logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Nissan Skyline – nebeská linka z Jokohamy (1. časť)


O histórii Nissanu sa už popísalo veľa a veru že aj my sme už toho dosť popísali. Aj o histórii športiakov tejto japonskej, ale vlastne už globálnej značky. Je to tak a inak nebude, že ak písať o top svetových športiakoch, ktoré sa stali legendami, nepatrí sa zabúdať na japonské Nebeské linky, alebo Siluety. Na Nissany Skyliny.

Od Princa k Skylinu

Celé to  vzniklo ako pocta japonskému princovi, teda vlastne cisárovi. V Japonsku ešte stále majú cisárstvo a nebolo to inak ani v roku 1952, keď sa jedna japonská automobilka  na počesť princa Akihita premenovala na Prince. Z princa sa stal cisár a automobilka sa stala súčasťou Nissanu. V každom prípade ale v tejto firme začali vyrábať prvé vozidlá Skyline. Od roku 1966, keď sa automobilka spojila s koncernom Nissan, sa začala písať história legendy Nissan Skyline.

Späť k Princovi

Aj keď je dnes už značka Skyline nerozlučne spojená s Nissanom, nebolo to tak od počiatku. Aby sme boli historicky presní, musíme dať krátky flashback aj pred rok 1966. Prince motor company teda prijala meno na počesť princa Akihita v roku 1952. Už o päť rokov neskôr prišlo prvé vozidlo s menom Skyline.

A síce luxusne vyvedený sedan vyššej strednej triedy, ktorý s mierne prižmúrenými očami akoby z očí vypadol americkým korábom ciest z 50. rokov. Športová verzia už bola kupéčko alebo kabriolet, samozrejme so športovým podvozkom a namakanejšími výkonovými parametrami. Tu niekde sa začala rodiť plnokrvná línia športiakov Skyline.

Prince Skyline Sport – Porscheho postrach

V Japonsku sa tento športiak stal populárny aj vďaka filmovému priemyslu, zahral si vo viacerých japonských filmoch. V automobilke si raz chlapi pri saké povedali, že by sa patrilo prehnať mašinky aj na pretekárskych okruhoch. Sériový prince Skyline Sport dostal dvojlitrový radový OHC šesťvalec, spádové karburátory weber a výkon 130 koníkov. A vznikol Prince Skyline 2000 GT S54.

Praotec všetkých verzií Nissanu Skyline. Nuž a hneď v prvých pretekoch na Veľkej cene Japonska začal Prince Skyline dupať na zadky špeciálnym pretekárskym športiakom od Porscheho. Takto sa naháňali po okruhoch až do roku 1966. To automobilku Prince z rozhodnutia japonskej vlády prevzal Nissan a začalo sa naostro.

Nissan Skyline GT-R – nedostižná Hakosuka

Prvá generácia športiaku Nissan Skyline GT-R prišla na trh začiatkom roka 1969. Najskôr to bol sedan, o dva roky kupéčko. Poháňal ho radový dvojlitrový DOHC šesťvalec  s výkonom 163 koní. Prvý vrh Skylinov sa predal v počte 1945 kusov. Japonci autíčka nazývali Hakosuka, čo je slovná hračka, ktorá vznikla spojením japonského slova pre krabicu a synonyma názvu Skyline.

Súťažné modely tejto série získali za tri roky 46 okruhových výhier a 50 celkových víťazstiev.

Zberateľská Hakosuka

Veterán Skyline H/T 2000GT-R 'Hakosuka' z roku 1972 bol pred štyrmi roky na predaj u Sotheby’s za vyvolávaciu cenu $ 242,000. No a v tomto aukčnom dome unikátnych umeleckých kúskov sa veru nerobia „holandské dražby“. To znamená, že vyvolávacia cena je základná cena. Za koľko sa nakoniec túto krásnu raritnú mašinku podarilo predať, nebolo zverejnené.

„Limitovaná“ druhá generácia

Zrodila sa v roku 1973 a v tom istom roku aj skončila. Za necelý rok bolo vyrobených len 197 kusov. Výkonný model s kotúčovými brzdami, nezávislým zavesením a aerodynamickými vychytávkami sa nepredával pre ropnú krízu a vysoké ceny paliva. Dnes sú kúsky z tejto série zberateľskými vzácnosťami.