Prieskum odhalil, že vodiči na Slovensku uprednostňujú ojazdené autá z Nemecka

Top 5 krajin, z ktorých sa na Slovensko dováza najviac ojazdených áut
Novinky
Tlačová správa
Publikované

Mnoho ojazdených automobilov sa dováža z jednej krajiny do druhej, aby sa uspokojil miestny dopyt. Nemecko, Francúzsko, Belgicko a Taliansko patria medzi najväčších vývozcov ojazdených áut v Európe, ktorí zásobujú ojazdenými autami zvyšok kontinentu. Ale ani autá z týchto krajín nie sú vždy bez závad.

Najnovší prieskum spoločnosti carVertical, ktorá sa zaoberá spracovaním automobilových údajov, odhalil, že mnohé autá dovezené na Slovensko majú stočené kilometre a poškodenia z minulosti.

Mnoho dovezených áut z Nemecka má podozrivú históriu

Spoločnosť carVertical preskúmala prehľady histórie vozidiel, ktoré si používatelia platformy vygenerovali v roku 2023, a započítala tie, ktoré majú historické záznamy z iných krajín. Z celkového počtu dovezených vozidiel preverených na carVertical v minulom roku na Slovensku bolo 35,7 % áut dovezených z Nemecka, 16,5 % z Talianska, 15 % z Česka, 9,3 % z Belgicka a 6,9 % z Francúzska.

Kým tretina áut prišla na Slovensko z Nemecka, u 3,4 % z nich boli zistené stočené kilometre a u 22,8 % došlo v minulosti k poškodeniu. Z Talianska pochádzalo 4,8 % áut s pozmeneným počítadlom najazdených kilometrov a 13,1 % malo menšie alebo väčšie poškodenie.

Najväčšie poškodenia mali autá z Českej republiky – 50,6 % a Belgicka – 57,6 %, čo naznačuje, že kupujúci by mali byť pri obstarávaní vozidla z týchto krajín obozretní. Takisto v týchto krajinách prevláda stáčanie tachometrov: 5,1 % áut z Česka a 8,3 % áut z Belgicka malo stočený počet najazdených kilometrov.

„Nemecko je najväčším vývozcom ojazdených áut v Európe. Keďže táto krajina má dobrú diaľničnú infraštruktúru, vyváža veľa prémiových a dieselových vozidiel s vysokým počtom najazdených kilometrov. Ľudia sa tiež domnievajú, že Nemci venujú väčšiu pozornosť vlastníctvu a údržbe svojich automobilov.

Keď sa však ojazdené autá presunú k majiteľom do cudzích krajín, niektoré informácie, ako napríklad servisná história alebo dokonca počet najazdených kilometrov, môžu byť pozmenené, a to predstavuje vyššie riziko,‘‘ hovorí Matas Buzelis, automobilový expert a vedúci oddelenia komunikácie spoločnosti carVertical.

Niekedy si kupujúci neuvedomujú, že kupujú auto dovezené z inej krajiny

Kupujúci si môže kúpiť dovezený automobil tak, že si na webovej stránke zahraničného inzerenta vyberie požadovaný model a kúpi ho priamo alebo prostredníctvom spoločnosti, ktorá sa špecializuje na dovoz áut. Takto spoločnosť vybaví všetky dokumenty a doručí auto až k dverám kupujúceho.

Ďalším spôsobom je kúpa vozidla, ktoré ešte nebolo prihlásené na domácom trhu na Slovensku. V tomto prípade si kupujúci prehlasuje vozidlo sám a musí si zabezpečiť aj technickú kontrolu.

„Existuje aj tretia a najrizikovejšia možnosť. Kupujúcemu môže úplne uniknúť, že auto bolo na Slovensko dovezené, pretože už bolo prihlásené a predávajúci ho ďalej predával bez záznamov o jeho histórii, ktoré pochádzali zo zahraničia. Niekedy sa stáva, že predávajúci kupujúceho o histórii vozidla vôbec neinformuje,‘‘ vysvetľuje Buzelis.

Široká ponuka vozidiel zo zahraničia môže kupujúcich ojazdených áut zvádzať k spontánnym rozhodnutiam, no pred každou kúpou je dôležité vždy si overiť históriu vozidla, aby ste sa vyhli nepríjemným prekvapeniam o niekoľko mesiacov neskôr.