Vedel si, čo máš robiť v prípade, keď ti dôjde palivo?
Došlo ti už niekedy na tvojom aute palivo? Možno, že si šiel po diaľnici a nestihol odbočiť na pumpu alebo si len nemal peniaze a jednoducho si čakal, že tvoje auto sa naučí jazdiť len na vzduch. Nie je podstatné, aká príčina to spôsobila, dôležité je to, že palivo došlo a auto prestalo ísť. Čo však robiť v prípade, keď ti dôjde palivo? Niekedy len obyčajné dotankovanie paliva nestačí.
Čo robiť ak dôjde benzín:
Pokiaľ ti dôjde benzín, nie je to až taký veľký problém. Pri benzínových automobiloch stačí jednoducho palivo dotankovať a auto bude veselo pokračovať v jazde ďalej. Benzínové motory so vstrekovaním sú totiž vždy vybavené elektrickým podávacím čerpadlom v nádrži a tak stačí jednoducho dotankovať minimálne 10 litrov paliva, aby sa čerpadlo zaplavilo palivom.
Motor by si však nemal štartovať ihneď. Najskôr totiž niekoľko krát otoč kľúčikom do druhej polohy, pri ktorej sa zapína palivové čerpadlo, čím sa obnoví tlak v palivovom systéme a ten sa zaplní benzínom. Pokiaľ by si totiž motor naštartoval ihneď, čerpadlo by nestačilo natlakovať palivový systém. Pri niekorých moderných benzínových agregátoch s priamym vstrekovaním paliva však tento problém odpadá, pretože čerpadlo sa aktivuje ihneď po odomknutí a otvorení dverí automobilu.
Čo robiť ak dôjde nafta:
Pokiaľ ti dôjde nafta, koleduješ si o malér. Nafta totiž plní mazaciu funkciu jednotlivých komponentov palivovej sústavy. Keď hovorím o komponentoch palivovej sústavy, myslím tým vysokotlakové palivové čerpadlo a vstrekovače.
Pri moderných dieselových motoroch využívajúcich technológiu common-rail záleží hlavne na tom, či je palivový systém vybavený elektrickým podávacím čerpadlom alebo mechanicky poháňanou pumpou.
Palivový systém s mechanicky poháňanou pumpou v nádrži spoznáš podľa prítomnosti gumovej pumpičky pri vysokotlakovom čerpadle. Po dotankovaní dostatočného množstva nafty do nádrže stláčaním pumpičky natlačíš naftu do podávacej pumpy, čerpadlo nebude bežať nasucho, bude premazávané naftou a ty tak môžeš pokojne motor naštartovať. Ak by totiž čerpadlo bežalo nasucho, hrozilo by riziko jeho poškodenia.
Pri systéme s elektrickým podávacím čerpadlom, je možné postupovať rovnako ako v prípade benzínových motorov, a to tak, že nádrž doplníš dostatočným množstvom paliva a pred naštartovaním otočíš niekoľko krát kľúčik do druhej polohy, aby sa palivový systém stihol natlakovať a natiahnuť si naftu.
V žiadnom prípade sa však nepokúšaj motor štartovať pred tým, ako do nádrže doleješ palivo. Znamenalo by to totiž roztáčanie čerpadla nasucho, čo by mohlo viesť k jeho poškodeniu a zrejme nemusím podotýkať, že repas palivového čerpadla, či výmena čerpadla za nové nie je práve najlacnejšia záležitosť.
Pri niektorých motoroch sa však musíš zmieriť s tým, že v prípade ak ti dôjde nafta, budeš musieť palivový systém najskôr odvzdušniť, inak sa naštartovania nedočkáš a výsledkom bude len opotrebovaný štartér, vybitý akumulátor a v niektorých prípadoch aj poškodené palivové čerpadlo. V takomto prípade sa však ignorovanie kontrolky minimálnej hladiny paliva naozaj neoplatí a práve preto sa odporúča mať v nádrži vždy dostatočné množstvo paliva aby si sa tak vyhol podobným problémom.
Ak máš chuť dozvedieť sa o tankovaní paliva niečo navyše alebo o tom, čo sa stane ak natankuješ nesprávne palivo, nezabudni si prečítať naše dva články:
O tankovaní paliva panuje mnoho mýtov a rozprávok, poznáš ich?Čo sa stane, keď natankuješ nesprávne palivo?