logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Vstrekovanie vody do motoru: Ako dokáže vyprodukovať viac konských síl a nižšie emisie?


Systém vstrekovania vody do motoru sa v sériových autách bežne nevidí, no BMW M4 GTS patrí práve k autám, ktoré ním disponujú. Vďaka tomu dokázalo zvýšiť výkon štandardnej M4 vybavenej radovým šesťvalcom o objeme 3.0 litra a dvojicou turbodúchadiel z úctyhodných 425 koní na skvelých 493 koní a tomuto modelu prischlo označenie GTS. Ako však nádrž s destilovanou vodou dokáže ovplyvniť výkon v takejto miere? Poďme sa na to pozrieť.

Navýšenie výkonu pri zachovaní rovnakej účinnosti

Vstrekovanie vody do motoru nie je síce žiadnou novinkou, no využíva sa najmä v závodných autách a dôvodom je už spomínané zvyšovanie výkonu motora. Zmyslom vstrekovania vody do motoru je totiž ochladiť nasávaný vzduch, treba však podotknúť, že systém je efektívny najmä pri motoroch vybavených turbodúchadlom - tie pracujú pri vyššom tlaku.

Ako už Jason Fenske z Engineering Explained vysvetlil vo svojom novom videu, systém vstrekovania vody umožnil inžinierom z BMW navýšiť výkon, zlepšiť načasovanie zapaľovania zmesi pričom sa im podarilo zachovať rovnakú účinnosť.

Ako to celé funguje?

Systém vstrekovania vody, ktorý BMW používa a je dodávaný firmou Bosch pre všetkých výrobcov automobilov, rozpráši ochladenú vodu pomocou troch vstrekovačov do nasávacej komory - tá sa v sacom potrubí okamžite vyparí a zníži tak teplotu nasávaného vzduchu, no na druhú stranu zvýši jeho hustotu. A ako už iste vieš, spaľovací motor pracuje najlepšie so studeným, hustým vzduchom, ktorý okrem iného znižuje pravdepodobnosť klepania motora.

Kompresný pomer mohol byť pri tomto systéme navýšený, no inžinieri z BMW zvolili zachovať kompresný pomer, akým disponuje klasická M4, a to 10,2:1. Porsche 911 GT2 RS taktiež ponúka systém vstrekovania vody, no v tomto prípade Porsche rozpráši vodu do medzichladiča. V prípade BMW M4 GTS má nádržka objem len 5 litrov, no zaujímavosťou je, že ju netreba pravidelne dopĺňať. Systém využíva kondenzovanú vodu z klimatizácie a v zimných mesiacoch sa automaticky vypne, respektíve v nižších teplotách, kedy vzduch netreba chladiť.

Systém vstrekovania vody nie je žiadnou novinkou

Systém vstrekovania vody je však starší než sa na prvý pohľad môže zdať, hoci určite nebol tak prepracovaný. Už v roku 1962 ním bol vybavený Oldsmobile Jetfire, ktorý poháňal preplňovaný vidlicový osemvalec (V8), no s tým rozdielom, že nešlo iba o čistú destilovanú vodu, ale o mix destilovanej vody, metanolu a chemikálií s antikoróznymi účinkami. Oldsmobile pomenoval tento mix ako Turbo Rocket Fuel a na tú dobu tento názov naozaj sedel, pretože mohlo ľahko dôjsť k detonačnému horeniu.

Ak nemáš problém s angličtinou, odporúčame pozrieť si celé video, v ktorom Jason vysvetľuje systém vstrekovania vody.