Tachometer: Vedel si ako funguje toto zariadenie?

Tachometer
Pod kapotou
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Tachometer je zariadenie na meranie rýchlosti, ktoré býva často spojené odometrom a teda počítadlom prejdenej vzdialenosti, respektíve kilometrov.

Názov tachometer je odvodený z gréckych slov tachos (rýchlosť) a metrein (merať). Tachometer býva v automobiloch inštalovaný na prístrojovej doske.

Obsah

História tachometra v skratke:

Prvý mechanický tachometer zostrojil v roku 1817 nemecký inžinier Deidrich Uhlhorn. Tento tachometer sa používal od roku 1840 výhradne v lokomotívach na meranie ich rýchlosti.

Do automobilového sveta sa toto zariadenie dostalo počiatkom 20 storočia, no a v roku 1910 bol tachometer štandardnou výbavou automobilov.

Ako funguje tachometer?

Klasický tachometer zvyčajne meria rýchlosť podľa otáčok za jednotku času, napríklad otáčky za minútu. Z počtu otáčok hriadeľa tachometra je potom možné odvodiť rýchlosť vozidla. Najstaršie tachometre pracovali na princípe odstredivej sily, ktorá je priamo úmerná s rýchlosťou otáčania.

Moderné elektronické tachometre zasa počítajú elektrické pulzy, ktoré vznikajú otáčaním meraného hriadeľa tachometra a prenášajú tento elektrický impulz do meracieho zariadenia. Počet pulzov za jednotku času je teda priamo úmerný rýchlosti otáčania hriadeľa a ak sa priemer kolies a prevody nemenia, je takto možné vypočítať obvodovú rýchlosť kolies. Tachometer môže ukazovať rýchlosť pomocou ručičky na kruhovej stupnici alebo digitálne na displeji.

Ďalším spôsobom, ako môžeme zmerať rýchlosť, je meranie polohy pomocou GPS, pričom zmena polohy za jednotku času bude priamo úmerná rýchlosti pohybu.

Zaujímavosť o tachometri:

Tachometer

V našich končinách sa pod pojmom tachometer zvyčajne myslí rýchlomer spojený s počítadlom najazdených kilometrov. V zahraničí, napríklad USA či Anglicko, sa pod pojmom tachometer rozumie skôr otáčkomer. V týchto krajinách sa rýchlomer spojený s počítadlom najazdených kilometrov označuje ako Speedometer.

Každý tachometer má odchýlku:

Ani tachometer však nie je dokonalý prístroj na meranie rýchlosti a tak treba rátať s určitými odchýlkami. Odchýlku je možné čiastočne zistiť jednoduchým testom, a to pomocou presnejšieho kvalitného GPS zariadenia, ktoré ukazuje rýchlosť vozidla.

Na aute si teda zvolíš pomocou tempomatu ustálenú rýchlosť, napríklad 130 km/h a porovnáš ju s rýchlosťou, ktorú ukazuje GPS. Rozdiel medzi týmito dvoma hodnotami bude teda odchýlka tachometra.

Prečo má tachometer odchýlku? Výrobcovia si totiž nemôžu dovoliť, aby tachometer ukazoval menšiu rýchlosť akou v skutočnosti auto ide. To však neznamená, že niekde sa nemôže stať chyba a tachometer nemôže ukazovať nižšiu rýchlsoť akou v skutočnosti ideš.

Pokiaľ je však tvoje auto v správnom technickom stave a sú na ňom obuté pneumatiky, ktoré odpovedajú technickému preukazu, tachometer nebude ukazovať nižšiu rýchlosť akou ideš, ale vždy len vyššiu.

Bežná odchýlka tachometra pri vysokých diaľničných rýchlostiach je cca 10 až 15 km/h. Niektoré automobily však majú dokonca tak veľkú odchýlku, že pri takýchto rýchlostiach ukazujú až o 20 km/h viac a vo výnimočných prípadoch až o 30 km/h väčšiu rýchlosť akou sa v skutočnosti auto pohybuje.

Práve preto netreba veriť legendám na fórach od majiteľov motorov s obsahom 1.2 litra s maximálnou rýchlosťou 160 km/h, ktorí na svojom aute údajne dosiahli rýchlosť na rovinke 190 km/h. Respektíve dosiahli, no bohužiaľ len na tachometri, ich reálna rýchlosť bola oveľa nižšia.

Stáčanie tachometra - Bežná prax?

Tachometer

V dnešnej dobe nájdeš len veľmi málo áut, ktoré by nemali upravený stav tachometra. Nízky nájazd km totiž zatraktívňuje a zvyšuje cenu ojazdeného automobilu. Mnoho ľudí si teda vyberá automobil len podľa počtu najazdených kilometrov a nie práve podľa technického stavu automobilu bez ohľadu na to, aký počet kilometrov má automobil najazdených.

Netreba zabúdať, že aj automobil, ktorý má najazdených 400 000 km a bolo oň dobre postarané, môže byť v lepšom stave ako automobil, ktorý má reálnych 200 000 km, o ktorý však nebolo dobre postarané a majiteľ jeho údržbu zanedbával. Práve toto je dôvod, prečo by si pri kúpe ojazdeného automobilu nemal hľadieť len na stav tachometra, ktorý môže byť upravený, ale mal by si sa pozerať hlavne na technický stav automobilu.

Existuje totiž veľmi veľa postupov ako znížiť stav počítadla kilometrov. Na starých automobiloch si dokázal pretočiť tachometer bez väčších problémov aj sám. Pri moderných digitálnych počítadlách kilometrov je pretočenie tachometra oveľa obtiažnejšie, no nie je nemožné. Zistiť, či je automobil stočený, je veľmi ťažké a v niektorých prípadoch doslova nemožné.

Na čo si dať pozor pri kúpe jazdeného auta

Pomôcť ti však môže tvoja pozornosť, ale aj správanie majiteľa, od ktorého chceš automobil kúpiť. V prvom rade by si si mal všímať stav interiéru a jeho opotrebovanie. Ošúchaný volant, radiaca páka či rôzne tlačidlá by sa mali prejaviť až približne po 100 či 150 tisícoch kilometrov. Inzeráty typu TOP stav, po dôchodcovi z Nemecka, najazdených len 60 000 na 10 ročnom aute sú zvyčajne podvod a tak ich radšej prehliadni a hľadaj ďalej.

Okrem stavu auta si daj pozor aj na ochotu predávajúceho. Ak ti nechce dovoliť zapojiť auto na diagnostiku, poprípade nechať preveriť v servise, je takmer isté, že predajca niečo zatajuje a tak by si mal radšej od kúpy ustúpiť. Vyhnúť by si sa mal tiež kúpno-predajným zmluvám typu: stav kilometrov pri kúpe vozidla zodpovedá ukazovateľu kilometrov, respektíve tachometru.

Pri kúpe akejkoľvek jazdenky si teda dávaj pozor a poriadne prekontroluj, či stav auta zodpovedá hodnotám tachometra.

Krátka video ukážka ako funguje tachometer: