AUTORIDE

Tentoraz si posvietime na Seat Ibiza Cupra. Čo na toto auto hovoríš ty?

Seat Ibiza Cupra
Recenzie
Publikoval Denis  

Značka Seat vyrábala Ibizu Cupra už od roku 1998, avšak chcela držať krok s módnym trendom a tak starú Ibizu druhej rady modernizovala. Okrem karosérie a zmeny interiéru,  sa zmeny týkali aj riadenia a podvozku. Aj napriek tomu že Ibiza tretej generácie ponúkala výborné jazdné vlastnosti už pri základných verziách, pri Cupre ich vyladili k dokonalosti.

Jednoduchú zadnú nápravu vymenili za viacprvkovú a spolu s ESP auto drží aj pri veľmi vysokých rýchlostiach a prudkých prejazdoch zákrutou, a to aj pri nepriaznivom počasí. Podvozok je extremne tvrdý a cítiš aj drobné nerovnosti, na druhú stranu je auto stabilné a takmer vôbec sa nenakláňa. Jazdné vlastnosti Cupry sú naozaj jedny z najlepších v hothatchback kategorií.

Obsah

Riadenie je jedným slovom perfektné, pri nízkych rýchlostiach je mäkké a volantom dokážete otočiť pomocou malíčka. Pri vyšších rýchlostiach riadenie tvrdne a tým pádom máš citeľne lepší kontakt s vozovkou, auto naozaj ide tam, kam mu prikážeš, a to aj vďaka 17 palcovým kolesám. Radenie je veľmi presné, každý prevodový supeň ide tam kam má a pri radení sa necítiš ako keby si miešal cesto na koláče. Brzdy sú na oboch nápravách kotúčové a ako pri každom športovom hatchbacku nastupujú okamžite a nepoľavujú ani pri veľkom zaťažení.

Dostávam sa k hlavnej časti auta a to je jeho motor. Pod kapotou ostal benzínový štvorvalec o objeme 1781cm3, preplňovaný turbom o výkone 132kw a spolu s krútiacim momentom 245Nm robí z malej Ibizy, ktorej hmotnosť je len necelých 1180kg, skutočného šprintera. Motor má na svoj objem pekný športový zvuk, najmä počas jazdy.

Malá Ibiza dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,3s, čo je veľmi pekné číslo. Motor sa rád vytáča ale ručička otáčkomeru sa zastaví pri 5800 otáčkach za minútu, čo nie je moc oproti ostatným hothatchbackom, ktoré dostali pod kapotu atmosférické vysokootáčkové motory. Túto malú chybičku však kompenzuje turbo ktoré dodáva motoru dostatočnú svižnosť už v nízkych otáčkach. Najvačšiu silu má motor v rozmedzí medzi 2200 a 5500 otáčok za minútu.

Maximálna rýchloť je 230km/h, čo je viac ako pri objemnejších atmosférických konkurentov. Spotreba udávaná výrobcom je 8l na 100km, no ako pri všetkých benzínových preplňovaných motoroch je veľmi závislá od štýlu jazdy a pri športovej jazde nie je problém prekročiť aj hranicu 15l na 100km. Pri kľudnej jazde dokážeš udržať spotrebu udávanú výrobcom ale jazda na štýl dôchodcu ubíja zrejme každého šoféra s chuťou pre adrenalín.

Na záver by som dodal že Seat Ibiza Cupra je naozaj šikovné športové auto, ale nemôžem si pomôcť a musím podotknúť, že pod kapotou by som uprednostnil vysokootáčkový atmosférický motor.

Hodnotenie

Riadenie

10/10

Jazdné vlastnosti

8/10

Výkon motora

10/10

Spotreba

5/10

Brzdy

10/10

Komfort

6/10

Radenie

9/10

Pôžitok z jazdy

8/10

Parametre auta

Pohotovostná hmotnosť

1180 kg

Dĺžka

3952 mm

Šírka

1699 mm

Výška

1440 mm

Parametre motora

  • Radový 4-valec

  • Viacbodové vstrekovanie

  • Pohon prednej nápravy

  • Manuálna prevodovka

  • Objem motora 1781cm3

  • Preplňovaný turbom

  • Výkon 132kw / 180 koní

  • Krútiaci moment 245Nm

  • Maximálny výkon 5800 otáčok/min

  • Maximálna rýchlosť 230km/h

  • Zrýchlenie z 0 na 100 za 7,3s

  • Kombinovaná spotreba 8l na 100km

  • Objem nádrže 45 litrov

  • Brzdy kotúčove na oboch nápravách