logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Všetko, čo potrebuješ vedieť o rozvodoch


Rozvody sa vyskytujú v dnešnej dobe až pri 50% manželstiev. Je to zarážajúce. Avšak teba to určite v tejto chvíli nezaujíma. Chceš vedieť, aké môžu byť problémy s rozvodmi v tvojom aute, kedy ich meniť a ako zistiť, či sú opotrebované. Všetci vieme, že ich výmena je nákladná. Keď to však podceníš, nevymeníš v správnom čase, môže to byť hyper - nákladné. Rovnako ako rozvod s manželkou, keď ty si si ju zobral z lásky a ona teba pre peniaze.

Rozdiel - remeň a reťaz

Na začiatok si spravíme jasno v pojmoch. Určite si už počul, že existuje nejaký remeň a nejaká reťaz.

Rozvodový remeň je ozubený, vyrobený z vysoko kvalitnej gumy, je zakrytý ochranným krytom.

Rozvodová reťaz je vyrobená z kovu, podobná reťazi bicyklov. Jej aktivita prebieha vo vnútri motora. Preto ju maže motorový olej. Ten je nutné vymeniť každých 60 tisíc až 160 tisíc km v závislosti od vozidla. Samotná reťaz sa vymeniť nemusí, ak s ňou nie je problém.

Hlavné diely rozvodov

- rozvodový remeň

- sada kladiek a rozvodového remeňa

- ozubený remeň (napínanie a vedenie)

- napínacia kladka

- obehová / vodiaca kladka

Kontrola

Rozvodový remeň bežne neuvidíš pod kapotou. Skrýva sa pod kovovými a plastovými krytmi.

Tvoj mechanik môže odstrániť jeden z krytov a pozrieť sa, aký je stav rozvodového remeňa.

Môže sa aj reťaz pokaziť?

Áno. Problémy rozvodových reťazí nie sú nezvyčajné. Rizikové sú prevažne autá s vysokou hranicou najazdených kilometrov. Je vystavená opotrebovaniu a časom sa zoderie.

Pri životnosti reťaze hrá hlavnú úlohu motorový olej. Ak je nekvalitný, alebo je ho málo, môže spôsobiť rýchlejšie opotrebovanie rozvodovej reťaze.

Najčastejšie problémy rozvodov

Pri rozvodoch je potrebné rozlišovať o aké rozvody ide. Či tam máš remeň alebo reťaz.

Najvážnejší problém je roztrhnutý ozubený remeň. Najhoršie je, že ti auto tento problém nijako nesignalizuje. Žiadna kontrolka ani divný zvuk z motorovej časti.

Nebezpečný je aj styk piestu s ventilom. Ide o veľmi nákladnú poruchu. Ak sa ti to stane, daj si vymeniť aj napínací mechanizmus a kladku.

Najproblematickejšími poruchami pri rozvodoch sú kladky. Vedia sa pokaziť veľmi často.

Lepšie skôr, ako vyberať vkladnú knižku

Hlavnou úlohou rozvodového remeňa je časovo presné otváranie a zatváranie ventilu s pohybom piestov nahor a nadol. Priprav si peňaženku. Výmena rozvodového remeňa je jedným z najnákladnejších prvkov údržby, ktoré ťa môžu zasiahnuť v súvislosti s autom.

Odporúčané náhradné intervaly rozvodového remeňa sa pohybujú od 96 000 do 170 000 km. Aký je ten tvoj? Nájdeš ho v pláne údržby auta. Rovnako ti ho bude vedieť povedať aj tvoj mechanik.

Môže reťazový remeň prekonávať odporúčaný interval? Áno, v niektorých prípadoch. V niekoľkých vysokorýchlostných vozidlách s reťazovým remeňom sa nikdy nemenil.

Napríklad pri Toyote Highlander má za sebou cez 200 000 km a remeň nikdy nebol menený. Je dôležité pravidelne kontrolovať jeho stav. Samotný majiteľ tvrdí, že robí pravidelné kontroly a remeň vyzerá stále ako nový.

To bol jeden extrém. Môže sa však stať, že sa remeň poškodí aj dávno pred tým, ako je odporúčané ho vymeniť. Vo väčšine prípadov je predčasné zlyhanie rozvodového remeňa spôsobené unikajúcimi vodnými čerpadlami, nevhodným napätím a pri namočení rozvodového remeňa do motorového oleja.

Nezabudni vymeniť všetko

Odborníci odporúčajú nemeniť súčiastky postupne. Vždy pri výmene podľa predpísaných kilometrov od výrobcu je potrebné vymeniť úplne všetko, čo sa týka rozvodov. Najčastejšie ide o remeň, kladky a vodné čerpadlo.

Aj reťaz sa môže opotrebovať

Ako spoznať, že je opotrebovaná?

Motor sa spomalí alebo má problémy pri štarte. Reťaz sa pri používaní vytiahne a roztiahne. Následne sa zapaľovanie a časovanie ventilu spomaľuje. Pri reťazi máš jednu výhodu. Keď je opotrebovaná, vie vydávať rôzne zvuky. Práve vtedy vieš, že nie je všetko s kostolným poriadkom.

Sú vozidla, ktoré majú vo svojich motoroch dve alebo dokonca až tri reťaze. Tvoj mechanik môže po dôslednej kontrole odporučiť nahradiť všetky reťaze naraz.

Ceny za výmenu rozvodových reťazí sa môžu líšiť. Spravidla sa pohybujú v intervale od 370 do 1 500 €. Všetko závisí od modelu tvojho auta.

Ak si zručný, môžeš si ich v aute nahradiť aj sám. Musíš však dodržať správny postup na nastavenie časovania pri osadzovaní novej reťaze. Informácie ako na to nájdeš v servisnej príručke svojho auta. Ak chceš mať istotu, radšej to daj robiť profíkom v autoservise.

Aby si sa vyhol problémom s rozvodmi je dôležite meniť olej pravidelne. Niekedy aj 100 - 200 km naviac vie spraviť šarapatu. Pri výmene samozrejme dbaj aj na výmenu všetkých potrebných filtrov.