Ako vplýva nadmorská výška na tvoje auto a o koľko koní môžeš prísť v horách?
![Cesta v horách](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/7b29bf09-3406-4eba-8dae-5402b46b06ae/origin.jpg)
O tom, že vyššia nadmorská výška negatívne vplýva na spotrebu paliva, sme si povedali nedávno v článku Spotreba paliva - pozrime sa na to, čo ju najviac ovplyvňuje, takže ak ťa zaujímajú aj ďalšie faktory (okrem štýlu jazdy a samotného šoféra), ktoré dokážu spotrebu navýšiť, pokojne pokračuj na priloženom článku, no dnes sa v krátkosti pozrieme na to, ako vplýva nadmorská výška na tvoje auto vo všeobecnosti. Čo sa teda deje vo vyšších výškach a prečo auto spotrebuje viac paliva?
Rovnako ako horolezec, ktorý sa snaží zdolať horu aj tvoje auto potrebuje dýchať a ak vzduch stráca hustotu, auto stráca výkon. Strata výkonu a vyššia spotreba však priamo súvisí s tým, ako je motor vo vyšších nadmorských výškach namáhaný.
Obsah
Strata výkonu vo vyšších nadmorských výškach
Vzduch má vo vyšších nadmorských menšiu hustotu, čím dochádza k nižšej kompresii a nekvalitnému zapáleniu zmesi. To sa nepriaznivo prejavuje aj na výkone. Naozaj hrubý odhad, ktorý je všeobecne známy, znie, že auto stráca zhruba 3% svojho výkonu každých 300m nadmorskej výšky. Nedá sa to však zovšeobecniť a platí to najmä pre nepreplňované motory.
Pokiaľ teda ideš do nie príliš vysokej nadmorskej výšky, napríklad 2000 metrov nad morom, tvoje auto môže v danej výške prísť až o 20% konských síl, čo nie je málo. Citeľný rozdiel však bude najmä v prípade slabších a menej výkonných áut.
Turbodúchadlom preplňované motory pracujú vo vyšších nadmorských výškach lepšie, pretože aj napriek menšej hustote vzduchu dosiahnu vďaka turbodúchadlu vyššiu kompresiu a lepšie zapálenie zmesi. Čo sa týka pravidla 3%, americká armáda testovala efekt nadmorskej výšky na spaľovacie motory už v roku 1966 - dospeli k záveru, že auto stráca zhruba 2% výkonu na 1000 stôp (zhruba 300 metrov).
Čo sa týka straty výkonu v súvislosti s nadmorskou výškou, treba brať do úvahy aj stav vozidla a najmä rok výroby. Moderné autá sú síce komplikovanejšie a plné elektroniky, no čo sa týka efektivity spaľovania zmesi, sú na tom jednoducho lepšie a vyššou nadmorskou výškou pravdepodobne nebudú trpieť ako ich starší súrodenci.
![Cesta do hor](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/5fe6f552-66c4-4887-a5f3-4c0a879496ac/origin.jpg)
Palivový systém môže mať problém
Vyššia nadmorská výška teda kvôli menšej hustote vzduchu spôsobuje problém so zapálením zmesi. Ako som spomínal, problém môžu mať najmä nepreplňované motory. V prípade benzínových motorov sa v niektorých častiach sveta môžeš stretnúť s tým, že na čerpacej stanici objavíš benzín s oktánovým číslom, o ktorom môžeš v Európskej únií už len snívať.
V EÚ totiž natankuješ minimálne 95 oktánový benzín, zatiaľ čo napríklad v Colorade (Spojené štáty) by si niekde vysoko v horách mohol natrafiť na benzín s oktánovým číslom 85.
Prečo je oktánové číslo v prípade benzínu a vyšších nadmorských výškach dôležité číslo? Čím je oktánové číslo paliva vyššie, tým je palivo odolnejšie proti samovznieteniu, ktoré vzniká pri kompresii vo valci. Zapálenie zmesi je však v tomto prípade žiadúce a nižšie oktánové číslo tak dokáže zabezpečiť zapálenie zmesi aj vo vyšších nadmorských výškach, hoci ideálne to určite nie je.
Netreba zabúdať na tlak vzduchu v pneumatikách
![Pneumatiky na ceste](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/cec43345-1081-4f28-a9e5-97f688743a2d/origin.jpg)
Cesta do vyšších nadmorských výšok ovplyvňuje taktiež tlak v pneumatikách, ktorý by si mal kontrolovať pravidelne, najmä pred a po dlhšej ceste. Netreba snáď pripomínať, že nesprávny tlak v pneumatikách, či už príliš vysoký alebo príliš nízky, má za následok viacero nepríjemností, no okrem toho ide o hazard s bezpečnosťou.
Vyššia spotreba paliva, znížená presnosť riadenia či nerovnomerné opotrebovanie behúňa sú druhoradé záležitosti, no vždy treba dbať na bezpečnosť a v prípade cesty do vyšších nadmorských výšok netreba na kontrolu tlaku v pneumatikách zabúdať. Odporúčaný a optimálny tlak vzduchu v pneumatikách však vždy udáva výrobca.