logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Spotreba paliva - pozrime sa na to, čo ju najviac ovplyvňuje


Spotreba paliva nepatrí k téme, o ktorej by sa skutočný autíčkar chcel zrovna baviť, no pokiaľ svoje auto používaš na dlhšie trasy, respektíve nie je iba formou potešenia, ale ide o dopravný prostriedok, spotreba je dôležitým parametrom. Áno, zlý štýl jazdy dokáže spotrebu paliva vyhnať do závratných čítel, no čo ju okrem samotného šoféra dokáže najviac ovplyvniť? Poďme sa na to pozrieť.

1. Objem motora

Čím väčší je zdvihový objem motora, tým väčšie množstvo zmesi paliva a vzduchu motor dokáže spotrebovať pri svojom chode. Samozrejme aj menšie motory dokážu svojou spotrebou prekonať svojich väčších súrodencov, napríklad ak im dávame zabrať, no pokiaľ porovnávame autá a ich spotrebu pri optimálnom množstve otáčok, pri ktorých daný motor pracuje najefektívnejšie, väčší zdvihový objem si obvykle vypýta viac paliva.

2. Váha automobilu

Pochopiteľne spotreba paliva sa nedá merať na základe jedného parametru, pretože každý parameter má na celkovej spotrebe svoj podiel a jedným z naozaj podstatných parametrov, ktorý ju ovplyvňuje vo veľkom, je váha automobilu. Čím je vozidlo ťažšie, tým väčšiu prácu musí vykonať pri premiestňovaní všetkých komponentov po ceste. Menšie a ľahšie autá tak nepotrebujú obrovské motory na svoj chod a sú z hľadiska spotreby paliva efektívnejšie - opäť pokiaľ ich neženieme do vyšších otáčok, na ktoré neboli stavané.

3. Prevodovka

Zatiaľ čo objem a výkon dokážu ovplyvniť celkovú spotrebu paliva, to, ako efektívne dokáže automobil využiť túto silu, je v konečnom dôsledku rozhodujúce. Prevodovka dokáže doslova vynásoviť efektivitu práce motora, no existujú rôzne typy prevodoviek s rôznym počtom prevodových stupňov. Moderné automobily s osem až desať stupňovou automatickou prevodovkou dokážu využiť výkon oveľa efektívnejšie než napríklad staré automobily vybavené štvor či päť stupňovou manuálnou prevodovkou.

4. Aerodynamika

Parameter, ktorý sa žiaľ v prípade spotreby paliva častokrát nespomína, no hrá rovnako dôležitú rolu ako v prípade rýchlostných pretekov, je práve aerodynamika. Predstav si aerodynamiku ako pohyb vozidla skrz vzduch - ten má mnohé vlastnosti podobné kvapaline a rovnako ako vo vode, čím menšia (tenšia) je plocha, tým ľahší je pohyb.

Vozidlá, ktoré majú na prednej strane väčšiu vertikálnu plochu, napríklad väčšina nákladných automobilov, truckov a SUV, musia pracovať tvrdšie a spotrebovať viac paliva na to, aby sa dostali skrz vzduch. Aerodynamika celkovo zohráva obrovskú rolu aj pri vývoji vozidiel a výrobcovia vynakladajú nemalé prostriedky na to, aby vonkajšie prvky automobilu vyladili na maximum.

To taktiež môže zapríčiniť zvláštny vzhľad niektorých moderných automobilov, ktorý však v mnohých prípadoch súvisí so znižovaním odporu vzduchu.

5. Typ motora (preplňovaný / nepreplňovaný)

Preplňované motory mali v minulosti tendenciu spotrebovať viac paliva ako ich nepreplňovaní bratranci. Či už išlo o turbodúchadlo alebo kompresor, výsledkom bolo viac stlačeného vzduchu do spaľovacieho priestoru a ako už bolo povedané, čím viac vzduchu, tým viac paliva dokáže zvyčajne motor spotrebovať. Novšie preplňované motory sú však oveľa efektívnejšie a na svoj chod potrebujú menej paliva ako nepreplňovaný motor s veľmi podobnými parametrami (opäť treba porovnávať len porovnateľné).

6. Nadmorská výška

Môže sa to zdať naozaj zvláštne, no nadmorská výška hrá v prípade spotreby taktiež svoju rolu. Vyššia nadmorská výška znamená menej kyslíka a najmä nižší tlak a auto z tohoto dôvodu produkuje menej energie. To v konečnom dôsledku znamená, že na prejdenie určitej vzdialenosti je potrebné spotrebovať viac paliva.

Preplňované motory však dokážu pracovať v porovnaní s nepreplňovanými vo vyšších nadmorských výškach lepšie, pretože dokážu stlačiť a dodať viac vzduchu do spaľovacej komory a tým vytvoriť dostatok energie. V podstate to bol dôvod vzniku turbodúchadla - pôvodne pre letecké motory, ktoré sú vyšším nadmorským výškam pravidelne vystatované.

7. Teplota

Podobne ako v prípade nadmorskej výšky, všetko čo má do činenia s množstvom kyslíka, má zároveň do činenia aj so spotrebou paliva. Horúci vzduch nie je tak hustý ako chladnejší vzduch a molekuly kyslíka sú od seba viac vzdialené, čo vplýva na chod motora a jeho efektivitu - hustejší vzduch jednoducho produkuje viac energie.

Na záver treba dodať, že existujú mnohé ďalšie parametre, ktoré nepriamo ovplyvňujú spotrebu paliva, no ako som už spomínal na začiatku článku, to, čo dokáže dramaticky ovplyvniť spotrebu paliva, je práve šofér a štýl jazdy. Aj to najúspornejšie auto sa môže pri zlom štýle jazdy premeniť na nenásytného požierača paliva.