logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Nissan Skyline – nebeská linka z Jokohamy (2. časť)


O histórii Nissanu sa už popísalo veľa a veru že aj my sme už toho dosť popísali. Aj o histórii športiakov tejto japonskej, ale vlastne už globálnej značky. Je to tak a inak nebude, že ak písať o top svetových športiakoch, ktoré sa stali legendami, nepatrí sa zabúdať na japonské Nebeské linky, alebo Siluety. Na Nissany Skyliny.

Vitaj pri druhej časti tohto krátkeho seriálu o Nissane Skyline, poďme si posvietiť na ďalších 5 zaujímavostí o tejto legende.

Znovuzrodenie legendy

Nadlho, až do roku 1989 nebolo o Skylinoch ani počuť. Ani obraz, ani zvuk, ani v novinách sa o nich nepísalo. Nevyrábali sa, značka ako keby zmizla z automobilového sveta. Znovuzrodením bola generácia R31, ktorá vlastne prišla na svet ako homologizačný špeciál.

V roku 1987 teda pre pravidlá skupiny A upravili model Skyline GTS-R. Radový  šesťvalec s dvojitým turbom a objemom 2,6 litra mal výkon 280 koní, pretekárska verzia až okolo 430. Znovuzrodenie legendy sa podarilo, za 5 rokov sa po celom svete predalo skoro 44 tisíc týchto žihadiel. Štvrtá generácia bola vyšperkovanejšou nasledovníčkou predošlej. Od roku 1994 do 1998 bolo vyrobených skoro 16 500 vozidiel.

Skyline R34  - Superstar

Generácia z roku 1999 sa na celom svete stala doslova superhviezdou vďaka filmu Rýchlo a zbesilo. Tam si toto vozidlo zahralo jednu z hlavných úloh. Upravený modrý model z roku 2002 zo štvrtej série tohto filmu sa v roku 2014 predával s vyvolávacou cenou 750 tisíc €.

„Nemecká“ špecialitka

V roku 2002 sa zrodila sehr spezial limitovka NISSAN Skyline GT-R M-SPEC NÜR R34. S  ansehnlich úctyhodným výkonom 330 koní a tachometrom nastaveným do 300 km/h.  Vozidlo pomenovali po slávnom nemeckom pretekárskom okruhu Nürburgring. Tam sú športiaky Nissanu pravidelne testované a aj nasadzované na pretekoch. Nemecký asfalt trhajú už od 80. rokov minulého storočia.

Čože je to 50-ka

Si zrejme minulý rok zanôtili chlapi z Nissanu v Jokohame. A na diaľku si s nimi pripili červeným chlapi v sídle Italdesignu v Taliansku.  Japonci minulý rok oslavovali 50-ku Nissanu Skyline GT-R, Taliani 50-ku založenia štúdia. Výsledkom spoločných osláv je sivo-zlatá „riadená strela“ Nissan GT-R 50 by Italdesign. Chlapi z Nissanu boli veľkorysí a dali talianskym umelcom prakticky voľnú ruku.

Výsledkom je vizuálne takmer úplne iné auto, ako GT-R Nissmo, z ktorého ostala len silueta. Do kreatívnej práce boli zapojené aj dizajncentrá Nissanu v Londýne a v USA. Výsledok fakt stojí za to a po svete týchto „riadených striel“ lieta len 50. Fakt narodeninová limitovaná séria.

Okrem krásneho dizajnu je to namakaná mašinka aj pod kapotou. Divízia Nismo vyladila ručne montovaný agregát s objemom 3,8 litra V6 VR38DETT na výkon 720 koní. Aj cena tohto skvostu je exkluzívna. Keby si bol v poradovníku, za Nissan GT-R 50 by Italdesign by si musel dať  okolo 891 106 €.

Legenda stále žije

Napriek tomu, že meno Skyline v Nissane už dlhšie novým modelom nepíšu, legenda len tak rýchlo nevymrie. Po svete totiž stále jazdia  tisícky Skylinov. V centrále Nissanu v Jokohame teda sadli chlapi k saké a rozhodli,  že budú opäť vyrábať diely na Skyliny. Inšpirovali sa zrejme v Bavorsku, kde má BMW v pôvodnej fabrike funkčnú výrobu dielov na staré modely. Podľa starých postupov a na pôvodných technológiách. Japonci teda nezabudli na vodičov jazdiacich na ich legendárnych športiakoch a rozhodli o opätovnej výrobe originálnych dielov na modely Skyline R32 až R34. Chvályhodný a úctyhodný počin, všakže?

Záver

A na záver milá handmade exkluzivitka. Ak svoj vzácny Skyline škrabnete, nevadí. Môžete si ho krásne vymaľovať, podmienku je však kreatívna ženská rúčka. Inšpirácia reálne existuje a je sa na čo pozerať. Milujúca manželka venovala milovanému autíčku svojho manžela neuveriteľných 100 hodín ručnej tvorivej práce.