AUTORIDE

Tvrdý brzdový pedál: Kde sa skrýva problém?

Brzdový pedál v aute
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Tvrdý brzdový pedál patrí k problémom, ktoré trápia predovšetkým zanedbané vozidlá, ktorým nebol dopriaty dostatočný servis. Nakoľko však brzdy patria k tým najdôležitejším prvkom aktívnej bezpečnosti vozidla, nemal by si na údržbu brzdového systému zabúdať.

V opačnom prípade sa tvoja bežná jazda autom skončiť preliačinou na aute a v tom horšom prípade sa môže táto jazda stať aj tvojou poslednou. Poďme sa však bez zbytočných rečí pozrieť na spomínaný problém s tvrdým brzdovým pedálom.

Obsah

Tvrdý brzdový pedál:

Jedným z najčastejších dôvodov tvrdého brzdového pedála je nefunkčný posilňovač bŕzd. Vďaka posilňovaču bŕzd sú brzdy citlivejšie, vďaka čomu nie je potrebné vyvíjať priveľkú silu na ich nástup. Ak teda posilňovač bŕzd nefunguje správne, brzdový pedál sa stáva tvrdší.

Tvrdý brzdový pedál však okrem problému s posilňovačom brźd môže spôsobovať aj zaseknutý strmeň čí zaseknutý regulátor brzdného tlaku.

Riešenie problému:

  • kontrola povrchu brzdových platničiek a ich prípadná výmena

  • oprava či výmena strmeňa

  • výmena alebo oprava posilovača bŕzd

  • výmena regulátoru brzdného tlaku

  • výmena podtlakovej trubky vedúcej z posilovača bŕzd

Mnoho vodičov si však môže tento problém spliesť s iným javom, ktorého prejav je dosť podobný tvrdému brzdovému pedálu. V skutočnosti však ide o dva rozdielne problémy, ktorých riešenie nemusí byť vždy identické.

Odpor brzdového pedálu:

Ide o jav, kedy je pri brzdení potrebné vyvinúť viac sily na stlačenie brzdového pedálu, pričom pedál sa správa akoby bol vytláčaný naspäť. Tento problém môže mať niekoľko príčin, a to napríklad:

  • brzdová kvapalina je v zlom stave

  • netesné hadice brzdového systému (brzdový systém je zavzdušnený)

  • nesprávne zoštelované brzdové čeľuste v prípade bubnových bŕzd

  • zaseknutý regulátor brzdného tlaku

  • prasknutá podtlaková trubka vedúca z posilovača bŕzd

Riešenie problému:

  • zoštelovanie brzdových čeľustí bubnovej brzdy

  • kontrola stavu brzdovej kvapaliny (v prípade potreby jej výmena)

  • kontrola tesnosti hlavného brzdového valčeka a brzdových valčekov jednotlivých kolies

  • odvzdušnenie brzdového systému

  • výmena podtlakovej trubky vedúcej z posilovača

  • kontrola, v prípade potreby výmena brzdových hadíc

Vyššie spomínané problémy však nemusia byť spôsobené len jedným zo spomenutých dôvodov. Problémov môže byť hneď niekoľko a tak je vždy potrebné, aby si pri akomkoľvek probléme skontroloval stav celého brzdového systému. Na bezpečnosti, svojom zdraví a teda aj živote sa totiž naozaj neoplatí šetriť.