Úpravou niektorých kompomentov motora je možné zvýšiť jeho výkon. Kde by si mal začať?

BMW M Power
Tuning
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Dnešný článok bude venovaný krátkemu úvodu, ktorý sa týka zvýšenia výkonu motora. Nejde o žiadne pokročilé úpravy, práve naopak - skôr o odpoveď na otázku "Kde začať pri zvyšovaní výkonu motora?". Dávnejšie sme taktiež rozoberali problematiku zvyšovania výkonu v článkoch úprava sacieho potrubia a úprava výfukového systému, v tom dnešnom sa povenujeme rôznym komponentom motora.

EGR ventil

Obsah

Medzi veľmi lacnú úpravu patrí deaktivácia alebo zaslepenie EGR ventilu. Pri starších typoch stačí EGR ventil zaslepiť mechanicky, pri novších motoroch je potrebná deaktivácia cez počítač. Úlohou EGR ventilu je vrátiť časť výfukových plynov naspäť do spaľovacieho priestoru. EGR ventil teda otvára a uzatvára prepojenie sacieho a výfukového potrubia. Po otvorení ventilu sa do sacieho potrubia dostane určité množstvo výfukových plynov, ktoré sa zmiešajú s novo prichádzajúcou zmesou/vzduchom do valca.

Súvisiaci článok: EGR ventil: Ako funguje a čo sa stane ak nefunguje správne?

Pokiaľ patríš k majiteľom starších typov vozidiel, ventil je možné jednoducho mechanicky zaslepiť. V prípade novších automobilov je po odstránení či prípadnom zaslepení EGR ventilu potrebné upraviť softvér riadiacej jednotky. Pokiaľ si však milovníkom tej najmodernejšej technológie a teda aj áut, na jednoduché zaslepenie EGR ventilu môžeš pravdepodobne zabudnúť, pretože riadiaca jednotka takýchto áut môže zablokovať štart a jej preprogramovanie nemusí byť možné, respektíve jednoduché.

Po zaslepení/deaktivácií EGR recirkulácia výfukovým plynov prestane fungovať a do spaľovacieho priestoru sa tak dostane väčšie množstvo vzduchu.

Odľahčený zotrvačník

Túto úpravu by som doporučil len naozaj športovo založeným šoférom. Odľahčenie zotrvačníka ti žiadne kone nepridá, ale spôsobí, že motor pôjde rýchlejšie do otáčok a tým pádom buďe aj lepšie akcelerovať.

Nevýhodou je však rýchle klesanie otáčok po uvoľnení plynového pedálu a zvýšenie voľnobežných otáčok, čo má za následok aj vyššiu spotrebu paliva. Po takejto úprave je potrebné zmeniť štýl svojej jazdy, ako napríklad častejšie preraďovanie a častejšia práca s plynovým pedálom, a to už je niečo pre skúsenejších šoférov.

Irídiové sviečky

Tieto sviečky podľa výrobcov dokážu zvýšiť výkon motora a znížiť jeho spotrebu vďaka lepšiemu odpáleniu zmesi paliva a vzduchu. Mnoho ľudí tvrdí, že po výmene klasických sviečok za irídiové sviečky pocítili menší rozdiel vo výkone a spotrebe, kedže ale túto teóriu nemám podloženú žiadnymi faktami, osobnými skúsenostami ani testom, nedovolím si povedať či to tak skutočne je alebo nie.

Pravdou však zostáva, že irídiové sviečky sú kvalitnejšie a sú vyrobené z odolnejších materiálov ako klasické sviečky, takže vydržia vačšie namáhanie. Okrem toho ich používajú mnohé športové modely áut. Pokiaľ sa na to pozrieme z čisto teoretického hľadiska, pri spaľovaní sa nie vždy spáli všetko palivo, ktoré sa dostane do spaľovacieho priestoru, čiže malé množstvo sa bez úžitku dostane výfukom von.

Pokiaľ by irídiová sviečka dokázala lepšie zapáliť zmes a zapáliť väčší podiel paliva ako klasická sviečka, dalo by sa povedať, že malé navýšenie výkonu a zníženie spotreby by bolo možné. Ak však neuvidím jasný dôkaz, že to tak je, nedovolím si tvrdiť že to čo udáva výrobca, je pravda.