Logo Autoride.sk

Tuhá náprava: Ako funguje a aké sú jej výhody a nevýhody?

Publikoval Denis -

Tuhá náprava, taktiež nazývaná ako pevná náprava, je typ nápravy automobilu, pri ktorej sú kolesá pevne spojené do jedného celku. Tuhá náprava je teda príkladom závislého zavesenia kolies.

Obsah

V minulosti bol spôsob závislého zavesenia kolies používaný nielen na zadnej, ale aj na prednej riadenej náprave. Dnes sa tuhá náprava používa výhradne ako zadná náprava automobilov nižšej a tiež nižšej strednej triedy či terénnych automobilov.

Ako som už spomínal, tuhá náprava je príkladom závislého zavesenia kolies, čo znamená, že pri tuhej náprave sú obe kolesá pevne spojené. Vďaka pevnému spojeniu kolies nedochádza pri prepružení k zmene rozchodu kolies a náprava je odpružená ako jeden celok, čo však výrazne zhoršuje jazdné vlastnosti automobilu. Tuhá náprava je však konštrukčne jednoduchšia a na výrobu lacnejšia. Rovnako tak je jednoduchšia a lacnejšia aj jej údržba.

Kvôli tuhej náprave má však automobil vyššiu svetlú výšku a vyššie položené ťažisko, čím sa výrazne zhoršuje stabilita automobilu, najmä pri jazde v zákrutách. Okrem toho vyššia svetlá výška taktiež zväčšuje čelnú plochu automobilu, čím sa výrazne zväčšuje odpor vzduchu počas jazdy.

Tuhá náprava (predná, riadená):


Z hľadiska jazdných vlastností a bezpečnosti je potrebné, aby sa riadené kolesá neustále dotýkali vozovky. V porovnaní s nezávislým zavesením kolies je závislé zavesenie kolies pomocou tuhej nápravy v mnohých prípadoch horšie a práve preto sa dnes predná riadená tuhá náprava veľmi nevyužíva.

Tuhé nápravy boli spočiatku odpružené listovými pružinami, ktoré príliš nevynikali tuhým vedením nápravy. Nedostatočné vedenie nápravy sa prejavovalo najmä na zhoršených jazdných vlastnostiach. Neskôr však nahradili listové pružiny vinuté pružiny a panhardské tyče.

Výhody tuhej nápravy:


Hlavnou výhodou tuhej nápravy je jej jednoduchá konštrukcia, nižšia výrobná cena, neustály presný styk pneumatík s vozovkou, konštantný rozchod kolies, priestorová kompaktnosť, ale aj nižšia hmotnosť automobilu. Celá náprava je teda jednoduchým tuhým celkom, ktorý je pevný a robustný, čo je veľkou výhodou pre automobily, ktoré sú určené na používanie v teréne a drsnom prostredí.

Nevýhody tuhej nápravy:


Medzi nevýhody tuhej nápravy môžeme zaradiť zhoršené jazdné vlastnosti a horšiu ovládateľnosť automobilu, pretože kolesá sa po nájazde na nerovnomerný povrch nemôžu pohybovať nezávisle. Vyššia neodpružená hmotnosť tuhej nápravy má za následok horšiu schopnosť pohlcovať nerovnosti vozovky, čo neprospieva komfortu jazdy, no ani jazdným vlastnostiam.

Práve kvôli týmto nedostatkom sa tuhá náprava nahradzuje viacprvkovou nápravou, ktorá dokáže nezávisle meniť zbiehavosť a odklon ľavého a pravého kolesa.

motor
Všetko pre tvoje auto za dostupnú cenu
Diskusia: Tuhá náprava: Ako funguje a aké sú jej výhody a nevýhody?
G