Motor 1.0 TSI, je skutočne tak dobrý ako všetci tvrdia?

Motor TSI
Pod kapotou
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Na znižovanie objemu a počtu valcov sme si už takpovediac zvykli. Bláznivé nápady automobiliek však nemajú limit a tak sa čoraz častejšie uchyľujú k nasadzovaniu menších a menších motorov do stále väčších automobilov. Výnimkou nie je ani automobilka Škoda, ktorá sa rozhodla nasadiť malý koncernový motor 1.0 TSI do pomerne veľkého modelu, presnejšie do Octavie, ale ani Seat, ktorý prišiel s ešte zvrhlejším nápadom, a to nasadiť tento motor do SUV pod označením Ateca.

Ako sa však v praxi chová malý trojvalček pod kapotou veľkého automobilu? Je skutočne tak dobrý ako všetci tvrdia? A čo spotreba? Na všetky tieto otázky si odpovieme nižšie v článku. Poďme sa však najskôr pozrieť na samotný motor 1.0 TSI.

Obsah

Parametre motora 1.0 TSI:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s priamym vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom

  • Zdvihový objem - 999 cm3

  • Počet valcov - 3

  • Počet ventilov - 12

  • Krútiaci moment - 200 Nm

  • Výkon - 85 kW / 115 koní

  • Maximálny výkon - 5500 ot/min

O vývoj tohoto motora sa postarala spoločnosť Volkswagen, ktorá ho využíva naprieč celým koncernom. Motor 1.0 TSI môžeš nájsť napríklad v automobiloch VW Up, VW Golf, Seat Ateca, Škoda Octavia, Audi A3 a tak ďalej. Tento zážihový trojvalec o objeme jedného litra má blok motora, hlavu valcov a piesty vyrobené z hliníka a jeho hmotnosť je vďaka použitým materiálom len 93kg. Okrem toho je motor vybavený priamym vstrekovaním paliva, variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov, o preplňovanie sa stará turbodúchadlo s elektrickým ovládaním plniaceho tlaku a pohon rozvodov je realizovaný ozubeným remeňom.

Ako si motor 1.0 TSI vedie pod kapotou?

Dosť bolo o konštrukcii motora, nás totiž zaujíma to, ako sa tento motor správa pod kapotou. Spočiatku sme premýšľali nad tým, ktorý z vyššie spomenutých automobilov bude na test tohoto motora ideálny. Nakoniec sme sa rozhodli pre Škodu Octaviu, a to práve z toho dôvodu, že sa na našich cestách vyskytuje najčastejšie. Pred tým ako sa však pustíme do testu zodpovieme si otázku, ktorá ťa možno napadla už na začiatku článku.

Prečo sa pod kapotu veľkých automobilov dostal tak malý motor?

Dôvod je jasný, automobilky sa naháňajú za čo najnižšími emisiami a teda aj spotrebou paliva. Áno, hodnoty spotreby paliva, ktoré udáva výrobca pri týchto automobiloch sú skutočne magické, no zdravý rozum hovorí pravý opak. Malý motor sa totiž vo veľkom a ťažkom automobile bude trápiť a tým pádom si vyžiada aj viac paliva. Odpoveď nám však prinesie len prax. Poďme si teda otestovať priestrannú Octaviu s veľkým kufrom a malým motorom.

Po naštartovaní motora je vďaka veľmi dobrej protihlukovej izolácií počuť len nepatrný prejav trojvalca. Pri pokojnej jazde takmer nezistíš, že sa pod kapotou automobilu nachádza trojvalcový motor. Tieto krásne pocity sa však vytratia ihneď po tom, čo zatlačíš plynový pedál hlbšie ku podlahe a vyženieš ručičku otáčkomera za hranicu 3000 ot/min.

Čo sa týka výkonu, tak je Škoda Octavia s týmto motorom prekvapivo živá. Pod kapotou sa predsa len skrýva 115 koní. Šprint z 0 na 100 km/h stihne Octavia s týmto motorom za necelých 10 sekúnd a maximálna rýchlosť sa ustáli približne na 205 km/h. Aby mal však trojvalec dostatok síl, je potrebné držať otáčky približne za hranicou 2000 ot/min.

Dynamika motora 1.0 TSI

Dynamika motora nás teda milo prekvapila. Na pamäti však treba mať fakt, že Octavia je veľké auto, no nie ťažké. S motorom 1.0 TSI je prevádzková hmotnosť automobilu 1225 kg. Škoda Octavia s týmto motorom dokáže byť pružná a dynamická, no daň za takýto štýl jazdy sa ihneď odrazí na vyššej spotrebe.

Podľa parametrov, ktoré udáva výrobca by si Škoda Octavia 1.0 TSI mala v meste vyžiadať 5,4 litra paliva na 100 kilometrov, mimo mesta 3,9 litra na 100 kilometrov a v kombinovanej prevádzke 4,5 litra paliva na 100 kilometrov. Myslíš, že sa nám podarilo dosiahnuť tieto hodnoty? Ani zďaleka.

Spotreba paliva 1.0 TSI

V teste spotreby sme Octaviu s motorom 1.0 TSI podrobili dvom skúškam. Na úvod sme sa vybrali s našou Octaviou do mesta, kde sme namerali spotrebu 7,2l/100km. Po meste nasledovali okresky a vidiek, kde sa nam podarilo udržať spotrebu na celkom pekných 5l/100km. Na záver prvej skúšky sme vytiahli Octaviu s týmto trojvalcom na diaľnicu, kde sa ukázali skutočné nedostatky tohoto motora. Počas jazdy po diaľnici z Bratislavy do Žiliny sme namerali spotrebu 7,5l/100km, a to pri rýchlosti 130 km/h. Čím viac sme však tento trojvalček trápili tým viac rástla jeho spotreba.

V druhej skúške sme ŠKodu Octaviu 1.0 TSI plne obsadili pasažiermi, čo spôsobilo, že spotreba narástla ešte o ďalší 1 liter paliva naviac. Reálna spotreba paliva sa teda od spotreby paliva, ktorú udáva výrobca výrazne líši (približne o 50%). Len pre porovnanie, nižšiu spotrebu má napríklad Mazda 6 s atmosférickým zážihovým motorom o objeme 2.0 litra pod označením Skyactiv-G, ktorý navyše dodáva o 50 koní viac než trojvalec 1.0 TSI. Okrem toho je Mazda 6 od Octavie ťažšia o 150 kg, čo by malo hrať v jej neprospech. Väčšie motory sú však menej náchylné na zmenu spotreby paliva počas zaťaženia automobilu alebo tiež počas toho, ako podávajú vyšší výkon.

Čo z toho plynie? K čomu mi je veľké auto s veľkým kufrom, ktorého malý a vraj úsporný motor žerie viac ako raz tak objemnejšie a výkonnejšie atmosférické motory. Spoľahlivosť a životnosť agregátu 1.0 TSI by som nerozoberal, no nemyslím si, že najazdí viac kilometrov než väčšie atmosférické motory. Jediným plusom tohoto motora je teda len jeho pomerne veľký výkon na svoj malý objem, o ktorý sa stará turbodúchadlo. Kvôli tomu však nemusel koncern vyvíjať nový motor, stačilo len pridať turbodúchadlo do starého motora 1.2 HTP a výsledok by bol približne rovnaký.

Motor 1.0 TSI teda nie je žiaden zázrak, ako ho všetci ostatní opisujú. Jednoducho povedané, 1.0 TSI je pštrosie vajce nafúkané trubodúchadlom, ktoré pri zaťažení žerie ako prasa. Osobne by som si tento motor do väčšieho, no asi ani žiadneho automobilu nevybral a radšej by som zvolil inú a hlavne väčšiu motorizáciu.