Úprava sacích a výfukových kanálov: Vedel si, čo všetko obnáša?

Nissan
Tuning
Publikoval Denis

Vitaj pri ďalšom článku o úpravách motora. V dnešnom článku sa povenujeme tomu, čo všetko obnáša veľmi obľúbená úprava sacích a výfukových kanálov. Vopred však upozorňujem, že tento článok neslúži ako detailný návod na realizáciu tejto úprav, ale má prevažne informatívny charakter o tom, čo taká úprava sacích a výfukových kanálov obnáša. Poďme sa bez ďalších zbytočných rečí pozrieť na to, čo všetko je potrebné spraviť pri ladení sacích a výfukových kanálov.

Čo obnáša úprava sacích a výfukových kanálov:

Obsah

DOHC

Pokiaľ si už niekedy mal možnosť vidieť demontovanú sériovú hlavu valcov, určite si si všimol, že povrch sacích a výfukových kanálov je drsný a nepresne tvarovaný. Taktiež zlícovanie kanálov v hlave valcov s kanálmi v sacom a výfukovom je nepresné. Toto všetko spôsobuje pri nasávaní a vyfukovaní obsahu valca veľké čerpacie straty. Aby sme teda znížili tieto straty, musíme sacie aj výfukové kanály vyleštiť, zväčšiť ich priemer a zmeniť ich tvar podľa požadovanej charakteristiky motora.

Priemer sacích a výfukových kanálov hlavy valcov je však možné zväčšiť len o pár drobných milimetrov, čo samo o sebe neprinesie takmer nič, no spolu s ďalšími úpravami to určite pomôže. Spolu s kanálmi sa totiž upravujú aj sacie a výfukové ventily. Povrch ventilov, respektíve prechod medzi driekom a tanierom ventilu sa leští a hrany taniera ventilu sa zaoblujú.

Úprava sacích, výfukových kanálov a ventilov má priaznivý vplyv na zníženie čerpacích strát. To je však len prvá výhoda takejto úpravy. Medzi ďalšiu výhodu tejto úpravy patrí aj zvýšenie objemovej účinnosti motora.

Pre tých menej znalých:

Piesty motora

Objemová účinnosť vyjadruje stupeň naplnenia valcov piestového spaľovacieho motora. Je to pomer množstva čerstvej náplne, ktorá prejde sacím traktom a teoreticky možným množstvom čerstvej náplne, ktorá zodpovedá zdvihovému objemu valca. Objemová účinnosť atmosférického motora sa v priemere pohybuje od 50% až do 90%, pričom pri určitých otáčkach dosahuje maximum a pri ďalšom zvyšovaní alebo znižovaní otáčok sa účinnosť motora znižuje.

Motor pri otáčkach maximálnej objemovej účinnosti dosahuje aj maximálny krútiaci moment, čo znamená, že sa v oblasti okolo týchto dvoch hodnôt nachádzajú aj ideálne otáčky motora. Priebeh týchto ideálnych otáčok motora je ovplyvňovaný veľkou radou úprav, medzi ktoré však patrí aj dnes spomínaná úprava sacích a výfukových kanálov či úprava ventilov.

Úprava sacích a výfukových kanálov prebieha pomocou elektronickej či pneumatickej brúsky. Na liatinové hlavy valcov a kanály sa používajú stopkové brusné kotúče, no a na hlavy valcov z hliníkovej zliatiny sa používajú stopkové technické frézy. Úprava ventilov sa zas prebieha na sústruhu alebo brúske naguľato. Výsledné zaleštenie ventilov je možné previesť pomocou stolnej vŕtačky za pomoci jemného šmirgľového papiera.

Každopádne pokiaľ nemáš dostatočné technické znalosti, neodporúčam ti takúto úpravu na motore svojho automobilu prevádzať. Môže sa totiž stať aj to, že svojmu motoru nijak neprospeješ, ale len uškodíš. Tuto úpravu teda radšej prenechaj odborníkom.