Prečo škodí podtáčanie motora a čo nás núti preradiť skôr ako je potrebné ?

Otáčkomer
Pod kapotou
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Zrejme každé moderné auto má vo svojej výbave ukazovateľ vhodného preradenia, ktorý nás nabáda na podtáčanie motora. Niekedy však tento ukazovateľ hlási natoľko nezmyselné veci, že človek, ktorý sa ními riadi, ničí motor svojho automobilu. Kedy je vhodné preradiť a kedy teda nie?

Ukazovateľ vhodného preradenia má vodičovi oznámiť signalizujúcimi šipkami na palubnom počítači vhodný okamih na preradenie na vyšší alebo naopak podradenie na nižší prevodový stupeň. Je len veľmi málo automobilov, pri ktorých tento ukazovateľ oznámi správny okamih kedy je vhodné preradiť alebo podradiť a u väčšiny automobilov tak hlási nezmysly. Skusený vodič však radí presne, počúva zvuk motora svojho autíčka a tak nepotrebuje a ani si nevšíma šípky, ktoré sa znázorňujú na palubnom počítači.

Obsah

Podtáčanie motora:

Neustále vyskakujúce šípky však mnohých šoférov znervozňujú a niektorí sa nimi začnú dokonca riadiť. V honbe za čo "najnižšími", aj keď len papierovými hodnotami CO2, sú automobily nastavené tak, aby nútili šoféra voliť nezmyselné "kvalty" bez ohľadu na jazdnú situáciu. Napríklad ak ideš z kopca na treťom prevodovom stupni a motor má 1600 ot/min, ukazovateľ "vhodného" preradenia začne hlásiť, aby si zaradil vyšší kvalt, čím sa otáčky dostanú na cca 1200 ot/min.

Aj keď to nie je najvhodnejšie, pri jazde z kopca to nie je až tak veľký problém. Oveľa horšie situácia nastáva v momente, keď ideš so svojím autíčkom do kopca, máš zaradený tretí prevodový stupeň a ukazovateľ preradenia začne hlásiť, aby si preradil na vyšší prevodový stupeň, čo však v praxi znamená, že by si musel výjsť kopec pri takmer voľnobežných otáčkach.

Jazda v nízkych otáčkach:

To, že sa to motoru nepáči, dokazuje akousi dunivou zvukovou kulisou. Sprievodným javom nízkych otáčok je okrem zvukovej kulisy väčšie zaťaženie a väčšie namáhanie motora, ale zvýšené sú aj torzné kmitky kľukového hriadeľa, ktoré sa prenášajú na prevodové ústrojenstvo. Aby sa však kmity neprenášali na prevodové ústrojenstvo, motor je vybavený dvojhmotným zotrvačníkom a tlmičom torzných kmitov - toto kmitanie tlmia a absorbujú. Sú to však práve tieto dve súčiastky, ktoré sú pri takomto štýle jazdy veľmi namáhané. No do celého chodu sa zapája tiež prevodovka a množstvo iných súčiastok, ktorým príliš nízke otáčky vôbec neprospievajú.

Pokiaľ teda nechceš, aby tvoje auto, respektíve motor tvojho vozidlatrpel, nemal by si ho týrať extrémne nízkymi otáčkami, čo pri studenom motore, kedy je zaťaženie oveľa väčšie, platí dvojnásobne. Ak sa budeš riadiť ukazovateľom preradenia, možno ušetríš nejaké to deci paliva, no to, čo ušetríš na palive, neušetríš na motore a jeho komponentoch. A práve preto by si mal radiť jednotlivé prevodové stupňe tak, ako si bol zvyknutý, pričom by si sa mal spoliehať na zvuk motora.