Dvojvalcový motor 0.9 TwinAir, sú dvojvalce lepšie ako štvorvalce?
Dvojvalec vo Fiate nie je žiadnou novinkou. Dvojvalcové motory používala automobilka Fiat už v prvom modeli Fiat 500 alebo v modeli 126 tzv. "Maluch". Jednalo sa o vzduchom chladené rachotajúce a vibrujúce zážihové motory. Po niekoľkých rokoch pauzy sa však Fiat rozhodol, že bude pokračovať vo výrobe dvojvalcových motorov.
Dvojvalec 0.9 TwinAir bol skonštruovaný na to, aby nahradil niektoré štvorvalcové motory radu FIRE. Treba však podotknúť, že motory radu FIRE boli veľmi spoľahlivé a odolné a myslím si, že nemali byť ničím nahradzované. Fiat však tvrdí, že oproti týmto motorom má dvojvalcový 0.9 TwinAir priniesť úsporu v spotrebe paliva, emisiách, hmotnosti ale hlavne úsporu v rozmeroch a výrobných nákladoch.
Obsah
Tento motor bol po prvý krát predstavený v roku 2010 v modeli Fiat 500. Motor sa vyrába v troch výkonnostných verziách, najslabšia atmosférická verzia ponúka výkon 48 kW. Ďalšie dve verzie sú preplňované turbodúchadlom a dodávajú výkon 63 a 77 kW. Motor nesie označenie TwinAir, Twin - dva valce a Air - je Multiair systém, teda elektrohydraulický rozvod, ktorý nahrádza vačkový hriadeľ sacích ventilov. Každý valec je vybavený hydraulickou jednotkou s magnetickým ventilom, ktorý určuje dobu otorenia.
Motor 0.9 TwinAir je celohliníkovej konštrukcie a je vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva. Vďaka systému MultiAir sa pohon rozvodov uskutočnuje len pomocou jedinej samovymedzovacej reťaze, ktorá poháňa vačkový hriadeľ výfukových ventilov.
Motor je ďaľej vybavený vodou chladeným turbodúchadlom a kedže kultivovanosť a tichý chod motora súvisí priamo s počtom valcov a konštrukciou, potrebuje tento motor aj vyvažovací hriadeľ. Aj napriek vyvažovaciemu hriadeľu je však tento motor nekultivovaný, hlučný a vibrujúci.
Motor 0.9 TwinAir získal množstvo ocenení:
najlepší motor roka 2011
najlepší nový motor roka 2011
ekologický motor roka 2011
najlepší motor roka 2011 do objemu 1.0 litra
Teraz si však poďme posvietiť na to, ako si motor 0.9 TwinAir vedie v reálnej prevádzke a porovnajme si ho so štvorvalcovým motorom o objeme 1.2 litra radu FIRE.
Takže, ako som už spomínal vyššie, Fiat tvrdí, že oproti motorom FIRE má dvojvalcový 0.9 TwinAir priniesť úsporu v spotreba paliva, emisiách, hmotnosti ale aj úsporu v rozmeroch a výrobných nákladoch. Nalejme si čistého vína a pozrime sa na toto porovnanie bez poloprávd.
1. Hmotnosť:
Fiat 500, ktorý má pod kapotou dvojvalcový motor 0.9 TwinAir má hmotnosť 930 kilogramov. Naproti nemu stojí Fiat 500 so štvorvalcovým motorm o objeme 1.2 radu FIRE, ktorý má hmotnosť 940 kilogramov. Úspora 10 kilogramov je naozaj smiešna a vzhľadom na to, že kvôli 10 kilogramom príde motor o dva valce, sa tento fakt ani nedá považovať za výhodu.
2. Menšie rozmery:
V tomto má Fiat pravdu, dvojvalcový 0.9 TwinAir má skutočne menšie rozmery ako štvorvalcová 1.2 8v. No opäť však nedokážem pochopiť, akú výhodu prinesie zákazníkovi alebo majiteľovi tohoto autíčka, menší rozmer motora.
3. Nižšie výrobné náklady:
Toto je pravda, no len z časti. Automobilka Fiat naozaj ušetrí pri výrobe dvojvalcových motorov, no zákazník v žiadnom prípade nie. Pre porovnanie do cenníka Fiatu:
Fiat 500 s dvojvalcovým 0.9 TwinAir vo výbave Plus sa predáva za 15 800 euro
Fiat 500 so štvorvalcovým motorom 1.2 8v radu FIRE vo výbave Plus sa predáva za 14 300 euro.
Nedáva to logiku, keď Fiat tvrdí, že výroba dvojvalcového motora je oproti štvorvalcovému lacnejšia, prečo ho teda predáva o 1500 eur drahšie? Opäť je to len o tom, aby automobilka ušetrila a čo najviac si namastila vrecká. Nižšie výrobné náklady teda nemôžeme považovať ako výhodu, pretože zákazník musí za dvojvalcový motor zaplatiť viac ako za štvorvalcový.
4. Spotreba:
Fiat 500 1.2 8v 51 kW/ 69 koní:
Spotreba udávaná výrobcom:
Mesto: 6,2 litra na 100 km
Kombinovaná: 4,9 litra na 100 km
Mimo mesta: 4,2 litra na 100 km
Spotreba počas reálnej prevádzky:
Mesto: 5,7 litra na 100 km
Kombinovaná: 4,8 litra na 100 km
Mimo mesta: 4,4 litra na 100 km
Diaľnica 130 km/h: 7 litrov na 100 km
Spotreba v reálnej premávke sa líši len o pár decilitrov, dokonca je nižšia. Ide však o spotrebu počas jazdy s ľahšou nohou. Ak na plynový pedál pritlačíme, spotreba o niečo stúpne, no stále sa pohybuje v podobných hodnotách, aké udáva výrobca. Treba však skonštatovať, že ide o naozaj krásnu spotrebu.
Pri Fiate 500 0.9 TwinAir 63 kW/ 85 koní:
Spotreba udávaná výrobcom:
Mesto: 4,6 litra na 100 km
Kombinovaná: 3,8 litra na 100 km
Mimo mesta: 3,4 litra na 100 km
Spotreba počas reálnej prevádzky:
Mesto: 6,9 litra na 100 km
Kombinovaná: 5,8 litra na 100 km
Mimo mesta: 5,1 litra na 100 km
Diaľnica 130 km/h: 7 litrov na 100 km
Takto vyzerá reálna spotreba Fiatu 500 0.9 TwinAir počas reálnej prevádzky. Hodnoty dosiahnuté v teste sa ani z ďaleka nepribližujú hodnotám, ktoré udáva výrobca. O žiadnej úspore paliva sa teda nemôžeme rozprávať.
5. Emisie:
Fiat 500 0.9 TwinAir produkuje podľa výrobcu len 95g CO2 na jeden kilometer, čo zodpovedá spotrebe 4 litrov na 100 km, avšak vzhľadom na to, že sa spotreba ani len zďaleka nepohybuje okolo 4 litrov, dovolím si tvrdiť, že ani produkcia emisií nie je tak nízka ako udáva výrobca.
Jedinou výhodou 0.9 TwinAir je jeho vyšší výkon oproti 1.2 8v, za ktorý však vďačí malej vrtuľke menom turbo. Nemôžeme teda porovnávať výkon turbomotora a výkon atmosférického motora.
Spoľahlivosť 0.9 TwinAir:
O spoľahlivosti tohoto motora však veľa nenájdeme, no vyzerá to tak, že sa motor naozaj podaril a netrápia ho žiadne vážne problémy. Mnoho majiteľov udáva, že ide o pomerne spoľahlivý a bezproblémový motor. Každopádne si nemyslím, že vydrží väčšiu porciu kilometrov ako stará dobrá štvorvalcová 1.2 8v radu FIRE.