arrow_upward

EGR ventil a spotreba: Môže po jeho zaslepení klesnúť alebo naopak?


O EGR ventile sme si už v minulosti čo to povedali a iste vieš, že ide o ventil, ktorého úlohou je posielať časť výfukových plynov naspäť do spaľovacieho priestoru. Už samotná skratka EGR (v angličtine Exhaust Gas Recirculation) hovorí o recirkulácií výfukových plynov. Vznik tohoto zariadenia je teda silne ovplyvnený ekológiou, no ako vplýva EGR ventil na samotný motor a ako je ovplyvnená spotreba paliva? Poďme sa na to pozrieť.

O funkcii EGR ventilu sa môžeš dočítať viac v priloženom článku, v skratke však EGR ventil otvára a uzatvára prepojenie sacieho a výfukového potrubia, pričom po jeho otvorení sa do sacieho potrubia dostane časť výfukových plynov, ktorá sa zmieša s čerstvou zmesou paliva a vzduchu. Miešanie výfukových plynov so zmesou paliva a vzduchu však zapríčiní nižší podiel kyslíka v spaľovacom priestore.

Vďaka nižšej teplote horenia sa zníži tvorba oxidov dusíka, na druhú stranu tu vzniká nerovnomerné zmiešavanie, ktoré má za následok zvýšenú tvorbu pevných častíc. Okrem toho nižší podiel kyslíka motoru vôbec neprospieva a má za následok stratu výkonu - na stratu výkonu vo vyšších nadmorských výškach, kde má vzduch menšiu hustotu, sme si nedávno posvietili v článku - Ako vplýva nadmorská výška na tvoje auto a o koľko koní môžeš prísť v horách?

Špinavá zmes môže spôsobiť v prípade zanedbania údržby problém

Procesom znehodnotenia kvality nasávanej zmesi si však motor neprechádza neustále počas svojho chodu, ale iba v prípade, ak sa nepohybujeme v rozmedzí 3000 otáčok a vyššie, kedy jednoducho potrebuje kvalitnú zmes paliva a vzduchu bez výfukových plynov. Recirkulácia výfukových plynov je taktiež aktívna až pri teplote motora vyššej ako 50°C. V prípade pokojnej a plynulej jazdy sa recirkulácia opäť obnoví a časť výfukových plynov sa dostáva naspäť do motora. Pri jedno-okruhovom systéme EGR ventilu, pri ktorom sa tieto plyny ešte nedostali cez filter pevných častíc a katalyzátor, vzniká špinavá zmes, ktorá dokáže v prípade zanedbania údržby auta potrápiť nielen motor, ale aj peňaženku.

Potrápením peňaženky však nemám na mysli iba prípadné čistenie zaneseného EGR ventilu či jeho výmena (alebo zaslepenie), ale z dlhodobého hľadiska aj zvýšenú spotrebu paliva, ktorá pochopiteľne nadväzuje na fakt, že usadeniny zanášajú nielen samotný EGR ventil, ale aj sacie potrubie, čím sa výrazne obmedzuje objem nasávaného vzduchu do valcov. Ako už určite tušíš, menej vzduchu a tým pádom kyslíka zapríčiňuje nižšiu kompresiu a nekvalitné zapálenie zmesi, čím môže postupne narastať spotreba paliva. Z dlhodobého hľadiska je tak zanedbávanie údržby EGR ventilu (pokiaľ nie je zaslepený) holý nezmysel, pretože k ušetrené peniaze za servis a údržbu utratíš na zvýšenej spotrebe a ďalších nepríjemnostiach.

Problémom je, že pri úplnom zanedbaní údržby EGR ventilu sa v stave, ktorý môžeš vidieť na titulnej fotke, nachádza nielen EGR ventil, ale aj kanály v hlave valcov, ventily či vstrekovače a čistenie bez rozobratia motora je seriózny problém. Pokiaľ si k takémuto štádiu dospel a chceš po sebe ten "sajrajt" upratať, najlepším spôsobom na čistenie je chemická dekarbonizácia.

Zaslepenie EGR ventilu a spotreba

Pokiaľ patríš k majiteľom starších typov vozidiel, ventil je možné jednoducho mechanicky zaslepiť. V prípade novších automobilov je po odstránení či prípadnom zaslepení EGR ventilu potrebné upraviť softvér riadiacej jednotky. Pokiaľ si však milovníkom tej najmodernejšej technológie a teda aj áut, na jednoduché zaslepenie EGR ventilu môžeš pravdepodobne zabudnúť, pretože riadiaca jednotka takýchto áut môže zablokovať štart a jej preprogramovanie nemusí byť možné, respektíve jednoduché.

Čiže pokiaľ to vezmeme postupne, v prípade zaslepenia či odstránenia EGR ventilu nebude v motore prebiehať recirkulácia výfukových plynov, tým pádom sa do valcov dostane kvalitná zmes paliva a vzduchu a motor poskytne vyšší výkon. Na druhú stranu vedľajším efektom EGR ventilu je rýchlejší ohrev motora, čo sa môže v zimnom období pri pravidelných jazdách na krátke trasy hodiť, pretože motor sa zohreje rýchlejšie na prevádzkovú teplotu.

Studené štarty majú na motor nepriaznivý vplyv a čím neskôr sa motor zohreje, tým horšie, keďže dochádza k nedostatočnému mazaniu mechanických častí a najmä zvýšenej spotrebe paliva. Veľmi podstatnú rolu však zohráva aj samotný šofér, ktorého štýl jazdy dokáže spotrebu navýšiť o niekoľko čísel. Podtáčanie motora, časté brzdenie a opätovné rozbiehanie sa z miesta dokážu navýšiť ako spotrebu, tak aj opotrebenie všetkých komponentov motora.

Pokiaľ teda plánuješ položiť na nejakom automobilovom fóre či v diskusii otázku na to, či dokáže zaslepenie EGR ventilu znížiť či naopak zvýšiť spotrebu, očakávaj rôzne odpovede. Náš verdikt však znie - v prípade zachovania rovnakého štýlu jazdy je automobil bez EGR ventilu výkonnejší, dokáže lepšie spáliť zmes a jeho spotreba môže o niekoľko percent klesnúť (všetko závisí od typu auta, roku výroby, stavu a ďalšieho množstva faktorov). Na druhú stranu v prípade zaslepenia či odstránenia EGR ventilu pri novších automobiloch (ktorých riadiacu jednotku ešte možno preprogramovať), si treba dať naozaj záležať na nastavení riadiacej jednotky, pretože v prípade nesprávneho vyhodnocovania údajov môže dôjsť k naozaj nepriaznivému efektu a spotreba môže dokonca narásť.

Ako sa vyvarovať zaneseniu EGR ventilu?

Pokiaľ je tvoje auto vybavené funkčným EGR ventilom a rád by si sa vyvaroval jeho zaneseniu a následným servisom, čakaním na výmenu a podobným starostiam, odporúčame EGR ventil raz za čas vyčistiť. Ide o relatívny pojem, keďže záleží od toho, ako svoje auto využívaš - jazdíš dlhšie alebo krátke trasy, aký je tvoj ročný nájazd, motor podtáčaš alebo mu dáš občas zabrať, atď. Raz za rok či dva, prípadne keď sa tvoj nájazd blíži k 50 000 km, by si mal EGR ventil vyčistiť. Preventívne tak dokážeš zabrániť jeho zaneseniu a zároveň zaneseniu sacieho potrubia, ventilov a vstrekovačov, ktoré sú pre chod motora dôležité rovnako ako žily či tepny v tele človeka. Dopraj teda svojmu autu kvalitnú starostlivosť - ušetríš nielen peniaze, ale aj nervy a startosti.

Prečítaj si tiež o tom, ako sa prejavuje zanesený EGR ventil. Pokiaľ máš skúsenosti s EGR ventilom, jeho čistením, prípadne užitočnú radu, pokojne ju napíš do komentára - odvďačíš sa tak ďalším ľuďom, ktorí si tento článok prečítajú.

Vážime si Vaše súkromie a zároveň sa Vám snažime priniesť čo najlepší komfort pri používaní tohto webu. Preto používame súbory “cookies”, vďaka ktorým dokážeme analyzovať návštevnosť, prispôsobovať reklamu a používateľské nastavenia. Spracovaniu cookies môžete zabrániť alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača. Viac informácií o cookies a ich nastavení