Logo Autoride.sk

STK: Čo skontrolovať a akým chybám na sa vyhnúť?

Publikované Aktualizované

Pred príchodom na STK behá mnohým motoristom mráz po chrbte. Aj keď tvoje vozidlo môže navonok vyzerať vporiadku, často TK (technická kontrola) a EK (emisná kontrola) odhalí skryté problémy. Tieto dve kontroly musí vozidlo splniť každé 2 roky, inak nemôže oficiálne jazdiť po cestách. Výhodu majú len majitelia nových áut, nakoľko takéto auto potrebuje prejsť EK a TK až po 4 rokoch.

Obsah

Či už máš nové vozidlo alebo staršie, určite nie je na škodu, ak si vozidlo pred príchodom na STK dobre prezrieš a odstrániš všetky nedostatky, ktoré môžu spôsobiť, že kontrolou neprejdeš. Dnes sa teda pozrieme na najčastejšie chyby, ktorých sa vodiči dopúšťajú pri dostavení sa na STK.

Zbytočné chyby na STK:

Pred absolvovaním TK a EK by si mal svoje auto poriadne skontrolovať vo všetkých smeroch. Určite to neuškodí, ba práve naopak, môžeš sa vyhnúť zbytočným chybám kvôli ktorým by si technickou či emisnou kontrolou neprešiel.

TK - technická kontrola vozidla:

Kontrola tvojho auta by mala spočívať v nasledchúcich bodoch:

  • povinná výbava

  • skúška svetlometov

  • funkčnosť všetkých žiaroviek svetlometov (brzdové svetlá, spiatočka, hmlovky, diaľkové svetlá a podobne...)

  • osvetlenie ŠPZ (nečítateľná tabuľka EČV sa považuje za dôvod nesplnenia podmienok TK)

  • kontrola pneumatík (správny rozmer pneumatík a diskov podľa technického prekazu)

  • svietiace kontrolky na palubnej doske

  • funkčnosť ručnej brzdy

  • únik rôznych kvapalín z vozidla

Veľa motoristov práve na správny rozmer diskov a pneumatík zabúda a tak môžu rovno na úspešné dokončenie technickej kontroly zabudnúť. Jediná možnosť ako tento problém vyriešiť pár dní pred príchodom na STK, je buď investovať do kúpy nových pneumatík alebo ísť na políciu a dať si pneumatiky, ktoré sú už obuté na kolesách auta zapísať.

Technická kontrola pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje celé vozidlo. Dúfať teda, že si technik nevšimne skrytú chybu práve na tvojom vozidle je častokrát zbytočné. Pred absolvovaním technickej kontroly teda odporúčame, aby si skontroloval všetko čo sa skontrolovať

Časté chyby na technickej kontrole:

Národná asociácia STK zbiera informácie o tom, prečo ťa technici na STK nepustili cez technickú kontrolu (TK). Citujem:

„Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom.“

Pre viac info - Technická kontrola: Čo skontrolovať aby si ňou prešiel?

EK - Emisná kontrola vozidla:

Podľa nových pravidiel majú najväčšie problémy pri emisnej kontrole práve naftové vozidlá. To sa však týka hlavne nových naftových automobilov spĺňajúcich prísne emisné normy Euro 5 a 6 a nie až tak starších naftových vozidiel.

Pripraviť sa však na takúto situáciu môžeš veľmi jednoducho. Stačí ak do svojho nafťáka natankuješ prémiové palivo, alebo do nádrže pridáš aditíva. Následne na to vezmeš auto na dlhšiu trasu, ideálne na diaľnicu či rýchlostnú cestu, kde motor beží na vysokých otáčkach. Práve vysoké otáčky pomáhajú výfukovému systém ľahšie sa zbaviť nečistôt.

Pri emisnej kontrole totiž technik vytáča motor do vysokých otáčok, čo môže spôsobiť, že sa počas tejto skúšky nečistoty vo výfukovom potrubí uvoľnia a zachytia na meracom prístroji. Ten ich samozrejme vyhodnotí ako vysokú produkciu spalín a tak tvoje auto emisnou kontrolou neprejde.

Táto situácia však neplatí len pre naftové, ale aj pre benzínové autá. Pokiaľ je motor tvojho vozidla v žalostnom stave a po zošliapnutí plynového pedálu začne z výfuku vychádzať hustý dym, je tvoja šanca na to, že prejdeš emisnou kontrolou takmer nulová.

Pre viac info - Emisná kontrola: Ako si pomôcť aby si ňou prešiel?

Ak ideš na STK po prvý krát, pričom si skontroloval na svojom aute úplne všetko, nemusíš sa báť. Aj v prípade, ak by tvoje vozidlo neprešlo EK alebo TK, je možné kontrolu opakovať po odstránení chyby. Bohužiaľ si budeš musieť samotnú EK, TK alebo oboje skúšky zaplatiť nanovo.

Anketa
tk a ek

Pohorel si už niekedy na STK?

43% - Áno
57% - Nie
motor
Všetko pre tvoje auto za dostupnú cenu
Diskusia: STK: Čo skontrolovať a akým chybám na sa vyhnúť?
G