Rozvody v aute: Na čo slúžia a ako často ich meniť?
Rozvody, respektíve rozvodové remene alebo hnacie remene vačkového hriadeľa, zohrávajú v spaľovacích motoroch kľúčovú úlohu. Synchronizujú otáčanie kľukového hriadeľa a vačkového hriadeľa, aby sa zabezpečilo správne časovanie ventilov, čo umožňuje efektívny výkon motora.
V tomto článku si posvietime na funkciu rozvodov, z čoho sú zložené a kedy ich meniť.
Obsah
Rozdiel - remeň a reťaz
Na začiatok si spravíme jasno v pojmoch. Určite si už počul, že existuje nejaký remeň a nejaká reťaz. Rozvodový remeň je ozubený, vyrobený z vysoko kvalitnej gumy a je zakrytý ochranným krytom.
Rozvodová reťaz je vyrobená z kovu, podobná reťazi bicyklov. Jej aktivita prebieha vo vnútri motora. Preto ju maže motorový olej, ktorý je nutné pravidelne meniť podľa typu vozidla a štýlu jazdy. Samotná reťaz sa vymeniť nemusí, ak s ňou nie je problém.
Hlavné diely rozvodov
Rozvodový remeň
Sada kladiek a rozvodového remeňa
Ozubený remeň (napínanie a vedenie)
Napínacia kladka
Obehová / vodiaca kladka
Materiály a výroba rozvodov
Rozvodové remene sú vyrobené z rôznych materiálov, aby spĺňali špecifické požiadavky na výkon. Niektoré bežné materiály zahŕňajú:
1. Neoprén
Neoprén je obľúbeným materiálom pre rozvodové remene vďaka svojej vynikajúcej odolnosti voči oleju, teplu a opotrebovaniu. Často je vystužený sklenenými vláknami alebo aramidovými vláknami na zvýšenie pevnosti v ťahu a odolnosti.
2. Polyuretán
Polyuretánové rozvodové remene ponúkajú vynikajúcu chemickú odolnosť a vynikajúce mechanické vlastnosti, ako je vysoká odolnosť proti opotrebovaniu a nízke predĺženie. Zvyčajne sú vystužené oceľovými alebo aramidovými vláknami na zvýšenie pevnosti.
3. Guma
Gumové rozvodové remene sú nákladovo efektívne a poskytujú dobrú flexibilitu, vďaka čomu sú vhodné pre širokú škálu aplikácií. Avšak nemusia byť také odolné ako iné materiály, napríklad neoprén alebo polyuretán.
Ozubené remene sa vyrábajú pomocou rôznych procesov vrátane lisovania, vytláčania a kalandrovania. Počas výroby sa materiál pásu vytvaruje do požadovaného tvaru a výstužné vlákna sa zapustia do konštrukcie pásu.
Kontrola rozvodov
Rozvodový remeň bežne neuvidíš pod kapotou. Skrýva sa pod kovovými a plastovými krytmi. Tvoj mechanik môže odstrániť jeden z krytov a pozrieť sa, aký je stav rozvodového remeňa.
Môže sa pokaziť aj rozvodová reťaz?
Áno. Problémy rozvodových reťazí nie sú nezvyčajné. Rizikové sú prevažne autá s vysokou hranicou najazdených kilometrov. Je vystavená opotrebovaniu a časom sa zoderie.
Motorový olej: Čo všetko musí spĺňať najdôležitejšia prevádzková kvapalina automobilu?
Pri životnosti reťaze hráhlavnú úlohu motorový olej. Ak je nekvalitný, alebo je ho málo, môže spôsobiť rýchlejšie opotrebovanie rozvodovej reťaze.
Údržba a výmena rozvodov
Správna údržba a včasná výmena rozvodov je nevyhnutná na zabránenie poškodeniu motora a zaistenie optimálneho výkonu. Niektoré tipy na údržbu zahŕňajú:
Pravidelná kontrola rozvodov: Skontroluj, respektíve daj skontrolovať, či rozvodový remeň nevykazuje známky opotrebenia, ako sú praskliny, rozstrapkanie alebo chýbajúce zuby. V prípade týchto problémov je potrebné rozvody vymeniť.
Dodržiavaj odporúčania výrobcu: Odporúčaný interval výmeny nájdeš v návode na obsluhu svojho vozidla. Vo všeobecnosti by sa rozvodové remene mali vymieňať každých 90 000 až 160 000 kilometrov.
Výmena súvisiacich komponentov: Pri výmene rozvodového remeňa je dobré vymeniť aj vodné čerpadlo a napínacie kladky, pretože tieto komponenty sa môžu časom opotrebovať a ovplyvniť výkon rozvodov.
Najčastejšie problémy rozvodov
Pri rozvodoch je potrebné rozlišovať o aké rozvody ide. Či tam máš remeň alebo reťaz. Najvážnejší problém je roztrhnutý ozubený remeň. Najhoršie je, že ti auto tento problém nijako nesignalizuje. Žiadna kontrolka ani divný zvuk z motorovej časti.
Piesty motora: Čo všetko musia vydržať a aká je ich funkcia?
Nebezpečný je aj styk piestu s ventilom. Ide o veľmi nákladnú poruchu. Ak sa ti to stane, daj si vymeniť aj napínací mechanizmus a kladku. Najproblematickejšími poruchami pri rozvodoch sú kladky. Vedia sa pokaziť veľmi často.
Výmena rozvodov nie je lacná záležitosť
Hlavnou úlohou rozvodového remeňa je časovo presné otváranie a zatváranie ventilu s pohybom piestov nahor a nadol. Priprav si peňaženku. Výmena rozvodového remeňa je jedným z najnákladnejších prvkov údržby, ktoré ťa môžu zasiahnuť v súvislosti s autom.
Môže reťazový remeň prekonávať odporúčaný interval? Áno, v niektorých prípadoch. Môže sa však stať, že sa remeň poškodí aj dávno pred tým, ako je odporúčané ho vymeniť.
Vo väčšine prípadov je predčasné zlyhanie rozvodového remeňa spôsobené unikajúcimi vodnými čerpadlami, nevhodným napätím a pri namočení rozvodového remeňa do motorového oleja.
Nezabudni vymeniť všetko
Odborníci odporúčajú nemeniť súčiastky postupne. Vždy pri výmene podľa predpísaných kilometrov od výrobcu je potrebné vymeniť úplne všetko, čo sa týka rozvodov. Najčastejšie ide o remeň, kladky a vodné čerpadlo.
Aj reťaz sa môže opotrebovať
Motor sa spomalí alebo má problémy pri štarte. Reťaz sa pri používaní vytiahne a roztiahne. Následne sa zapaľovanie a časovanie ventilu spomaľuje. Pri reťazi máš jednu výhodu. Keď je opotrebovaná, vie vydávať rôzne zvuky. Práve vtedy vieš, že nie je všetko s kostolným poriadkom.
Sú vozidla, ktoré majú vo svojich motoroch dve alebo dokonca až tri reťaze. Tvoj mechanik môže po dôslednej kontrole odporučiť nahradiť všetky reťaze naraz. Ceny za výmenu rozvodových reťazí sa môžu líšiť. Spravidla sa pohybujú v intervale od 370 do 1 500€. Všetko závisí od modelu tvojho auta.
Ak si zručný, môžeš si ich v aute nahradiť aj sám. Musíš však dodržať správny postup na nastavenie časovania pri osadzovaní novej reťaze. Informácie ako na to nájdeš v servisnej príručke svojho auta. Ak chceš mať istotu, radšej to daj robiť profíkom v autoservise.
Záver
Aby si sa vyhol problémom s rozvodmi je dôležite pravidelne meniť motorový olej. Niekedy aj 100 - 200 km naviac vie spraviť šarapatu. Pri výmene samozrejme dbaj aj na výmenu všetkých potrebných filtrov a samozrejme motorového oleja.