Lacné autá do 1000 eur (3. časť)
Vitaj pri šiestej časti o lacných autách, ktoré dokážeš zohnať za malý peniaz. V predošlej časti sme si posvietili na tri automobily, Opel Tigra, Renault Clio a Ford Focus. Dnes sa opäť pozreme na ďalšie tri lacné autá do 1000 eur.
Citroen Saxo 1.1 8v 44kW
Obsah
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1996 až 2003
Pohotovostná hmotnosť - 890 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 280 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1124 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 88 Nm
Výkon - 44 kW / 60 koní
Maximálny výkon - 6200 ot/min
Maximálna rýchlosť - 162 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 14 sekúnd
Spotreba - 6,5 litra na 100km
Citroen Saxo sa začal vyrábať v roku 1996 ako troj a päť dverový hatchback. Výber motorizácií nebol tak veľký ako u Peugeota 106, od ktorého bolo malé Saxo odvodené. Citroen Saxo absolvovalo nározový test v roku 2000, pričom získalo len 2/5 hviezdičiek. V roku 1999 prešlo Saxo faceliftom, ktorý sa týkal najmä prednej časti a interiéru automobilu. Jazdné vlastnosti tohoto malého hatchbacku ničím nenadchnú, no ani neurazia. Automobil drží stopu a dobre tlmí nerovnosti, no v zákrutách sa dosť nakláňa.
Motor o objeme 1.1 litra dodáva výkon 44 kW / 60 koní a krútiaci moment 88 Nm. Aj napriek nízkemu výkonu motora dynamika autíčka moc netrpí, a to najmä vďaka jeho nízkej hmotnosti (805 kg). Šprint z 0 na 100 km/h Saxo s týmto motorom stihne za 14 sekúnd a spotreba paliva sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov.
Motor aj autíčko si v spoľahlivosti vedie celkom dobre, a to aj napriek veľmi zlej poveti o spoľahlivosti Francúzskych modelov a celej elektroniky automobilu. Motor občas potrápi porucha zapaľovacej cievky, no pri vyššom nájazde km sa môže objaviť aj únik oleja. Inak je tento motor spoľahlivý a odvďačí sa ti nízkou spotrebou paliva. Citroen Saxo 1.1 8v 44kW je šikovné autíčko, vhodné najmä na mestskú premávku. Túto jazdenku dokážeš zohnať za 1000 eur, s priemerným nájazdom 120 000 km.
Peugeot 406 1.8 16v 81kW
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1995 až 2004
Pohotovostná hmotnosť - 1335 kg
Počet dverí - 4
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 430 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1761 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 16
Krútiaci moment - 155 Nm
Výkon - 81 kW / 110 koní
Maximálny výkon - 5500 ot/min
Maximálna rýchlosť - 194 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 11,5 sekundy
Spotreba - 8,2 litra na 100km
Peugeot 406 sa začal vyrábať v roku 1995 a nahradil tak starý model 405. Vyrábal sa v troch karosárskych verziách, sedan, kombi, a coupe. Peugeot 406 ponúkal na výber širokú paletu benzínových ale aj dieselových motorizácií. V roku 1999 sa Peugeot 406 dočkal faceliftu, pričom zmeny sa týkali najmä prednej masky a svetlometov automobilu.
Model 406 ausolvoval nárazový test dva krát, najskôr v roku 1997, pričom získal 2/5 hviezdičiek a neskôr v roku 2001, kde sa mu darilo o niečo lepšie a získal tak 3/5 hviezdičiek. Podvozok je komfortne naladený, pohltí väčšinu nerovností a v zákrutách auto drží stopu, dovoľuje rýchly prejazd ostrými zákrutami a priveľmi sa nenakláňa. Poddimenzované sú však brzdy, ktoré pri väčšom zaťažení rýchlo strácajú svoju silu.
Benzínový motor o objeme 1.8 litra dodáva výkon 81 kW / 110 koní a krútiaci moment 155 Nm. V nízkych otáčkach sa motoru nechce, no s rastúcimi otáčkami poskytuje autíčku dostatočnú dynamiku aj na svižnú jazdu. Priemerne si tento motor vypýta 7 až 8 litrov paliva na 100 km. Tento benzínový motor je spoľahlivý, no občas ho vie potrápiť porucha škrtiacej klapky a pri niektorých kusoch sa vyskytovala nadmerná spotreba oleja, ktorá bola zavislá od počtu najazdených kilometrov.
Peugeot 406 1.8 16v 81kW je veľmi dobré auto vhodné na bežné jazdenie. Túto jazdenku dokážeš kúpiť za 1000 eur, s priemerným nájazdom 200 000 km. Pokiaľ ti však benzínové motory nevoňajú, dokážeš túto jazdenku zohnať za rovnakú sumu aj s dieselovým motorom o objeme 2.1 litra, ktorý dodáva výkon 80 kW / 110 koní a jeho priemerný nájazd je 200 až 250 tisíc km.
Fiat Bravo / Brava 1.6 16v 74kW
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1995 až 2001
Pohotovostná hmotnosť - 1125 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 280 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1581 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 16
Krútiaci moment - 144 Nm
Výkon - 74 kW / 100 koní
Maximálny výkon - 5750 ot/min
Maximálna rýchlosť - 184 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 10,8 sekundy
Spotreba - 7 litrov na 100km
Fiat Bravo sa začal vyrábať v roku 1995 v trojdverovej verzii hatchback, 5 dverovej verzii liftback pod označením Brava a verzii kombi pod označením Marea. Fiat Bravo ponúkal na výber zo širokej palety motorizácií.
Nárazový test absolvoval v roku 1998 a odniesol si len 2/5 hviezdičiek, čo bol aj na tú dobu veľmi slabý výsledok. Jazdné vlastnosti Fiatu Bravo sú na dobrej úrovni, auto drží stopu, moc sa nenakláňa a zvláda aj naozaj rýchly prejazd ostrými zákrutami. O komforte posádky sa však nedá hovoriť, pretože pri prejazde nerovnomerným povrchom auto doslova skáče. Asi najväčšou slabinou sú brzdy, ktoré veľmi rýchlo strácajú silu.
Motor o objeme 1.6 litra dodáva výkon 74 kW / 100 koní a krútiaci moment 144 Nm. Motor sa ľahko vytáča a poskytuje autíčku dostatok síl na svižnú jazdu. Priemerne si tento motor vypýta pekných 6,5 litrov na 100 km. Motor si vedie v spoľahlivosti celkom dobre, no po vačšom km nájazde trápi tieto motory problém s mazaním. Fiat Bravo 1.6 16v 74 kW je dobré autíčko, ktoré je vhodné ako do mesta, tak aj na svižnú jazdu po okreskách.
Túto jazdenku dokážeš zohnať za 1000 eur s priemerným nájazdom 150 až 200 tisíc km. Pokiaľ však nie si fanúšikom benzínových motorov, tak máš možnosť zohnať túto jazdenku aj s dieselovým motorom 1.9 JTD 8v 77kW za rovnakú cenu, avšak s väčším nájazdom a to v priemere 220 až 250 tisíc km.
V ďaľšom článku si posvietime opäť na ďaľšie tri lacné autá do 1000 eur.