Dajú sa zohnať autá do 500 eur? Vybrali sme 9 áut, na ktoré táto suma postačí
Samozrejme od auta za 500 eur nemožno očakávať žiadne zázraky..
O lacných autách do 500 eur sme už v minulosti priniesli sériu článkov, pokiaľ si sa k nej však nedostal, dnes si tieto autá stručne prejdeme v prehľadnom zozname. Pokiaľ by si sa rád pozrel aj na parametre daného automobilu, stačí, ak si otvoríš príslušnú časť tejto krátkej série článkov - odkazy sú v závere tohto článku.
Obsah
Ešte predtým, ako sa pozrieme na 9 lacných áut do 500 eur, je potrebné dodať, že neručíme za to, že v autobazároch či inzercii nájdeš tieto autá za túto sumu, ich cena bude pochopiteľne závislá od opotrebenia a najmä nájazdu kilometrov. Zároveň je jasné, že od žiadneho auta za 500 eur nemožno očakávať žiadne zázraky, dokonca treba počítať s tým, že kedykoľvek môže doslúžiť.
Fiat Punto I 1.1 SPI 40kW
Prvým lacným autom do 500 eur v tomto zozname je veľmi známy Fiat Punto, ktorý bol vo svojej dobe veľmi žiadaným a predávaným autom. O tom v podstate svedčí aj titul auta roka, ktorý Punto prvej generácie získalo v roku 1995. Toto auto sa vďaka svojmu veku dá zohnať aj za menej ako 500 eur, výhodou je, že dokážeš zohnať aj kúsky s relatívne nízkym nájazdom (na svoj vek), a to zhruba 150 000 km.
V skratke je Punto celkom spoľahlivé auto s jednoduchým motorom, jazdné vlastnosti sú na dobrej úrovni a podvozok tlmí nerovnosti, no nevýhodou je zvýšený hluk pri prejazde nerovným povrchom. Benzínový motor o objeme 1.1 litra dodáva výkon 40 kW (55 konských síl), čo je dosť málo, no treba podotknúť, že hmotnosť Punta je len 830 kg, takže na jazdu v meste / mimo diaľnice tento výkon stačí.
O náhradné diely nie je žiadna núdza a sú veľmi lacné, pri výbere auta by si mal zvážiť aj krajinu pôvodu. Tie najlepšie kúsky sú zo zahraničia, pretože okrem vyššej výbavy je zabezpečená aj vyššia antikorózna ochrana. Pokiaľ tvojim účelom nie je športová jazda, častá jazda po diaľnici či so zvýšeným nákladom, ale len odvoz z bodu A do bodu B, Fiat Punto prvej generácie to zaručene splní.
Škoda Felicia 1.3 MPI 50kW
Táto každému známa, československá klasika sa začala vyrábať v roku 1994 a jej úspech sa dostavil prakticky ihneď. Škoda Felicia bola vyrábaná v rôznych karosárskych verziách, napr. hatchback, kombi, pick up či Van Plus a už o štyri roky po začatí výroby sa dočkala faceliftu. Základné verzie trpeli dosť citeľným nedostatkom - nakláňali sa v zákrute, a to z toho dôvodu, že im chýbali stabilizátory. Podvozok na druhú stranu dobre tlmil nerovnosti a zabezpečoval relatívne postačujúci komfort.
Felicia okrem spomínaného nedostatku trpela taktiež nižšou tuhosťou karosérie a v zákrutách aj kvôli nakláňaniu všetky plasty vŕzgali, okrem toho karoséria nebola príliš odolná voči korózií. Čo sa motora týka, benzínový motor o objeme 1.3 litra ponúkal výkon 50 kW (68 koní), čo opäť nie je veľa, no na jazdu z bodu A do bodu B postačí. V priemere si vypýtal 7 litrov paliva na 100 km, počas jazdy v meste je však dosť smädný a spotreba narastá až na hranicu 10 litrov na 100 km.
Motor je pomerne jednoduchý, no potrápiť môže porucha škritiacej klapky či zapaľovacej cievky. Tieto problémy však nie sú nákladné a dajú sa rýchlo vyriešiť. Aj v prípade tejto jazdenky je výhodou relatívne nízky nájazd (pri cene do 500 eur), no opäť platí, že je určená najmä pre šoféra, ktorý si nepotrpí na jazdné vlastnosti, ani výkon.
VW Polo III 1.4 MPI 44 kW
Volkswagen Polo tretej generácie sa začal vyrábať v roku 1994, ide o kvalitne spracovaný automobil, ktorý bol ponúkaný v karosárskych verziách hatchback a kombi. Hatchback poskytuje dobré jazdné vlastnosti. Podvozok celkom dobre tlmí nerovnosti a je taktiež dobre odhlučnený, čo je pri hatchbackoch malého vzrastu skôr rarita.
Benzínový motor o objeme 1.4 MPi 8v poskytuje výkon 44 kW (60 konských síl), no auto je celkom svižné, ak nie je plne obsadené. Priemerne môžeš očakávať spotrebu 6 až 6,5 litra na 100 km, jazda v meste sa ale pohybuje na úrovni do 9 litrov na 100 km, záleží taktiež na štýle jazdy. Motor je jednoduchý, no kvalitný a auto je celkovo spoľahlivé, pri verziách bez posilňovača riadenia sa však môže vyskytnúť vôľa v riadení.
Ako pri predošlých jazdenkách ani táto nie je pre žiadnych fanúšikov športovej jazdy, no toto auto sa ti odvďačí jednoduchosťou, spoľahlivosťou, nízkou spotrebou a lacným servisom.
Peugeot 106 1.1 8v 44kW
Peugeot 106 sa začal vyrábať v roku 1991. Najskôr bol vyrábaný len v 3-dverovej variante, po dvoch rokoch od výroby však prišla aj 5-dverová varianta a neskôr taktiež facelift. Jazdné vlastnosti tohto auta sú veľmi dobré, a to aj napriek mäkkému odpruženiu, auto sa v zákrutách priveľmi nenakláňa. Benzínový motor o objeme 1.1 litra dodáva výkon 44 kW (60 koní) a poteší najmä nízkou spotrebou, ktorá priemerne činí 6 litrov na 100 km.
Nízku spotrebu taktiež ovplyvňuje nízka váha tohto auta, tá činí len 890 kg. Motor je celkovo spoľahlivý a odolný, no občas ho potrápila porucha zapaľovacích cievok (lacná oprava), no pri vyššom nájazde km sa vyskytoval únik motorového oleja. K ďalším častým chybám a nedostatkom patrí taktiež nefunčný alternátor, porucha elektrického ovládania okien či centrálneho zamykania.
Celkovo je však Peugeot 101 1.1 8v veľmi dobrá jazdenka a dokážeš nájsť kúsky za 500 eur s nájazdom km od 150 000 až 180 000 km.
Citroen Xsara 1.9 D 51 kW
Toto auto sa začalo vyrábať v roku 1997 v 3-dverovej a 5-dverovej karosárskej verzii a o rok neskôr bola predstavená verzia kombi, označovaná ako Break. Karoséria tohto auta má dobrú antikoróznu ochranu, no komponenty podvozku či výfukové potrubie sú presným opakom. Jazdnými vlastnostiami Xsara poteší pokojných vodičov a aj napriek nerovnému podvozku poskytne dobrý komfort.
Určite nejde o auto pre športovo založených šoférov, v zákrutách sa totiž nakláňa a pri náhlej zmene smeru začne zadná náprava vybočovať z jazdnej stopy. Okrem toho sa pri rýchlej jazde prehrievajú aj brzdy a ich účinok tak slabne. Dieselový motor o objeme 1.9 litra poskytuje výkon 51 kW (69 konských síl), čo opäť nie je prekvapivé, no spoľahlivosť a odolnosť je dobrá. Môže sa však vyskytnúť porucha termostatu či únik motorového oleja. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 6 litrov paliva na 100 km. Nájazd je však v prípade tohto auta do 500 eur oveľa vyšší ako pri predošlých jazdenách, dá sa zohnať v priemere od 200 000 až 240 000 km.
Opel Corsa 1.0 12v 40 kW
Opel Corsa druhej generácie sa začal vyrábať v roku 1993 v 3-dverovej a 5-dverovej karosárskej verzii a o 4 roky si prešiel faceliftom. Prepracovaný bol predovšetkým podvozok, čo prispelo k zlepšeniu jazdných vlastností automobilu. Okrem toho sa zlepšila tiež ochrana karosérie voči korózií. Naladenie podvozku je pri týchto novších modeloch dobré, auto drží stopu a tlmí nerovnosti, no brzdy sú slabšie, najmä po záťaži.
Benzínový trojvalec o objeme 1.0 litra poskytuje výkon 40 kW (53 koní), čo je naozaj skromné a zrýchlenie z 0 na 100 km/h aj napriek nízkej váhe (835 kg) je skôr úsmevné - až 18,6 sekúnd. Obiehanie si preto treba veľmi dobre premyslieť a možno na to aj zabudnúť. Spoľahlivosťou je na tom motor dobre, potrápiť môže škrtiaca klapka či prasknutá rozvodová reťaz. Toto auto treba zvážiť najmä do mesta, mimo mesta narastá spotreba a o komforte môžeš iba snívať.
Seat Ibiza II 1.4 MPi 44kW
Seat Ibiza druhej generácie sa začal vyrábať v roku 1993, a to v 3-dverovej a 5-dverovej karosárskej verzii. Už o 3 roky si prešla drobná Ibiza faceliftom a antikorózna ochrana sa zlepšila. V 1999 sa dočkala ďalšieho faceliftu. Jazdné vlastnosti nie sú najlepšie, v zákrútách potrápi pretáčavosť a auto sa nakláňa, no potešia dobré brzdy.
Benzínový motor o objeme 1.4 litra s viacbodovým vstrekovaním MPi poskytuje výkon 44 kW (60 konských síl), čo je opäť veľmi málo a dynamika celého auta závisí od počtu pasažierov a nákladu. Ako aj v prípade Opel Corsa 1.0 12v, aj túto Ibizu treba zvážiť najmä a povedali by sme že len výhradne do mesta. Kombinovaná spotreba vychádza v priemere na 7 litrov na 100 km, v meste narastá, no motor je veľmi spoľahlivý.
Renault Megane Hatchback 1.4E 55kW
Toto auto sa začalo vyrábať v roku 1995 v rôznych karosárskych verziách, a to od hatchbacku, sedan, kabriolet či coupé. V roku 1999 sa dočkal modernizácie a faceliftu, pričom zmeny sa týkali nielen vonkajšieho dizajnu, ale aj bezpečnosti a podvozku. V bezpečnosti dokonca Renault Megane získal najlepšie hodnotenie vo svojej kategórií. Čo sa podvozku týka, je komfortne naladený a dobre tlmí nerovnosti, v zákrutách sa však auto dosť nakláňa.
Benzínový motor o objeme 1.4 litra poskytuje výkon 55 kW (75 konských síl), čo je na bežnú jazdu po meste a po okresných cestách postačujúce, netreba však očakávať žiadne zázraky. Spotreba je celkom umiernená, priemerne vychádza na 7 litrov na 100km, no motor nepatrí k spoľahlivým. Môže potrápiť prasknuté tesnenie pod hlavou valcov, únik oleja, treba dávať pozor na stav chladiacej kvapaliny - za jej únik môže byť zodpovedná netesná vodná pumpa. Toto auto nie je nič pre športovo založených šoférov, no dokážeš ho zohnať do 500 eur s priemerným nájazdom od 160 do 220 000 km.
Ford Ka 1.3 44kw
Toto auto sa začalo vyrábať v roku 1996, a to v trojdverovej karosárskej verzii hatchback, pričom neskôr k nemu pribudol aj kabriolet označovaný ako StreetKa. Čo sa motorizácie týka, vybrať si si mohol iba medzi 2 benzínovými motoromi - 1.3 liter v dvoch výkonostných verziách a 1.6 liter dostupný len pre športovú verziu SportKa a verziu kabrioletu StreetKa. Jazdnými vlastnostiami toto auto poteší, sú veľmi dobré a auto drží stopu aj v ostrejších zákrutách. Podvozok je dobre naladený, tlmí nerovnosti a poskytuje dostatok komfortu.
Kvalitou na druhú stranu zaostávajú brzdy, ktoré rýchlo strácajú silu. Benzínový motor o objeme 1.3 litra poskytuje výkon 44 kW (60 koní), čo nie je veľa, no už drobný vzrast automobilu napovedá, že ide o mestské auto. Priemerne si motor vyžiada 7 litrov na 100 km. Toto auto je celkom spoľahlivé, no mohli ho postretnúť aj poruchy - prasknutý remeň (poháňajúci vodné čerpadlo), vôľa v riadení, korózie prahov a podobne. Ford Ka dokážeš pri šťastí nájsť do 500 eur a s naozaj nízkym priemerným nájazdom len 120 000 km.
Záver a zhrnutie
Na záver pripomíname, že autá zo zoznamu nemusia byť dostupné za sumu 500 eur a so spomínaným nájazdom km, patria však k tým lacnejším kúskom. Pokiaľ máš pocit, že tu nejaká lacná jazdenka do 500 eur chýba, pokojne ju dopíš do komentára, do budúcna pripravujeme aj ďalšie články, ktoré by sa týkali lacných áut.
Seriál lacné autá do 500 eur / celkovo 3 časti:
Lacné autá do 500 eur - 1. časťObsahuje autá: Fiat Punto I 1.1 SPI 40kW, Škoda Felicia 1.3 MPI 50kW, VW Polo III 1.4 MPI 44 kW
Lacné autá do 500 eur - 2. časťObsahuje autá: Peugeot 106 1.1 8v 44kW, Citroen Xsara 1.9 D 51 kW, Opel Corsa 1.0 12v 40 kW
Lacné autá do 500 eur - 3. časťObsahuje autá: Seat Ibiza II 1.4 MPi 44kW, Renault Megane Hatchback 1.4E 55kW, Ford Ka 1.3 44kw