Ako funguje vačkový hriadeľ a čo dosiahneš výmenou klasických vačiek za ostré vačky?
Ako funguje vačkový hriadeľ? O tomto komponente si už určite počul. Či už na hodinách teórie na vodičák alebo si ho už dokonca menil, no pokiaľ ti stále nie je jasná jeho funkcia, poďme sa na to pozrieť. Začneme vysvetlením toho, čo je to vačkový hriadeľ, na čo vlastne slúži a aký význam majú ostré vačky.
Vačkový hriadeľ otvára ventily a umožnuje tak plnenie alebo vyprázdňovanie valcov.
Obsah
Počet vačiek na hriadeli je závislý na:
počte valcov v jednom rade motora
počte ventilov na valec
Vačky majú vajíčkový tvar a sú natočené rôznymi smermi, podľa toho, ako si to vyžadujú riadiace časy ventilov každého valca. Pri štvortaktných motoroch sa ventil otvorí len raz, a to počas dvoch otočení kľukového hriadela. To znamená, že pokiaľ sa kľukový hriadeľ otáča rýchlosťou 2000 otáčok za minútu, vačkový hriadeľ sa otočí len 1000 krát za minútu.
Dôležité je však to, ako veľmi je ventil otvorený ale aj dĺžka doby počas ktorej je otvorený. Vačky ktoré majú oblejší tvar (ostré vačky) umožnujú ventilu aby bol dlhšie otvorený.
Ostré vačky
Pokiaľ chceme dosiahnúť čo najväčší výkon, je potrebné aby sa do valca dostalo čo najviac vzduchu a paliva. K tomu je potrebné, aby boli sacie ventily otvorené najviac ako je to len možné a na čo najdlhšiu dobu. Rovnako ako sacie, tak aj výfukové ventily musia byť otvorené čo najviac a na čo najdlhšiu dobu, aby sa všetky výfukové plyny dostali preč z priestoru valcov.
Keď sa dostane vačka na zdvihátko ventilu, pôsobí proti tlaku pružiny ventilu a ten sa začne otvárať. Od tvaru vačky závisí, ako rýchlo a na akú dlhú dobu sa ventil otvorí, čiže ostrá vačka je oproti sériovej oveľa oblejšia a širšia.
Výhody a nevýhody ostrých vačiek:
Pri tomto type úpravy sa zvýši krútiaci moment v nízkych otáčkach a motor sa bude ľahšie vytáčať do otáčok.
Nevýhodou ostrých vačiek je zvýšenie voľnobežných otáčok motora ale aj vyššia spotreba.
Je nemožné dosiahnuť obidva parametre súčasne, preto konštruktéri vymysleli systém variabilného časovania ventilov, o ktorom sa dozvieš v ďalšom článku.