Kupuješ auto? Dôkladná technická kontrola pred kúpou ti zaručí pokojný spánok

Luxusné auto
Návody
Publikoval Denis

V minulom dieli serialu “Kupuješ auto” sme sa pozreli na čo najlepší výber auta od počítača. Dnes pôjdeme trošku hlbšie. Už máš za sebou úvod. Vybral si si na internete svojho nového potencionálneho miláčika. Zavolal si. S predajcom ste sa dohodli na obhliadke. Ako postupovať ďalej?

Súvisiaci článok - Kupuješ auto? Oddeľ zrno od pliev hneď na začiatku

Obsah

Ak nie si rodený expert na autá, či mechanik určite si prizveš pomoc. Ideálne mať kamaráta, ktorý je v tom doma a pôjde s tebou. Ak máš viac možností výberu spomedzi tvojich známych, vyber toho, kto je najkomplexnejší.

Kontrola zvonku

Určite ťa bude zaujímať, či bolo auto búrané. V dnešnom svete je možné auto opraviť, že to takmer nie je poznať. Čo je super pre predávajúceho, ale nie pre teba.

“Autolakýrnik odhalí každé buchnutie”.

Ak aj nepoznáš nikoho takého, daj na referencie. Požiadaj ho, aby išiel s tebou, za finančnú odmenu.

Keď som kupoval auto spomínané v prvom dieli seriálu, zavolal som na pomoc suseda - autolakýrnika. Hodinu chodil okolo auta. Klopal, obzeral a to stalo dookola. Predávajúci už bol nervózny. Vtom zaznel zaverečný ortieľ: “Je to v poriadku, môžeš sa previesť.”

Kontrola podvozku a diagnostika

Teraz je čas zobrať vozidlo do servisu. O tom, že chceš niečo takéto spraviť, by si mal predávajúceho informovať ešte v telefone pred obhliadkou. Ak je seriózny a nemá čo skrývať, nebude mať problém. V prípade jeho súhlasu si zavolaj do servisu a objednaj sa.

Mechanik opravuje auto

>Väčšina moderných servisov ponúka službu kontroly za zanedbateľnú sumu (okolo 10€). Ak si priplatíš, spravia ti aj kompletnú diagnostiku.

>Pri kontrole by ti mali skontrolovať:

>

  • >brzdové platničky a kotúče

  • >čapy riadenia

  • >ložiská kolies

  • >stav výfuku

  • >tesnosť motora

  • >v akom stave sú silentbloky

  • >neporušenosť manžiet

  • >ramená zavesenia kolies

  • >či nechýba katalyzátor :) - znie to možno vtipne. Obsahuje totiž platinu. Vyskytlo sa množstvo prípadov, kedy tam nebol.

  • >Pripojením vozidla na diagnostiku môžeš zistiť dôležité údaje, ktoré boli doteraz skryté. Kvalitná diagnostika nemusí znamenať kvalitné riešenie pre teba. Je viac ako vhodné, aby bol odborníkom človek, ktorý ju obsluhuje.

    ju obsluhuje.

    > src="https://autoride-dev.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/61c0aad0-a8f3-4f85-a23c-9db35d9844dc/850px.jpg" alt="mechanik opravuje" title="Mechanik opravuje" uuid="61c0aad0-a8f3-4f85-a23c-9db35d9844dc" author="" attribution="" license="https://pixabay.com/service/license/" source=" https://pixabay.com/en/repairman-pliers-worker-labor-3610147/"/>

    >>Otestuj si ho na vlastnej koži

    >>Skúšobná jazda by mala byť samozrejmosťou. Vopred sa dohodni s predávajúcim, že si ho chceš poriadne vyskúšať. To neznamená, že pôjdeš na návštevu za babičkou, ktorá býva odtiaľ 200 km. Znamená to, že by si ho mal prevetrať po obciach, mimo mestách a určite aj na diaľnici.

    >>Je som spravil tú chybu, že som tomu dal málo času. Previezol som sa iba po okolí max do 90 km/h. Po kúpe som išiel po diaľnici a auto od 110 do 170 hádzalo. Po sérii zistovaní (vrátane kontroly čapov a geometrie) sa zistilo, že zrejme niekto z tými kolesami vybehol na obrubník (nie tadiaľ, kde sa vychádza).

    >>Vyrovnanie a zistovanie príčin boli dodatočné náklady. Ak by som ich zistil pri kúpe, mohol som zaplatiť za auto menej.