AUTORIDE

Tuhá náprava: Ako funguje a aké sú jej výhody a nevýhody?

Tuhá náprava
Pod kapotou
Publikoval Denis, Martin   — Aktualizované 

Tuhá náprava, taktiež nazývaná ako pevná náprava, je typ nápravy automobilu, pri ktorej sú kolesá pevne spojené do jedného celku. Tuhá náprava je teda príkladom závislého zavesenia kolies.

V minulosti bol spôsob závislého zavesenia kolies používaný nielen na zadnej, ale aj na prednej riadenej náprave. Dnes sa tuhá náprava používa výhradne ako zadná náprava automobilov nižšej a tiež nižšej strednej triedy či terénnych automobilov.

Obsah

Ako funguje tuhá náprava?

Ako som už spomínal, tuhá náprava je príkladom závislého zavesenia kolies, čo znamená, že pri tuhej náprave sú obe kolesá pevne spojené. Vďaka pevnému spojeniu kolies nedochádza pri prepružení k zmene rozchodu kolies a náprava je odpružená ako jeden celok, čo však výrazne zhoršuje jazdné vlastnosti automobilu.

Tuhá náprava

Kvôli tuhej náprave má však automobil vyššiu svetlú výšku a vyššie položené ťažisko, čím sa výrazne zhoršuje stabilita automobilu, najmä pri jazde v zákrutách. Okrem toho vyššia svetlá výška zväčšuje čelnú plochu automobilu, čím sa výrazne zväčšuje odpor vzduchu počas jazdy.

Výhody tuhej nápravy

Hlavnou výhodou tuhej nápravy je jej jednoduchá konštrukcia, nižšia výrobná cena, neustály presný styk pneumatík s vozovkou, konštantný rozchod kolies a priestorová kompaktnosť.

Tuhá náprava tiež poskytuje vynikajúcu trakciu, najmä v teréne, pretože hmotnosť vozidla je rozložená rovnomerne na obe kolesá. To je užitočné najmä v drsnom teréne alebo pri jazde v nepriaznivých poveternostných podmienkach.

Vďaka jednoduchej konštrukcii je nákladovo efektívnym riešením pre mnohých výrobcov automobilov. Tuhá náprava je tiež ľahko opraviteľná a jej údržba je lacnejšia, keďže celý systém odpruženia je možné vymeniť ako jeden celok.

Nevýhody tuhej nápravy

Medzi nevýhody tuhej nápravy môžeme zaradiť zhoršené jazdné vlastnosti a horšiu ovládateľnosť automobilu, pretože kolesá sa po nájazde na nerovnomerný povrch nemôžu pohybovať nezávisle.

Vyššia neodpružená hmotnosť tuhej nápravy má za následok vyššiu spotrebu paliva, ale aj horšiu schopnosť pohlcovať nerovnosti vozovky, čo neprospieva komfortu jazdy, no ani jazdným vlastnostiam.

Práve kvôli týmto nedostatkom sa tuhá náprava nahradzuje viacprvkovou nápravou, ktorá dokáže nezávisle meniť zbiehavosť a odklon ľavého a pravého kolesa.

Prečo sa predná riadená tuhá náprava už nepoužíva?

Z hľadiska jazdných vlastností a bezpečnosti je potrebné, aby sa riadené kolesá neustále dotýkali vozovky. V porovnaní s nezávislým zavesením kolies je závislé zavesenie kolies pomocou tuhej nápravy v mnohých prípadoch horšie a práve preto sa dnes predná riadená tuhá náprava veľmi nevyužíva.

Tuhé nápravy boli spočiatku odpružené listovými pružinami, ktoré príliš nevynikali tuhým vedením nápravy. Nedostatočné vedenie nápravy sa prejavovalo najmä na zhoršených jazdných vlastnostiach. Neskôr však nahradili listové pružiny vinuté pružiny a panhardské tyče.

Video znázorňujúce funkciu tuhej nápravy