AUTORIDE

Rozbiehanie sa na dvojke: Naozaj škodí tvojmu autu?

Radiaca páka
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Rozbiehanie na dvojke sa môže v niektorých situáciach zdať v poriadku, no vo všeobecnosti platí, že na rozbiehanie je "jednotka" a nie nadarmo sa to tak aj učí v autoškolách. Prečo by sa vôbec chcel niekto rozbiehať na dvojke? Nuž, existuje mnoho dôvodov, no nech už k ním patrí čokoľvek, v drvivej väčšine prípadov rozbiehanie na dvojke škodí tvojmu autu.

Na tento problém si posvietil aj Jason Fenske z Engineering Explained, ktorý sa venuje autám naozaj podrobne. Je rozbiehanie sa na dvojke problém aj pri automatickej prevodovke? A čo dole kopcom? Poďme si to rozobrať.

Obsah

Spojka dostáva pri rozbehu na dvojke zabrať

Spojka síce nepatrí k autodielom, ktoré by sa rýchlo opotrebovali, no jej životnosť rozhodne nie je "večná" a pri zlom zaobchádzaní sa jej životnosť skracuje. K takémuto zaobchádzaniu patrí aj rozbiehanie sa na druhom prevodovom stupni. Spojka sa v takomto prípade prešmykáva a je dlhšie v zábere v porovnaní s rozbehom na prvom predovom stupni, čím sa zvyšuje jej opotrebenie a znižuje životnosť.

Súvisiaci článok - Ako dosiahnúť, aby ti spojka vydržala čo najdlhšie?

Jedinú výnimku v prípade manuálnej prevodovky tvorí rozbiehanie sa na dvojke dole kopcom. V takomto prípade sa nemusíš obávať zvýšeného opotrebenia, pretože spojku je možné pustiť relatívne rýchlo. Rozjazd by však v každom prípade mal byť čo najplynulejší.

Rozbeh na dvojke potrebuje vyšší výkon

Pokiaľ sa pokúšaš rozbehnúť na dvojke s manuálnou prevodovkou na rovnom povrchu, potrebuješ vyšší výkon, respektíve vyššie otáčky. Druhý prevodový stupeň je však v porovnaní s prvým ťažší a spojka tak stráca účinnosť - práve preto je rozbeh na dvojke oveľa obtiažnejší.

Ako už bolo povedané, rozjazd by mal byť čo najplynulejší a na to, aby si túto podmienku splnil, potrebuješ čo najnižší prevodový stupeň. Niektorí vodiči argumentujú, že jednotka je príliš krátka, čo môže byť v podstate pravda pri automobiloch, ktoré majú krátke prevody a ľahký druhý prevodový stupeň. To však platilo v minulosti, dnes sa konštruktéri snažia prevody predlžovať.

Platí to aj na klzkom povrchu?

Aj na klzkom povrchu, hlavne teda na snehu, platí v podstate to, čo už bolo povedané - rozjazd by mal byť čo najplynulejší, to na klzkom povrchu možno dosiahnúť nižšími otáčkami. Na to však netreba trápiť spojku s druhým prevodovým stupňom, s jemnou nohou a podržaním spojky na jednotke nie je tak obtiažne dosiahnúť plynulý rozjazd aj na klzkom povrchu.

A čo automatická prevodovka?

V prípade automatickej prevodovky a teda presnejšie pokiaľ je reč o automatickej prevodovke s hydrodynamickým meničom, vec sa má inak. Hydrodynamický menič umožňuje prenos krútiaceho momentu medzi hriadeľom a otáčkami, pričom využíva prúdenie kvapaliny vo svojom vnútri.

Ako aj Jason vo videu spomína, niektorí výrobcovia automobilov majú prednastavené rozbiehanie na druhom prevodovom stupni, napr. v Snow režime (na snehu). Rozbiehanie sa na dvojke teda v prípade automatickej prevodovky s hydrodynamickým meničom nepredstavuje problém.

Video, v ktorom Jason Fenske popisuje celý problém: