AUTORIDE

Systém ABS: Vedel si, ako funguje a na čo slúži?

Kontrolky na prístrojovej doske
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Systém ABS je protiblokovací systém, ktorý je po anglicky označovaný ako Anti-lock Braking Systém, od čoho je odvodená aj skratka ABS. Tento systém patrí medzi základné prvky aktívnej bezpečnosti vozidla.

V tomto článku si posvietime na systém ABS, jeho funkciu a na to, ako spoznať, kedy je systém aktívny.

Obsah

Ako funguje ABS?

Systém ABS kontroluje v automobile činnosť brzdovej sústavy a zabezpečuje účinné brzdenie na povrchu s rôznou priľnavosťou. Systém ABS sleduje pohyb kolies počas brzdenia pomocou snímačov, umiestnených na každom kolese a ak niektoré z nich začne šmýkať, vyšle signál do riadiacej jednotky, ktorá zmenší alebo úplne vypne brzdnú silu v danom kolese, čím zabráni jeho zablokovaniu.

Zablokované koleso totiž neprenáša žiadnu bočnú silu a tak neumožní vozidlu zatočiť do strany. Naopak nezablokované koleso dokáže zachovať stabilitu a tak zabezpečí ovládateľnosť vozidla aj pri prudkom brzdení na klzkej ceste.

Pokiaľ dostane riadiaca jednotka systému ABS signál, že je niektoré z kolies zablokované, krátkodobo zníži tlak v brzdovom systéme, vďaka čomu sa začne koleso opäť odvaľovať. Systém ABS totiž dokáže uvolniť koleso až 16 krát za sekundu, čím zabezpečí dostatočné brzdenie, otáčanie kolesa a ovládateľnosť vozidla.

Systém ABS bol vyvinutý firmou Bosch v roku 1978. Poruchu systému signalizuje svietiaca kontrolka. Pokiaľ je systém funkčný, je po stlačení brzdového pedálu na klzom povrchu počuť a cítiť prerušované brzdenie, pričom kontrolka systému ABS je na prístrojovej doske rozsvietená.

Ako spoznáš že je systém ABS aktívny?

Brzdový pedál v aute

Počas prudkého brzdenia na mokrej, zasneženej či zľadovatenej vozovke je cítiť, no zároveň aj počuť prerušované brzdenie, čo je v podstate signál, vďaka ktorému spoznáš, že je systém ABS aktívny.

Pri prerušovanom brzdení je počuť charakteristický chrapľavý zvuk a je cítiť, ako pedál kope, respektíve vytláča nohu šoféra od podlahy. Niektorí menej skúsení šoféri sa po aktivácii systému ABS zľaknú a povolia brzdový pedál, čo je však veľká chyba, ktorá častokrát pramení z toho, že v autoškole sa na zvládnutie takýchto situácií nekladie priveľký dôraz.

Ostrieľanejší šoféri, ktorí dlhé roky jazdili na autách bez systému ABS, sa museli spoliehať na prerušované dávkovanie brzdnej sily manuálne, len pomocou chodidla.

ABS a povinná výbava:

V roku 2004 sa výrobcovia automobilov dohodli, že systém ABS musí byť povinnou výbavou každého vyrobeného auta pre Európsku Úniu, a preto tento systém nájdeš už v každom aute vyrobenom od toho roku.

Predlžuje ABS brzdnú dráhu?

Zaujímavosťou je, že automobil vybavený systémom ABS má na suchej ceste dlhšiu brzdnú dráhu ako automobil, ktorý týmto systémom nie je vybavený. Na klzkej ceste sa však karta obracia v prospech vozidla vybaveného systémom ABS.

Video znázorňujúce rozdiel medzi zapnutým a vypnutým ABS