AUTORIDE

Päť vecí, ktoré by si rozhodne nemal robiť so svojím novým autom

Otáčkomer
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Kúpa nového automobilu je pre mnohých ľudí veľká udalosť. Ihneď ako si svoje nové auto dovezú domov, premýšľajú nad tým, kam by sa šli previezť a tešia sa na to, ako mu dajú poriadne zabrať. Takáto jazda sa určite nezaobíde bez testovania zrýchlenia či maximálnej rýchlosti, čo je však veľká chyba.

K automobilu, ktorý má takmer nulový nájazd sa treba správať obzvlášť citlivo, a to z toho dôvodu, že komponenty motoru ešte nie sú stopercentne zohraté a musia sa najskôr usadiť. Nový motor sa teda počas prvých kilometrov neodporúča zaťažovať. Práve prvé kilometre ovplyvnia to, ako sa bude motor správať neskôr. Poďme sa pozrieť na to, čo by si nemal robiť s novým autom.

Obsah

1. Nevytáčaj motor do vysokých otáčok a netlač plynový pedál na podlahu

Tlačiť plynový pedál na podlahu a vytáčať motor do vysokých otáčok ihneď na začiatku používania nového automobilu je asi to najhoršie, čo môžeš spraviť. Vysoký tlak totiž môže poškodiť povrch piestov ale aj steny valcov, na ktorých sa nachádzajú drobné mikroskopické nerovnosti.

Na vine je totiž výrobný proces, pri ktorom nie je možné vytvoriť dokonalý povrch a tak je vhodné dopriať motoru niekoľko tisíc kilometrov bez extrémnych režimov, aby mali jednotlivé komponenty čas na zabrúsenie a usadenie. V opačnom prípade hrozí, že sa tieto drobné nerovnosti vplyvom vysokého tlaku odlomia a zanechajú ryhy na trecích plochách motora, čo by viedlo k nerovnomernému opotrebovaniu spaľovacej komory.

Práve z tohoto dôvodu by si nemal na novom automobile tlačiť plynový pedál na podlahu, vytáčať nový motor do vysokých otáčok či testovať zrýchlenie alebo maximálnu rýchlosť. Počas prvých 1000 až 2000 km by mala jazda prebiehať v pokojnom režime a otáčky by nemali presahovať hranicu 2500 ot/min pri dieselovom motore, pri benzínovom zasa 3500 ot/min.

2. Nepodtáčaj motor

S novým automobilom by si mal jazdiť kľudne, čo však neznamená, že by si mal motor podtáčať. Jazda v príliš nízkych otáčkach totiž neprospieva ako novému, tak aj starému autu a dokonca ani tvojej peňaženke. Správne zabehnutý motor totiž dokáže byť aj o niekoľko litrov úspornejší a živší než motor, ktorý bol počas zábehu podtáčaný.

To, že sa nízke otáčky motoru nepáčia, dokazuje akousi dunivou zvukovou kulisou. Sprievodným javom nízkych otáčok je okrem zvukovej kulisy väčšie zaťaženie a väčšie namáhanie motora, ale zvýšené sú aj torzné kmity kľukového hriadeľa, ktoré sa prenášajú na prevodové ústrojenstvo.

Aby sa kmity neprenášali na prevodové ústrojenstvo, motor je vybavený dvojhmotným zotrvačníkom a tlmičom torzných kmitov – toto kmitanie tlmia a absorbujú. Sú to však práve tieto dve súčiastky, ktoré sú pri takomto štýle jazdy veľmi namáhané. Do celého chodu sa však zapája aj prevodovka a množstvo iných súčiastok, ktorým nízke otáčky vôbec neprospievajú a podpisujú sa na ich skrátenej životnosti.

3. Nepoužívaj tempomat

Keďže veľmi vysoké, no aj veľmi nízke otáčky novému motoru škodia, niektorí ľudia si pod ideálnym zábehom motora predstavujú dlhú pokojnú jazdu, počas ktorej beží motor len v úzkom spektre otáčok. Takýto spôsob však nie je ani zďaleka ideálny.

Pri správnom zabiehaní motora je totiž potrebné, aby motor pracoval v širokom spektre otáčok. Stále však treba myslieť na to, aby otáčky motora neboli príliš vysoké, no ani nízke. Práve z tohoto dôvodu sa počas prvých kilometrov na novom aute neodporúča využívať tempomat. Rozličné pracovné podmienky totiž zaručia, že sa pohyblivé časti motora usadia lepšie.

4. Vyhni sa častým jazdám na krátku vzdialenosť

Týmto faktom sa myslia vzdialenosti, ktoré sa dajú prejsť bez väčších problémov aj pešo. Ak ideš s autom len do obchodu, ktorý je vzdialený len necelý kilometer od tvojho domu, znamená to, že sa motor takmer určite nestihne zohriať na svoju prevádzkovú teplotu.

Pokiaľ je motor studený, je studený aj olej, čo znamená, že je hustejší a mazanie jednotlivých súčiastok motora je teda zhoršené. Krátke trasy však neprospievajú žiadnemu motoru, no pri zabiehaní nového motora sú obzvlášť nevhodné a tak by si sa mal pokúsiť čo najviac ich obmedziť.

5. Vyhni sa ťahaniu nákladu a preťažovaniu automobilu

Pri vyššej záťaži, ťahaní iného automobilu či nákladu je potrebné využívať vyšší výkon motora, čo je sprevádzané vyššími otáčkami motora a častejším stláčaním plynového pedálu až na podlahu. Tento bod je teda zhodný s prvým bodom z nášho zoznamu.

Okrem toto treba myslieť aj na to, že nezabehnutý nie je iba motor nového automobilu, ale aj jeho brzdy, ktoré majú spočiatku o niečo menší účinok. S preťažovaním automobilu a ťahaním nákladu by si mal teda počkať dovtedy, dokým nebude tvoje nové auto zabehnuté.