Aditívum do nafty: Oplatí sa alebo sú to len vyhodené peniaze?

Spaľovanie zmesi
Pod kapotou
Publikoval Denis

Keďže chladné počasie sa už neodvratne blíži, mnoho motoristov, ktorých autá ukrývajú pod kapotou vznetový motor, začína premýšľať nad tým, či má začať používať aditívum do nafty. Prečo sa však v dnešnom článku budeme zaoberať len aditívami do nafty a nie aj aditívami do benzínu?

Súvisiaci článok - Oplatí sa pridávať aditíva do paliva alebo ide len o mýtus?

Článok o aditívach ako takých sme už písali, takže ak máš záujem, môžeš si o ňom prečítať a za druhé, aditívum do benzínu je oveľa menej rozšírené a taktiež menej využívané ako aditívum do nafty. Mnoho motoristov, prevažne tých, ktorých autá sú vybavené vznetovými motormi, začína pred zimou liať do nádrže svojho auta aditívum do nafty. Oplatí sa však pridávať aditívum do nafty alebo ide len o mýtus? Poďme sa na to pozrieť.

>Aditívum do nafty je prísada, ktorá má za úlohu zvyšovať cetánové číslo paliva a tým zlepšovať chod motora, zvyšovať jeho výkon a znižovať jeho spotrebu. Medzi ďalšie úlohy aditív môžeme zaradiť aj:

>

  • >Zvýšenie bodu tuhnutia nafty

  • >Zvýšenie mazivosti nafty

  • >Eliminácia účinkov vody v palive

  • >Čistenie palivového systému

  • >Ochrana palivového systému pred koróziou

  • >V skratke a jednoduchosti zhrnuté, aditívum do nafty má slúžiť na to, aby motor pracoval lepšie a aby bol palivový systém lepšie chránený, čím sa má predĺžiť životnosť jeho komponentov.

    o komponentov.

    >>Oplatí sa však pridávať aditívum do nafty alebo ide len o vyhodené peniaze?

    > src="https://autoride-dev.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/c95ae6e2-6d2d-4a5c-adf1-da43679685b6/850px.jpg" alt="screenshot-from-2018-05-10-23-04-50-650x365" title="Screenshot-from-2018-05-10-23-04-50-650x365" uuid="c95ae6e2-6d2d-4a5c-adf1-da43679685b6" author="Youtube.com / The Gumout Channel" attribution="" license="" source="https://www.youtube.com/watch?v=kbo3nZm88Q4"/>

    >>Význam aditív spočíva v tom, že majú zlepšiť niektoré vlastnosti nafty. Svoje o tom vedia aj samotní výrobcovia palív a tak sa niet čomu čudovať, že na každej jednej čerpacej stanici môžeš okrem klasickej nafty nájsť aj prémiovú viac aditivovanú naftu. Prečo som prémiovú naftu nazval ako viac aditívovanú a nie len ako aditívovanú? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Treba si totiž uvedomiť, že aj klasická nafta obsahuje aditíva, no v oveľa menšom množstve ako tá prémiová. Dôvod je veľmi jednoduchý - je ním práve cena.

    >>Prémiové nafta je drahšia ako klasická a tak sa jej niektorí majitelia vznetových motorov so snahou ušetriť vyhýbajú a radšej tankujú lacnejšiu klasickú naftu. Iní motoristi zas aditivovanej nafte neveria a tak tankujú klasickú lacnejšiu naftu, do ktorej si radšej aditíva pridajú sami. Treba však dodať, že všetky čerpacie stanice podliehajú rôznym prísnym kontrolám a nemôžu si len tak dovoliť predávať klasickú naftu ako prémiové. Taktiež cetánové číslo nafty na stojane musí zodpovedať reálnej hodnote paliva, čo znamená, že ich obavy sú zbytočné.

    >>Medzi poslednú skupinu motoristov môžeme zaradiť motoristov, ktorí tankujú prémiovú naftu, no aj napriek tomu do nej ešte pridajú ďalšie aditíva. Táto skupina motoristov robí najväčšiu chybu. Tým, že pridajú aditívum do nafty, ktorá už aditívovaná je, nijak nezlepšia jej kvalitu a ani vlastnosti. Práve preto by sa mal človek rozhodnúť, či bude tankovať prémiovú naftu alebo klasickú, do ktorej následne pridá aditíva.

    >>Aby sme v tom mali jasno, pridávanie aditív do nafty nie je na škodu. Ak totiž používaš tieto prípravky do palív s rozumom, motor, respektíve palivový systém motora a jeho komponenty, ti určite vydržia dlhšie. Nadmerná aplikácia aditív do nafty však nemá žiaden prínos. Pred tým, ako použiješ aditívum do nafty, mal by si si pozorne prečítať návod na použitie a taktiež zmiešavací pomer.