AUTORIDE

Vôľa v riadení: Aké môžu byť jej príčiny?

Volant
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Riadenie je zložitý systém automobilu, ktorý nepozostáva iba z volantu a kolies, ale aj ďalších komponentov, ako sú tyče, čapy, kĺby, prevodovka riadenia a ďalšie. Nie je teda žiadnym prekvapením, že pokiaľ sa pokúsiš vo svojom obľúbenom prehliadači nájsť výraz "vôľa v riadení", výsledkom takéhoto vyhľadávania budú najmä nezodpovedané otázky na rôznych diskusných fórach.

Súvisiaci článok - Riadenie automobilu: Jeho funkcia a možné typy

Obsah

Je naozaj komplikované a bez kontroly auta snáď nemožné určiť, v čom je príčina vôle v riadení, no v dnešnom článku sa vo všeobecnosti pozrieme na to, aké môžu byť jej príčiny. Tento článok ti má dať prehľad o tom, čo treba skontrolovať a v čom môže byť problém, nie jednoznačne určiť príčinu v tvojom konkrétnom prípade na tvojom aute. Takú odpoveď ti totiž dá iba tvoja dôkladná prehliadka auta alebo návšteva v servise.

Hrebeňové riadenie v skratke (najrozšírenejšie a konštrukčne jednoduché)

Predtým, ako sa pozrieme na vôľu v riadení, je dobré povedať si stručne niekoľko viet o riadení - hrebeňové riadenie patrí k najrozšírenejším na našich cestách (osobné automobily), čiže pravdepodobne pôjde aj o tvoj prípad. O rôznych typoch riadenia podľa druhu prevodu a ďalších typoch riadenia sa môžeš dočítať viac v článku - Riadenie automobilu: Jeho funkcia a možné typy.

V skratke funguje tak, že pastorok, ktorým je zakončená hriadeľ volantu, pri otáčaní volantom posúva ozubenú tyč riadenia. Vďaka spojeniu ozubenej tyče riadenia so spojovacími tyčami riadenia sa kolesá vychyľujú do strán. Manžety utesňujú prechod medzi ozubenou tyčou riadenia a spojovacími tyčami s kĺbmi a zároveň zabraňujú prenikaniu nečistôt do prevodovky.

Toto riadenie sa vďaka konštrukčnej jednoduchosti dá doplniť rôznymi typmi posilňovačov riadenia (hydraulické, elektrické...). Vďaka tomu, že pastorok je k ozubenej tyči pritlačovaný pružinou, sa výrazne obmedzuje vôľa v riadení, ktorá vzniká prirodzeným nájazdom kilometrov. Pružina totiž vymedzuje vôľu, ktorá vzniká opotrebením daného spojenia.

Vôľa v riadení - príčiny

Vôľa v riadení rozhodne nie je poruchou, ktorú treba zanedbávať - nielen z dôvodu komfortu, ale aj bezpečnosti. Auto je na ceste menej stabilné, v zákrutách kolesá reagujú s oneskorením, pri prejazde nerovnosťami môžeš počuť čudné zvuky a môže sa ti taktiež zdať, že auto doslova pláva na ceste.

Príčin môže byť celá rada, pozrime sa však na tie najzásadnejšie a najhlavnejšie:

  • vôle v guľových kĺboch ťahadiel riadenia

  • vôle v závitovkovom prevode či ložiskách závitovky

  • uvoľnené pripevnenia skrutiek prevodovky riadenia

  • uvoľnené matice čapov guľových kĺbov v ťahadlách riadenia

  • vôle v nábojoch predných kolies

Ako postupovať pri hľadaní príčiny a jej riešení?

V prvom rade treba zistiť, či vôľu v riadení nespôsobujú podhustené pneumatiky. Skôr, než sa pustíš do hľadania príčiny v prevodovke riadenia, skontroluj vôľu guľových čapov riadenia. Pootáčaj volantom na obe strany - v guľovom kĺbe by nemala byť vôľa, no pri ich kontrole nezabudni na kontrolu manžiet. Ak zistíš v niektorom kĺbe vôľu, mal by si ho zameniť.

Pokiaľ zistíš vôľu v prevodovke riadenia, mal by si uvoľniť maticu a utiahnuť nastavovaciu skrutku až kým vôľa nezmizne - predtým, ako začneš uťahovať nastavovaciu skrutku, nezabudni vyrovnať kolesá. Potom zaisti skrutku proti pootočeniu a dotiahni maticu.

Vôľa v riadení môže byť taktiež spôsobená v krížoch na tyči volantu. Tá by sa mala prejaviť nielen pri jazde, ale aj pri státí a otáčaní volantu. Ak ti však auto pri jazde ťahá do strany, príčinou by mohli byť aj silentbloky ramien.

Zhrnutie na záver

Vôľa v riadení môže byť spôsobená nielen jednou zo spomenutých príčin, ale hneď viacero. Preto pri jej riešení dôkladne skontroluj (pokiaľ nedávaš svoje auto do servisu) viaceré časti a súčiastky, ktoré zabezpečujú riadenie. Áno, výmena týchto súčiastok nemusí byť práve najlacnejšia, no ako som už spomínal, vôľu v riadení sa neoplatí ignorovať len z dôvodu komfortu a rapídne zníženého pôžitku z jazdy, ale aj bezpečnosti, ktorá by mala byť tvojou prioritou.