagov alebo bezpečnostných pásov. Odporúčame bezodkladnú, no najmä opatrnú jazdu do autorizovaného servisu, nakoľko airbagy alebo bezpečnostné pásy nemusia pri náraze fungovať.
Bočný airbag vypnutý
Bočný airbag je deaktivovaný. Pokiaľ nebol úmyselne deaktivovaný v nastaveniach alebo kontrolka zostáva svietiť aj po reaktivácii, pravdepodobne došlo k chybe. V každom prípade však bočný airbag pri náraze nebude fungovať.
Chybný senzor na meranie oleja
Táto kontrolka poukazuje na chybu v senzore, ktorý zaznamenáva hladinu motorového oleja. Senzor si treba pri najbližšej príležitosti nechať skontrolovať a prípadne vymeniť v servise.
Front Assist vypnutý
Táto kontrolka zasvieti v prípade, ak je systém na detekovanie kolízie deaktivovaný. Pokiaľ nebol Front Assist vypnutý manuálne, zrejme došlo k chybe v systéme. V každom prípade jazdi opatrne, nakoľko systém ťa neupozorní na riziko kolízie.
Kľúč nie je vo vozidle
Táto kontrolka sa objavuje vo vozidlách s bezkľúčovým systémom a rozsvieti sa, ak si vybral kľúč z vozidla pri naštartovanom motore. Ak medzitým vypneš motor nenaštartuješ ho až dokým nebudeš mať pri sebe kľúč.
Kontrolka 4x2, 2HI, 2H
Tieto kontrolky upozorňujú vodiča, že vozidlo vybavené pohonom všetkých štyroch kolies zásobuje energiou len dve kolesá. Použitie režimu 4x2 je vhodné na suchom povrchu alebo pri dobrých jazdných podmienkach, nakoľko šetrí palivo.
Kontrolka 4x4 Auto
Táto kontrolka upozorňuje vodiča, že vozidlo je v režime "AUTO" s pohonom všetkých štyroch kolies. To znamená, že vozidlo automaticky zapne pohon všetkých štyroch kolies, keď zaznamená stratu trakcie. Väčšina moderných vozidiel s pohonom štyroch kolies používa tento režim ako predvolený. Problém nastáva, pokiaľ kontrolka svieti aj v prípade, kedy by mal byť režim vypnutý.
Kontrolka 4x4 High
Táto kontrolka upozorňuje vodiča, že vozidlo je v režime "HIGH" s pohonom všetkých štyroch kolies. V prípade starších vozidiel vybavených pohonom štyroch kolies išlo o predvolené nastavenie pri normálnych jazdných podmienkach - v takomto prípade kontrolku výrobcovia zriedka kedy pridali medzi ostatné ukazovatele. Drvivá väčšina moderných vozidiel s pohonom štyroch kolies funguje s predvoleným režimom "AUTO" a zároveň umožňuje prepnutie do režimu 4x4 High alebo 4x4 Low.
Režim 4x4 High sa hodí v situácií, kedy je potrebná lepšia priľnavosť pri bežnej a vyššej rýchlosti, napríklad na zasneženej ceste, počas dažďa a podobne. Ak je režim aktívny, predné a zadné hnacie hriadele sú spolu mechanicky uzamknuté, vďaka čomu sa predné a zadné kolesá otáčajú rovnakou rýchlosťou.
Táto kontrolka sa môže zobrazovať ako 4x4 High, 4WD High, alebo v skrátených verziách ako 4HI či 4H. Pokiaľ kontrolka permanentne bliká (nie pri prepínaní režimu), ide o problém a je potrebné zájsť čím skôr do servisu.
Kontrolka 4x4 Low
Táto kontrolka upozorňuje vodiča, že vozidlo je v režime "LOW" s pohonom všetkých štyroch kolies. Ak je režim aktívny, predné a zadné hnacie hriadele sú spolu mechanicky uzamknuté, vďaka čomu sa predné a zadné kolesá otáčajú rovnakou rýchlosťou. Nízky prevodový pomer poskytuje vyšší krútiaci moment na kolesách a tým pádom maximálnu priľnavosť.
Režim 4x4 Low však nie je určený pre bežnú a vyššiu rýchlosť, ale najmä na veľmi pomalý off-road a ťažký terén ako napríklad strmé stúpanie, bahnitý terén či hlboký piesok, na ktorom sa vyšší krútiaci moment a maximálna priľnavosť naozaj hodí. Než do takéhoto terénu vyrazíš so zapnutým režimom 4x4 Low, je dôležité vypnúť kontrolu trakcie.
Kontrolka sa v závislosti od výrobcu môže zobraziť v rôznych variantách, teda ako 4x4 Low, 4WD Low alebo v skrátenej podobe ako 4LO či 4L. Pokiaľ kontrolka permanentne bliká (nie pri prepínaní režimu), ide o problém a je potrebné zájsť čím skôr do servisu.
Kontrolka ABS Čítať viac
Rozsvieti sa, pokiaľ je chybný snímač alebo riadiaca jednotka ABS. V tomto prípade vozidlo brzdí tak, ako vozidlo, ktoré nie je vybavené týmto systémom. Pri prudkom brzdení sa tak môžu kolesá zablokovať, následkom čoho sa auto dostane do šmyku.
Kontrolka adaptívneho osvetlenia AFL
Kontrolka signalizuje poruchu systému adaptívneho osvetlenia. Tak ako pri dažďovom senzore, osvetlenie bude fungovať v základnom režime, nie však automaticky.
Kontrolka adaptívnych tlmičov pruženia
Signalizuje poruchu v regulácii tuhosti pruženia. V takom prípade sa odporúča jazdiť opatrne, nakoľko táto porucha ovplyvňuje stabilitu. Okrem toho treba zájsť do servisu na test funknosti systému.
Kontrolka AFS
Táto kontrolka upozorňuje na poruchu alebo vypnutie systému AFS (Adaptive Front-lighting System), ktorý v prípade potreby automaticky nastavuje uhol a intenzitu svetlometov a prisvecuje do zákruty. V niektorých autách je možné systém manuálne vypnúť. Aj v prípade poruchy systému AFS by mali normálne svetlomety fungovať, no pre istotu ich odporúčame skontrolovať.
Kontrolka asistovaného zjazdu (DAC/HDC)
Signalizuje aktivovaný systém asistovaného zjazdu v prípade prudšieho svahu. V tejto situácii systém preberá kontrolu nad stabilizáciou vozidla a tiež nad rýchlosťou (udržuje stálu rýchlosť).
Kontrolka automatického sklonu svetlometov
Signalizuje poruchu systému automatického prepínania diaľkových a tlmených svetiel (nastavenia sklonu svetiel). Funkčnosť nebude narušená v manuálnom režime, avšak nebude sa prispôsobovať podmienkam a fungovať automaticky.
Kontrolka dažďového senzora
Svieti v prípade poruchy automatického stierania a rozsvecovania svetiel. Funkčnosť stieračov a svetiel nie je narušená, avšak s automatickým zapínaním sa môžeš rozlúčiť.
Kontrolka DRL
Táto kontrolka indikuje problém so systémom DRL (Daytime Running Lights), respektíve problém so svetlami denného svietenia.
Kontrolka EPC Čítať viac
Rozsvietená kontrolka EPC môže signalizovať poruchu škrtiacej klapky, nečistoty v benzíne alebo elektronického plynového pedálu. Menej závažnejším problémom, kvôli ktorému sa kontrolka EPC môže rozsvietiť, je prasknutá žiarovka, vypálená poistka alebo chybný snímač brzdových svetiel.
Kontrolka ESC Čítať viac
Ak sa kontrolka rozbliká počas jazdy, elektronická stabilizačná kontrola (ESC) je funkčná a zasahuje do riadenia v kritickej situácií, napríklad pri prudkom prejazde zákrutami, aby sa predišlo šmyku. Pokiaľ táto kontrolka svieti stále, systém zrejme nie je funkčný (ak nie je chyba v elektronike, ktorá by náhodne rozsvietila kontrolku) alebo je vypnutý. Svietiaca kontrolka s nápisom OFF vždy indikuje vypnutie systému.
Jazda s rozsvietenou kontrolkou ESC môže znamenať horšiu ovládateľnosť vozidla, čo môže viesť k nebezpečným situáciám na ceste. Niektoré modely majú identický tvar kontrolky ESP a ESC. Ide o to, že tieto systémy sú v podstate identické, rozdiel je len v názve.