logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Čo sa stane, keď natankuješ nesprávne palivo?


Natankoval si nesprávne palivo a nevieš čo robiť?  Nestresuj, aj majster tesár sa raz utne. Natankovanie nesprávneho paliva je vec, ktorá sa môže stať každému z nás, niekedy pritom stačí len malá nepozornosť. Pri návšteve krajín mimo Európskej Únie sa môže stať, že ostaneš hľadieť ako vyoraná myš pri snahe zistiť, ktoré palivo je pre tvoje vozidlo správne.

Čo sa teda stane keď natankuješ nesprávne palivo?

1. Natankovanie nafty do benziňáku

Natankovať naftu do benzínového auta je na čerpacej stanici takmer nemožné, pretože čerpacia pištoľ na naftu je príliš široká na to, aby sa zmestila do nádrže benzínového auta. Toto však platí len pre novšie modely áut, pri starých autách si musíš dávať bacha. Pokiaľ by si nalial do benzínového auta naftu napríklad z bandasky, máš niekoľko možností, ako tento problém vyriešiť.

Pri 1 až 3 litroch nafty v benzínovej nádrži (veľkej aspoň 50 litrov) stačí, aby si doplna dotankoval benzín. Palivo sa spotrebuje a nehrozí pritom žiadne poškodenie motora. Horšia situácia nastáva, ak si natankoval väčšie množstvo nafty, napríkad polovicu nádrže benzínového auta. Pokiaľ si však neotočil kľúčikom, stačí ak naftu z nádrže vypumpuješ a dotankuješ benzín. Ak si sa s autom pohol alebo ho naštartoval, motor po chvíľke zhasne, pretože nebude schopný zapáliť naftu, nie je to však katastrofa, pretože nehrozí poškodenie motora, je však potrebné vyčistiť celý palivový systém. Po vyčistení palivového systému, natankuješ do nádrže benzín a auto pôjde opäť ako predtým.

2. Natankovanie benzínu do nafťáku

V prípade natankovania benzínu do dieselového auta už ide o oveľa horšiu situáciu. Platí tu však rovnaké pravidlo a teda pokiaľ si neotočil kľúčikom alebo sa nepohol autom z miesta, stačí vypumpovať nádrž a doliať správne palivo. Pri natankovaní malého množstva benzínu, maximálne 5 litrov na 50 litrovú nádrž, stačí dotankovať nádrž doplna naftou.

Ak sa ti však podarilo natankovať veľké množstvo benzínu a vyrazil si s autom na cestu, hrozí fatálne poškodenie motora. Benzín je suchý a nedokáže dostatočne mazať, hrozí zadretie palivového čerpadla. V takomto prípade je potrebné auto ihneď odstaviť, odtiahnuť do servisu a následne vyčistiť palivový systém, vstrekovacie zariadenie a vymeniť palivový filter.

My sme si spravili menší test, na ktorý sme vybrali Peugeot 307 1.6 HDI, rok výroby 2006. Ako si už zrejme vyčítal z názvu, je to dieselový motor o objeme 1560cm3 s priamym vstrekovaním paliva. Do nádrže sme naliali 10 litrov nafty a následne aj 10 litrov benzínu. Po naštartovaní našej obete motor pracoval tak ako má, z dôvodu, že v palivovom systéme sa nachádzala čistá nafta a do motora sa ešte nedostala zmes nafty a benzínu z nádrže. Nášho obetného baránka sme teda vzali na cestu. Po prejdení cca 7 kilometrov sa nafta z palivového systému spotrebovala a nahradila ju zmes benzínu a nafty. Z výfuku začal vychádzať hustý bielošedý dym, motor mal nepravidelný chod a otáčky motora začali kolísať. Citeľná bola strata výkonu a zvýšený hluk motora.

Ďaľších 5 kilometrov bola jazda neznesiteľná, no motor stále fungoval, tak sme sa rozhodli auto zastaviť a vypumpovať palivovú nádrž, pričom sme nechali palivový systém nevyčistený. Do takmer prázdnej palivovej nádrže sme naliali 20 litrov nafty a rozhodli sa motor naštartovať. Po naštartovaní motor stále dymil a mal nepravideľný chod, no približne po 5 minútach sa začal opať správať normálne. Motor a jeho komponetny ostali nepoškodené a autíčko behá aj naďalej už vyše pol roka. Bola to skôr šťastná náhoda, že sa v motore nič nepoškodilo a tak netreba dúfať, že auto zvládne cestu domov alebo do servisu, treba ho ihneď odstaviť a nechať odtiahnuť do servisu.