logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

NISSAN GT-R – ani nevieš, koľko toho o ňom nevieš... (2. časť)


Nissan G-TR, vo svete športiakov známy ako  Godzilla, alebo na Slovensku napríklad Godzillová Tuningová Raketa, je brutálna japonská mašina. Zrýchlenie z 0 na 100 dá rýchlejšie ako superšport Veyron, na okruhoch láme rekordy a obieha zvučné športiaky ako fúriky...

Vitaj pri pokračovaní článku, v ktorom sa venujeme zaujímavostiam o Nissan GT-R. Poďme si teda posvietiť na ďalšie zaujímavé info o tomto ikonickom športiaku z dielne najpredávanejšej japonskej značky v Európe.

Najrýchlejší odpich...

...má Nissan GT-R NISMO. Z nuly na 100 vyletí do dvoch sekúnd, čo nedá ani najvýkonnejšie Bugatti Veyron Super Sport. Niet sa čo čudovať, keď má pod kapotou celkom nadupané stádečko 600 vraníkov. A k tomu dve poriadne turbá, vymakanú aerodynamiku a majstrovsky vyladený podvozok a tlmiče.  A samozrejme, keď chceš raketu s takýmto odpichom ubrzdiť, musíš tam mať aj špeciálne kotúče veľké pomaly ako taniere na maxipizzu. Takéhoto tátoša veru treba aj vedieť uriadiť. No svoje by nám o tom vedel zarepovať Rytmus. Chalanisko dal minulé leto do garáda požičaný Nissan GT-R Black Edition.

Narodeninový model k 50-ke...

...si spolu dali Nissan a talianski mágovia Italdesign. Japonci minulý rok oslavovali 50-ku Nissanu Skyline GT-R, Taliani 50-ku založenia štúdia. Výsledkom spoločných osláv je sivo-zlatá „riadená strela“ Nissan GT-R 50 by Italdesign. Chlapi z Nissanu boli veľkorysí a dali talianskym umelcom prakticky voľnú ruku. Výsledkom je vizuálne takmer úplne iné auto, ako GT-R Nissmo, z ktorého ostala len silueta.

Do kreatívnej práce boli zapojené aj dizajncentrá Nissanu v Londýne a v USA. Výsledok fakt stojí za to a po svete týchto „riadených striel“ lieta len 50. Fakt narodeninová limitovaná séria. Okrem krásneho dizajnu je to namakaná mašinka aj pod kapotou. Divízia Nismo vyladila ručne montovaný agregát s objemom 3,8 litra V6 VR38DETT na výkon 720 koní. Aj cena tohto skvostu je exkluzívna. Klasické nové GT-Rko stojí „len“ okolo 95 000 €,  najnovší model GT-R Nissmo dostaneš „iba“ za okolo 185 000 €. Keby si bol v poradovníku, za Nissan GT-R 50 by Italdesign by si musel dať okolo 891 106 €.

Nissan GT-R novej generácie nemá priestor pre cestujúcich...

...ale kokpit pilota a spolujazdca. To čo je dnu, je kokpit, taký, ako má byť v správnej športovej riadenej strele. Pretože je tam všetko, čo má mať pretekársky športiak. A k tomu aj dostatok pohodlia na bežnú, nepretekársku prevádzku. Ak sa teda vyberieš na svojom GT-Rku na nákupy so svojou drahou, alebo po žinčicu do Očovej. Aj keď je to vraj štvormiestne auto, sedadlá vzadu sú maximálne na odloženie tašiek s nákupmi tvojej drahej. Ale nevadí, všetko sa to predsa deje vpredu.

Máš tam hlboké anatomické športové sedadlá s výraznými bočnými opornými bodmi. Volant s červenou značkou natočenia, ktorú poznáš z relly a drift súťaží. A so značkovým čalúnením, aby sedel do rúk, ako má. Prehľadné budíky sú vydizajnované ako zapadajúce ozubené kolesá. Naozaj radosť jazdiť.

V každom GT-R si vieš vyladiť...

...aj zvuk motora. Agregát VR38 Twin Turbo je ručne vyskladaný zázrak s objemom 3,8 litra a hneď dvoma supervýkonnými turbami. Štandard má výkon 570 koní, v Nissme je to doladené na plných 600. No a takéto hnacie ústrojenstvo pod kapotou má aj patričný zvuk. Ten je vo vnútri eliminovateľný viacerými funkčnými vychytávkami tak, aby nerušil. Ale zároveň aby si aj dnu počul, ako spokojne ti to pod kapotou pradie.

A aby si popri tom mohol vychutnať aj špičkovú audiosústavu. Okrem zvuku dnu si vieš nastaviť aj zvuk vonku. Úplne vážne vieš spravovať zvuk výfuku. Aby si neplašil po meste holuby, škodovky a policajtov, vieš to dať do levelu „jazda po meste“. Bude pekne počuť, že ideš, ale nebude to taká kanonáda, ako keď fičíš tristovkou na okruhu.

Záver

Legenda Nissan GT-R už pomaly, ale isto ťahá na 60-ku. Samotná legenda, samozrejme, od pamätného roku 1964, keď to Japonci natreli doma Nemcom na porschiaku. Vývoj legendy bol odvtedy zaujímavý a ako sa na Godzillu patrí, aj poriadne hrmotný a dravý. No a dnešné moderné godziliatka sú naozaj vymakané dravé mašinky 21. storočia.

A ak sa bavíme o pomere kvality, výkonu a ceny, prakticky nemajú konkurenciu. Teda ak na to nejdeš systémom bašternák/kočner a nepotrebuješ na parkplaci pre imobilných pretŕčať svojho veyrona. No a kde svoju GT-Rku vieš poriadne prehnať? U nás tak maximálne v Orechovej Potôni.