logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Toyota Supra – suprový športiak so zaujímavou históriou (2. časť)


Ak si  fanúšička, alebo fanúšik tejto legendy, isto vieš, že celý svet čakal na najnovší model neuveriteľných 17 rokov. Opäť sme trošku popátrali v archívoch a ver, že o tomto japonskom žihadle určite nevieš všetko. Poďme si posvietiť na zaujímavosti, ktoré sa s touto legendou spájajú v ďalšej časti.

Dobytie Ameriky, papagáje v Európe a fabriky na celom svete

Toyoty boli v roku 1957 vôbec prvé japonské autá exportované do Ameriky.  V prvom roku predaja v USA dosiahla Toyota číslo 288. O dekádu to už bolo viac než 20 000 vozidiel. Dnes má Toyota len v severnej Amerike 14 výrobných závodov a jej americká výroba dosiahla viac než 25 miliónov vozidiel.

V Európe jazdili prvé tri Toyoty od roku 1963. Do konca roka ich bolo predaných presne 400. Na trhu, kde pôsobili veľkí nemeckí, francúzski a britskí hráči, bolo veľmi ťažké presadiť sa. Kampane podporujúce predaj boli rôzne, od prezidenta Toyoty za volantom na rallye pretekoch až po papagáje. Kreatívni holandskí distribútori naučili papagáje v ZOO opakovať slogan: „Kúp si Toyotu“.

Prvá Toyota vyrobená v Európe bola v roku 1972 Corolla, ktorá zišla z linky v Portugalsku. V 70. rokoch vznikla v Bruseli Toyota Team Europe, ktorá sa po presťahovaní do Kolína nad Rýnom premenovala na Toyota Motorsport.  Éra Toyoty na motoristických podujatiach sa teda začala v Európe. Dnes je Toyota súčasťou mnohých prestížnych súťaží, vrátane F1. V roku 1976 bola prekonaná méta jedného milióna dovezených áut do Európy. Dnes má Toyota v Európe desiatky fabrík.

Toyota zamestnáva globálne okolo 350 000 ľudí a vyrobila zatiaľ viac než 200 miliónov áut.

Zrodila sa hviezda

Popri postupnom dobýjaní Ameriky a Európy začali Toyodovci pracovať na vývoji športiaka. A zrodila sa hviezda. Dostala meno Toyota 2000GT a okrem toho, že bola matka všetkých Supier, bola aj filmovou hviezdou. Na svet prišla v roku 1965 a poriadne nadupaná: dvojlitrový radový šesťvalec mal 152 koní a na stovku sa rozbehol za 8,6 sekúnd. Brzdili ho prevratné kotúčové brzdy a na tú dobu revolučný bol aj posilňovač riadenia.

Toto žihadlo víťazilo na okruhoch, lámalo svetové rekordy a bolo vyrobené len v 351 kusoch. Elegantný dizajn toto prvé japonské super autíčko  doslova predurčil zahrať si na striebornom plátne. V bondovke Žiješ len dvakrát sa v ňom vozil James Bond v podaní Seana Conneryho. Teda, viac autíčko vo filme riadila Bondova filmová girl Aki, keďže takmer dvojmetrový Connery mal dosť problém sa do síce upraveného, ale predsa stále len dvojdverového japonského športiačika vsúkať...

Všetky modely Supry od roku 1965 dodnes majú spoločný nielen názov

Všetky generácie Toyoty Supra majú spoločný základ, ktorý kultové športové vozidlo definuje. Mala ho aj pramatka  2000GT. Je to plynulý a citlivý šesťvalcový radový motor umiestnený vpredu so zadným pohonom kolies. Od modelového radu A70, teda od roku 1986 sú to už preplňované agregáty s výkonom 160 až 326 koní. Najnovšia Supra A90 má 335 koní a z nuly na sto to dá za 4,3 sekundy.

Rýchla a zbesilá hviezda sa dražila v aukcii

Model Supra A80 z roku 2002 bol mimoriadne vydarený. Prekrásny dizajn, odolná konštrukcia aj pre agresívnych pretekárov, kokpit ako v stíhačke. Pod kapotou 6 valec s dvojitým turbom a výkonom 330 koní. Zrýchlenie z 0 na 100 za 4,6. To sú nadupané parametre modelu, ktorý zahviezdil aj v prvej časti legendárnej série Fast & Furious, teda Rýchlo a zbesilo. Oranžová Supra, ktorá si zahrala v tomto kultovom autíčkárskom  bijáku, bola ponúknutá do dražby v roku 2015.

Konkrétne to bol „kaskadérsky model“ s odpružením, ktoré zvládlo aj prelet cez železničný priechod a s ochrannou spevnenou pretekárskou klietkou. Šťastný majiteľ si tento kúsok kúpil na dražbe Mecum Auctions za 185 tisíc amerických dolárov.

Najnovšia Supra bola vypredaná už pred európskou premiérou

Pamätníci si určite spomenú na poradovníky za socíku. To sa fakt vážne muselo zapisovať poradie záujemcov, a potom čakateľov na autá. Vtedy ale išlo o škodovky a žiguláky. Predstav si ale, že niečo podobné sa pritrafilo aj záujemcom o najnovšiu Toyotu GR Supra. Po 90 kusovej limitovke A90 Edition v matnom sivom laku, s matne čiernymi liatinovými diskami a v červenej koži v kokpite sa len zaprášilo. A aj  900 „štandardných“ kusov určených do výroby na tento rok, sa podarilo rezervovať ešte pred premiérou tohto zázraku na ženevskom autosalóne. Momentálne sa už napĺňa poradovník na rok 2020.

Ak máš záujem o novú Supru, do batôžka si nalož  62 000 €, zájdi sa zapísať do poradovníka a dočkáš sa snáď na budúci rok.