AUTORIDE

Vyznáš sa v kvapalinách, ktoré potrebuje tvoje auto k fungovaniu?

Kontrolky na palubovke
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Rovnako ako ľudské telo, aj auto potrebuje kvapalinu k tomu, aby dokázalo fungovať. Áno, automobil bez paliva (pokiaľ nehovoríme o elektromobile) sa nepohne, no vyznáš sa v základných kvapalinách auta, ktoré sú pre jeho funkciu nevyhnutné? Poďme sa na ne pozrieť.

Motorový olej

Obsah

Motorový olej môžeme považovať za najdôležitejšiu prevádzkovú kvapalinu v motore. Motorový olej je technologicky veľmi zložitý výrobok, používaný ako mazivo pri spaľovacích motoroch automobilov. Tento olej plní funkciu ako mazaciu, tak aj chladiacu, čistiacu, tesniacu ale traktiež chráni pred koróziou.

Pokiaľ sa ti rozsvietila kontrolka nedostatočného mazania, mal by si okamžite zastaviť auto a vypnúť motor, v opačnom prípade hrozí jeho nenávratné poškodenie. Moderné autá sú vybavené senzormi pre automatickú kontrolu oleja, no nie je to pravidlo a pokiaľ tvoje auto nie je vybavené takouto technologickou vychytávkou, mal by si kontrolovať olej aspoň raz za týždeň alebo pred/po dlhej trase.

Výmenu motorového oleja stanovuje výrobca, no jeho výmenu naozaj netreba zanedbávať ani predlžovať výrobcom stanovený interval. Niektorí výrobcovia však stanovujú prehnane dlhý interval výmeny motorového oleja, ktorý by však platil iba za ideálnych podmienok (nezaťažovaní auta, vonkajšia teplota neklesajúca pod bod mrazu, atď..). Platí, že motorový olej by si mal meniť zhruba každých 15 000 km, pri vyššej záťaži (ku ktorej patrí napríklad aj jazda v meste), nie je na škodu tento interval skrátiť na 10 000 km - 12 000 km.

Čo sa týka výmeny motorového oleja, olejový filter a motorový olej predsa nie sú žiadnou drahou položkou a motor je na kvalitu oleja pomerne citlivý, takže to naozaj netreba zanedbávať. Pozor si však treba dať na výber motorového oleja a použiť vždy ten istý typ motorového oleja s rovnakou špecifikáciou.

Prečítaj si taktiež náš článok - Kedy je správny čas na výmenu motorového oleja?

Chladiaca kvapalina

Chladiaca kvapalina patrí k ďalšej základnej kvapaline, ktorú tvoje auto potrebuje k správnemu fungovaniu. Pokiaľ chladiaca kvapalina chýba, môže nastať prehriatie, ktoré v konečnom dôsledku spôsobí nenávratné poškodenie motora. A to predsa nechceš. Každé auto by však malo byť vybavené teplomerom chladiacej kvapaliny, čiže na prehriatie ťa upozorní. Rovnako ako v prípade rozsvietenia kontrolky nedostatočného mazania, aj pri prehrievaní je potrebné auto odstaviť a motor okamžite vypnúť.

Súvisiaci článok - Chladiaca kvapalina zabezpečuje optimálnu teplotu motora, dozvi sa o nej viac

Pred kontrolou chladiacej kvapaliny by si mal počkať minimálne štvrť hodiny (ideálne aj dlhšie), v opačnom prípade sa môžeš popáliť. Práve preto je potrebné počkať a nechať motor odpočívať. Chladiaca kvapalina je v skratke zmesou vody a monoetylenglykolu, vďaka čomu má rôzne užitočné vlastnosti - nezamrzne, nestuhne, zabraňuje usadaniu vodného kameňa, penivosti a korózií.

Pokiaľ sa chladiaca kvapalina z tvojho auta stráca a nedošlo k tomu len raz, mal by si okamžite navštíviť servis, prípadne si na svoje auto dobre posvietiť a zistiť, v čom je problém. V každom prípade je vhodné chladiacu kvapalinu po určitom čase vymeniť úplne, pretože spomínané vlastnosti sa môžu časom strácať.

Brzdová kvapalina

Brzdová kvapalina patrí z pohľadu bezpečnosti k naozaj dôležitým kvapalinám a je potrebné ju nielen dolievať, ale raz za čas aj kompletne vymeniť, pretože časom stráca svoje vlastnosti. Pokiaľ je poškodený okruh, v ktorom kvapalina prúdi, bude potrebné dolievať ju častejšie. Svoje vlastnosti však brzdová kvapalina stráca najmä kvôli tomu, že sa do nej dostáva voda.

Súvisiaci článok - Brzdová kvapalina je súčasťou brzdového systému. Vedel si o nej všetko?

Zatiaľ, čo tie najkvalitnejšie brzdové kvapaliny označované ako DOT5.1 dosahujú suchý bod varu pri teplote 260 °C, voda sa začne variť už pri 100 °C. Pri namáhaní sa brzdová kvapalina zahrieva a voda kvôli zvýšenej teplote mení svoje skupenstvo z kvapalného na plynné.

A práve tu vzniká riziko - kvapalinu takmer nemožno stlačiť, no plyn áno a pokiaľ sa v brzdovej kvapaline kvôli vode vytvorí bublina, brzdenie bude problematické až nemožné (v kritickej situácií na tom môže závisieť tvoj život ako aj život pasažierov a iných účastníkov cestnej premávky).