DPF filter a čistenie: Akým spôsobom vyčistiť DPF filter a dá sa to vôbec?
Téme DPF sme sa už v minulosti venovali, no išlo najmä o popis jeho funkcie - pokiaľ ťa táto téma zaujíma, viac v článku - Filter pevných častíc, DPF či FAP filter a jeho funkcia. Dnes sa však pozrieme na to, akým spôsobom je možné DPF vyčistiť.
DPF filter sa dostal do automobilov príchodom emisnej normy Euro 5 - výrobcovia automobilov začali príchodom tejto emisnej normy montovať do všetkých dieselových áut filtre pevných častíc, známe ako DPF či FAP filtre. V skratke ide o zariadenie, ktoré odstraňuje karcinogénne a veľmi jemné prachové častice z výfukových plynov áut s dieselovým motorom.
Obsah
Regenerácia filtra pevných častíc
Filter pevných častíc sa počas prevádzky automobilu postupne zanáša sadzami, čo nie je nič nezvyčajné, keďže presne na to bol určený. DPF sa však dokáže regenerovať, pričom prvá forma regenerácie, tzv. pasívna, prebieha pri teplote výfukových plynov v rozmedzí zhruba od 350 - 500 °C. Táto regenerácia sa dosahuje pri vyšších otáčkach - dynamickejšou a rýchlejšou jazdou.
Aktívna regenerácia, respektíve ďalší spôsob regenerácie DPF, sa spúšťa pri teplote zhruba 650 °C a jej spustenie má na starosť riadiaca jednotka. V momente, kedy zanesenie filtra pevných častíc dosiahne určitú hranicu (tú vyhodnotí riadiaca jednotka rozdielom hodnôt tlaku pred a za filtrom alebo po uplynutí istého počtu motohodín), spustí sa aktívne vypaľovanie sadzí, respektíve aktívna regenerácia.
Ideálny prípad nastáva, pokiaľ aktívna regenerácia prebehne až do konca, pretože pokiaľ je regenerácia niekoľkokrát prerušená, v DPF sa vytvorí množstvo usadených častíc, ktoré sa nevypália. Nasledovať môže upchanie filtra a motor začne upadať do núdzového režimu, keďže riadiaca jednotka nie je schopná spustiť aktívnu regeneráciu. Je teda nutné spustiť nútenú regeneráciu (taktiež známu ako servisnú regeneráciu). Tento spôsob je však riskantný, pretože z dôvodu nekontrolovateľného spaľovania sadzí môže dôjsť k poškodeniu DPF.
Oxidačný katalyzátor je pre aktívnu regeneráciu kľúčový
V prípade aktívnej regenerácie je funkcia oxidačného katalyzátoru nesmierne dôležitá. Počas čistenia dochádza k vstrekovaniu paliva (nafty) na filter pevných častíc, no vstrekované kvapky nafty najskôr dopadnú na oxidačný katalyzátor, ktorý sa nachádza pred filtrom pevných častíc. Oxidačný katalyzátor tu zohráva rolu akéhosi horáku, pričom teplota za ním dosahuje počas aktívneho spaľovania sadzí teplotu zhruba 700 °C. Sadze sa zapaľujú už pri teplote 550 °C.
Následne dochádza k dohorievaniu sadzí až do okamihu vyrovnania tlaku pred a za filtrom pevných častíc. Až potom riadiaca jednotka vyhodnotí ukončenie aktívnej regenerácie. Veľká nevýhoda však je, že v niektorých osobných automobiloch nenájdeme kontrolku, ktorá by vodiča informovala o prebiehajúcej regenerácii.
Súvisiaci článok - Biely dym z výfuku: Na aký problém upozorňuje?
Nefunkčnosť oxidačného katalyzátora môže byť v prípade regenerácie DPF seriózny problém - jeho nefunkčnosť sprevádza biely dym z výfuku. Príčin nefunkčnosti oxidačného katalyzátora môže byť hneď niekoľko - popraskanie, obalenie usadeninami, atď. Podstatným faktom zostáva, že k aktívnej regenerácií nedôjde a filter pevných častíc sa tak postupne zapĺňa až môže dôjsť k jeho upchaniu.
Servisná regenerácia alebo spôsoby čistenia DPF
Pokiaľ došlo k najhoršiemu (upchaný filter pevných častíc), ponúka sa niekoľko možností, ktoré však tvoju peňaženku vôbec nepotešia. Prvá možnosť je samozrejme výmena filtra za nový, čo však nemusí byť najlacnejšia záležitosť (berieme v úvahu aj cenu práce v autorizovanom servise). Čisteniu filtru pevných častíc sa však venuje aj mnoho "odborníkov", ktorí sľubujú spoľahlivé čistenie, no v konečnom dôsledku môžu spôsobiť mnoho ďalších problémov nielen pre tvoje auto, ale aj tvoju peňaženku.
K takýmto "spoľahlivým" cestám čistenia DPF patrí napríklad čistenie vodou pod vysokým tlakom alebo agresívnou chémiou, ktorá má sadze rozpustiť. Sadze by však v prípade funkčného oxidačného katalyzátoru zhoreli, navyše takýto proces "čistenia" môže častokrát poškodiť oxidačný katalyzátor. Okrem toho sa tu naskytuje ďalšie riziko v podobe prasknutia samotného filtra pevných častíc.
Pri spomínaných spôsoboch čistenia filtra totiž môže časť vody zostať priamo v telese filtra, ktorý je zložený s hustej siete kanálikov - to zapríčiňuje pomalé vysychanie. Ak nie je filter vysušený horúcim vzduchom, respektíve sa táto časť čistenia zanedbá a filter sa namontuje naspäť do automobilu, pri jazde môže z dôvodu nárastu tlaku pary prasknúť.
Ďalšími spôsobom, ako filter pevných častíc vyčistiť, je vypaľovaním. Táto metóda je však relatívne riziková, pretože si vyžaduje mechanický zásah - filter musí byť rozrezaný a vložený do pece, kde sa vo vysokej teplote sadze vypaľujú. Filter sa následne zvarí dohromady a tu môže nastať hlavný problém, hoci pri tejto metóde dochádza k odstráneniu väčšiny pevných častíc.
Zhrnutie
Na záver treba dodať, že nech už prebieha čistenie fitra pevných častíc akoukoľvek metódou, je lepšie nechať si filter vyčistiť u odborníkov, ktorí vedia, čo robia. Súhlasíme, že vôbec nejde o najlacnejšiu záležitosť, ktorá môže mnohých odradiť a uvažovať nad odstránením filtra - tu však treba uvažovať aj nad následkami.
Moderné dieselové autá dokážu vďaka prepracovaným vstrekovacím systémom (Common-rail) rozprášiť palivo na drobné častice - výsledkom sú sadze, ktoré majú minimálnu veľkosť a sliznice človeka ich nezachytia, dôsledkom čoho vznikajú nádorové ochorenia dýchacích ciest (rakovina pľúc).
Aby si predišiel častým problémom s filtrom pevných častíc, je potrebné tomu prispôsobiť jazdu, predovšetkým pokiaľ jazdíš naozaj krátke trasy (hlavne v meste). Filter sa totiž nedokáže dostatočne regenerovať, pokiaľ automobilu aspoň občas nedopraješ dynamickejšiu jazdu.