Bubnové brzdy: Ako fungujú a aké sú ich výhody a nevýhody?
Dnes sa pozrieme na bubnové brzdy, vyzdvihneme ich výhody, no spomenieme aj nevýhody a priblížime si princíp ich práce. Pri bubnovej brzde pôsobí brzdná sila na vnútorný povrch plochy telesa (brzdového bubnu), ktorý je pevne spojený s nábojom kolesa.
Pri brzdení sú brzdové čeľuste pritláčané rozperným zariadením na vnútornú plochu bubnu, kde vzniká trenie a vytvára sa tak brzdná sila.
Obsah
Čeľuste možno pritlačiť dvoma spôsobmi:
Hydraulicky - pomocou rozperného valčeka = prevádzková brzda
Mechanicky - pomocou rozpernej páky = parkovacia brzda
Bubnové brzdy a ich konštrukcia:
Bubnové brzdy sú zložené s niekoľkých komponentov, a to:
Brzdový bubon
Štít brzdy
Brzdové čeľuste
Rozperné zariadenie
1. Brzdový bubon
Je vyrobený z liatiny, oceloliatiny alebo zo zliatiny ľahkých kovov či iných pevných kovov, ktoré sú odolné voči opotrebeniu, no taktiež dobre odvádzajú teplo, ktoré vzniká pri brzdení.
Brzdná plocha bubna musí byť presne opracovaná, aby sa zaručil čo najlepší kontakt s brzdnými čeľusťami. Brzdový bubon je pomocou skrutiek pripevnený ku kolesu vozidla. Koleso a brzdový bubon sa spoločne otáčajú.
Brzdový bubon musí mať:
vysokú odolnosť voči opotrebovaniu
stálosť tvaru, rozmerov
vysokú tepelnú vodivosť
2. Štít brzdy
Štít brzdy tvorí uchopenie pre brzdové čeľuste a ostatné časti brzdy, ktoré spolu vytvárajú prítlačnú silu (brzdnú silu) pôsobiacu na bubon brzdy. Štít brzdy je pevne pripevnený k náprave vozidla a neotáča sa.
3. Brzdové čeľuste
Sú vyrobené z oceľového plechu a majú tvar polmesiaca, na ktorom je nalepené brzdové obloženie. Brzdové obloženie je kompozitný materiál vyrábaný z pilín rôznych kovov a spojív. Brzdové čeľuste sú pritlačované o vnútornú plochu brzdového bubnu pomocou rozperného zariadenia.
Trenie, ktoré vzniká medzi brzdovými čeľusťami a brzdovým bubnom vytvára brzdnú silu. Ako som už vyššie spomínal, čeľuste možno pritlačiť dvoma spôsobmi, a to pomocou hydraulického brzdového valčeka (prevádzková brzda) alebo mechanicky pomocou rozpernej páky (parkovacia brzda).
4. Rozperné zariadenie
Rozperným zariadením môžu byť podľa konštrukcie brzdy jeden alebo dva rozperné valčeky. Rozperný valček môže mať jeden alebo dva piestíky. Po zošliapnutí brzdového pedálu sa tlak brzdovej kvapaliny prenesie na piestík, ktorý sa vysunie a pritlačí tak brzdovú čeľusť k bubnu.
Výhody bubnových bŕzd:
dlhšia životnosť brzdového obloženia v porovnaní s kotúčovou brzdou– ľahšie napojenie na ručnú brzdu
ústrojenstvo brzdy je umiestnené vo vnútri bubna a je tak chránené proti nečistotám z okolia
Nevýhody bubnových bŕzd:
pri zaťažení a dlhšom brzdení klesá brzdný účinok
pri prehriatí môže dojsť k deformácií brzdového bubna
slabší brzdný účinok v porovnaní s kotúčovými brzdami
Bubnové brzdy sa dnes používajú hlavne u pracovných strojoch vďaka ich odolnosti voči nečistotám (ich využitie v automobiloch je na ústupe a nahrádzajú ich kotúčové brzdy, niektoré malé mestské automobily sú však dodnes vybavené bubnovými brzdami, hoci len na zadnej náprave)