Označenie pneumatík: Čo označujú čísla a písmena na boku pneumatiky?
Označenie pneumatík môže mnohých zmiasť, pretože zorientovať sa v rôznych číslach a písmenách na pneumatike nie je jednoduché. Tieto čísla a písmená poskytujú dôležité informácie o pneumatikách, ako je veľkosť, špecifikácia a mnohé ďalšie parametre.
Po prečítaní tohto článku už pre teba nebude žiaden problém rozlúštiť označenie na pneumatike.
Obsah
Čo znamenajú čísla na pneumatikách?
Hlavné označenie na pneumatike pozostáva z reťazca čísel (pozri oranžovú časť reťazca na obrázku) a vyzerá takto: 205/65 R15
. Tieto čísla označujú rozmer pneumatík sú nevyhnutné pri výbere, nakoľko rozhodujú o tom, či pneumatika vôbec sedí na tvoje auto.
Vhodnú veľkosť pneumatík nájdeš v technickom preukaze. Poďme tento reťazec čísel rozdeliť a vysvetliť jednotlivé časti:
205
- Šírka pneumatiky v milimetroch (od jednej bočnice k druhej)65
- Bočný profil pneumatiky (výška pneumatiky ako percento šírky pneumatiky, t. j. výška tejto pneumatiky je 65% šírky pneumatiky)R
- Konštrukcia pneumatiky – v tomto prípade je „R“ skrátené z „Radial“ (môžeš sa stretnúť aj s „B“ pre Bias belt a „D“ pre Diagonal)15
- Priemer ráfika v palcoch
Sekundárne označenia pneumatiky
Hlavné označenie už možno poznáš, no ďalšie označenia na pneumatike bývajú mätúce aj pre skúsených motoristov. Pozrime sa teda na sekundárne označenie z nášho príkladu (pozri obrázok, biely text na pneumatike), ktoré je hneď za hlavným označením. Označenie je 91V
a možno ho rozdeliť na číslo a písmeno.
91
- Index nosnosti, v tomto prípade je maximálna nosnosť 615 kgV
- Rýchlostný index/hodnota, v tomto prípade je maximálna rýchlosť 240 km/h (150 mph)
Index nosnosti
Index nosnosti predstavuje číslo, respektíve číselný kód. Tento kód možno priradiť v tabuľke nižšie k maximálnemu zaťaženiu pneumatiky v kilogramoch. Index nosnosti pneumatík pre osobné autá sa zvyčajne pohybuje od 75 do 105, aj keď pri pneumatikách pre iné typy vozidiel môžeš natrafiť na číselný kód, ktorý nie je zahrnutý v tejto tabuľke.
Index nosnosti | kg | Index nosnosti | kg | Index nosnosti | kg |
---|---|---|---|---|---|
50 | 190 | 75 | 387 | 100 | 800 |
51 | 195 | 76 | 400 | 101 | 825 |
52 | 200 | 77 | 412 | 102 | 850 |
53 | 206 | 78 | 425 | 103 | 875 |
54 | 212 | 79 | 437 | 104 | 900 |
55 | 218 | 80 | 450 | 105 | 925 |
56 | 224 | 81 | 462 | 106 | 950 |
57 | 230 | 82 | 475 | 107 | 975 |
58 | 238 | 83 | 487 | 108 | 1000 |
59 | 243 | 84 | 500 | 109 | 1030 |
60 | 250 | 85 | 515 | 110 | 1060 |
61 | 257 | 86 | 530 | 111 | 1090 |
62 | 265 | 87 | 545 | 112 | 1120 |
63 | 272 | 88 | 560 | 113 | 1150 |
64 | 280 | 89 | 580 | 114 | 1180 |
65 | 290 | 90 | 600 | 115 | 1215 |
66 | 300 | 91 | 615 | 116 | 1250 |
67 | 307 | 92 | 630 | 117 | 1285 |
68 | 315 | 93 | 650 | 118 | 1320 |
69 | 325 | 94 | 670 | 119 | 1360 |
70 | 335 | 95 | 690 | 120 | 1400 |
71 | 345 | 96 | 710 | 121 | 1450 |
72 | 355 | 97 | 730 | 122 | 1500 |
73 | 365 | 98 | 750 | 123 | 1550 |
74 | 375 | 99 | 775 | 124 | 1600 |
Rýchlostný index
Rýchlostné index je vyjadrený písmenom zodpovedajúcim maximálnej rýchlosti, ktorú pneumatika znesie pri odporúčanom zaťažení.
Rýchlostný index | Maximálna rýchlosť v km/h |
---|---|
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
VR | 210 |
W | 270 |
(W) | nad 270 |
Y | 300 |
(Y) | nad 300 |
ZR | 240 |
Možno sa ti zdá čudné, že za písmenom „U“ nasleduje písmeno „H“, ale nie je to chyba. Na tabuľke rýchlostných indexov, ktoré začínajú písmenom „A“, si môžeš overiť, že písmeno „H“ sa v prvej časti tabuľky nenachádza.
Ďalšie označenia pneumatík
Okrem hlavného a vedľajšieho označenia pneumatík sú k dispozícii rôzne ďalšie symboly. Pneumatika zvyčajne zobrazuje názov výrobcu, vzor, kód dátumu výroby, maximálne zaťaženie, teplotný stupeň a ďalšie symboly. Môže mať aj indikátory opotrebenia behúňa (TWI), krajinu výroby a značku E, ak pneumatika spĺňa bezpečnostné normy EÚ (Európskej únie).
Kód dátumu výroby (DOT)
Dátum výroby pneumatiky je označený napríklad ako DOT F3OF OBDX 1422
. Posledné štyri číslice možno rozdeliť na dve:
14
- Prvé dve číslice označujú týždeň výroby pneumatiky v danom roku22
- Posledné dve číslice označujú rok výroby pneumatiky
Časté označenie pneumatík a ich vysvetlenie
STEEL - Nárazník pneumatiky z oceľových vlákien
ALL STEEL - Kostra aj nárazník sú vyrobené z oceľových vlákien
BIAS BELTED - Zmiešaná konštrukcia
TUBELESS - Bezdušová pneumatika
TUBETYPE - Pneumatika s dušou
RUN FLAT - Pneumatika má spevnené bočnice
M + S - Označenie všetkých zimných pneumatík, M - znamená mud (blato) a S - znamená snow (sneh).
A/S - Označuje celoročnú pneumatiku (All Season)
R/T - Označuje pneumatiku pre členitý terén (Rugged terrain)
A/T - Označuje univerzálnu pneumatiku pre všetky typy terénu (All Terrain)
M/T - Označuje pneumatiku vhodnú do blata (Mud Terrain)
XL - Označenie zosilenej pneumatiky
Tabuľka pre označenie E
Ekonomická komisia pre Európu (ECE) zaviedla takzvané označenie E, ktorá je povinná na všetkých pneumatikách predávaných v Európe. Na pneumatike toto označenie vyzerá ako E po ktorom nasleduje číslo, napríklad E2
, a toto označenie je v kruhu.
Označenie | Krajina | Označenie | Krajina |
---|---|---|---|
E1 | Germany | E21 | Portugal |
E2 | France | E22 | Russia |
E3 | Italy | E23 | Greece |
E4 | Netherlands | E24 | Ireland |
E5 | Sweden | E25 | Croatia |
E6 | Belgium | E26 | Slovenia |
E7 | Hungary | E27 | Slovakia |
E8 | Czech Republic | E28 | Belarus |
E9 | Spain | E29 | Estonia |
E10 | Yugoslavia (former) | E31 | Bosnia and Herzegovina |
E11 | United Kingdom | E32 | Latvia |
E12 | Austria | E34 | Bulgaria |
E13 | Luxembourg | E37 | Turkey |
E14 | Switzerland | E40 | Macedonia |
E16 | Norway | E43 | Japan |
E17 | Finland | E45 | Australia |
E18 | Denmark | E46 | Ukraine |
E19 | Romania | E47 | South Africa |
E20 | Poland | E48 | New Zealand |
Okrem krajiny, ktorá pneumatiku vyrobila a schválila, štandardizované označenie uvádza rôzne vlastnosti pneumatík, ako napríklad:
Priľnavosť vo vlhkých podmienkach
Valivý odpor
Hluk na ceste
Tieto vlastnosti sú odstupňované od písmen A-G, pričom A reprezentuje najlepšie vlastnosti a G najhoršie.
Záver
Dúfame, že ti tento článok pomohol pochopiť rôzne označenia na pneumatike. Ak máš pocit, že v tomto článku niečo chýba alebo sa chceš podeliť o svoj názor, napíš nám to do komentára.