logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

NISSAN G-TR – ani nevieš, koľko toho o ňom nevieš... (1. časť)


Nissan G-TR, vo svete športiakov známy ako  Godzilla, alebo na Slovensku napríklad Godzillová Tuningová Raketa, je brutálna japonská mašina. Zrýchlenie z 0 na 100 dá rýchlejšie ako superšport Veyron, na okruhoch láme rekordy a obieha zvučné športiaky ako fúriky...

V Európe sa nový model predáva síce len nejakých 10 rokov, ale už je to jednoznačne legenda. Mimochodom „postavená“ s úctou a rešpektom na legende, ktorá to kedysi v minulom storočí natrela Porschiaku. Dáme teda zaujímavé info o tomto ikonickom športiaku z dielne najpredávanejšej japonskej značky v Európe.

Najprv lokalizačne...

...na skok do Japonska. Nissan sídli odjakživa v Jokohame, čo je na japonské pomery v podstate také pár miliónové predmestie Tokia. Ale prakticky je to druhé najväčšie japonské mesto, najväčší japonský prístav. V Tokijskom zálive na ostrove Honšú, ani nie 30 km od Tokia. Autá Nissan sa aktuálne vyrábajú prakticky na celej zemeguli, na každom kontinente, okrem Austrálie a Antarktídy.

Trocha histórie nikoho...

...určite nezabije. Dajme to teda tak, ako sa na ústrednom výbore v Blave ešte nedávno hovorievalo, pekne od Počiatka. Nissan je jedna z najstarších automobiliek v Ázii a vlastne aj globálne. Prvé auto postavili v roku 1914, tri roky po založení. Firma vyrábala aj motory a autá pod značkou Datsun, až do premenovania na Nissan, čo bolo v roku 1928.

Značku  Nissan začali používať na tokijskej burze a je to vlastne skratka názvu Nippon Sangyo, teda Japonské priemyselné závody. V roku 1934 vznikol Nissan Motors a firma začala vyrábať nákladné autá a motory pre japonskú armádu, prakticky až do konca II. svetovej vojny. V roku 1964 sa začala písať história úspechov Nissanov na športových okruhoch. Do hľadáčika veľkých hráčov na globálnom trhu s autami sa firma dostala až v roku 1967, kedy vyvinula 4-valcový motor „série A“ s rozvodom OHC pre pohon nového vozidla Datsun 510. Táto mašinka si vydupala  celosvetový rešpekt medzi sedanmi.

Ďalšou svetovou topkou, ktorá dala do pozoru konkurenciu, bolo uvedenie Datsunu 240 Z so šesťvalcovým motorom. Išlo o  predchodcu dnešného 350 Z, ktorý vyniesol Nissan na svetovú úroveň. Dnes patrí Nissan, spoluvlastnený od roku 1999 Renaultom, medzi najproduktívnejšie a aj najväčšie značky Japonska. A samozrejme je v top spoločnosti najlepších svetových automobilových výrobcov. Na celom svete zamestnáva okolo 140 000 ľudí.

Ta kedyže še to ta Godzilla zrodzila?

Ta v roku 1964 na Veľkej cene Japonska. Tu sa zrodila legenda GT-R. Skromný a celkom nenápadný štvordverový sedan Nissan S54B 2000GT to natrel Porsche 904 Carrera GTS. Bol to neúprosný súboj, ale stroj vyvinutý  inžinierom Shin'ichirom Sakuraiom nakoniec zvíťazil. Od tohto dňa zrodu legendy GT-R je každý nový model rýchlejší, nadupanejší a dravejší.

V roku 1969 začal víťaziť na okruhoch model Nissan Skyline 2000GT-R C10. Za  necelé 2 roky dal 36 víťazstiev.

Od roku 1973 sa začal predávať model Nissan GT-R H/T Nissan 2000 GT-R. Toto prvé japonské vozidlo  s prednými aj zadnými kotúčovými brzdami malo 6-valcový radový motor s 24 ventilmi. Dnes sa cez Shotebyho predáva na aukcii s vyvolávacou cenou 178 000 dolárov.

Rok 1993 priniesol limitovanú sériu V-Spec. Model NISSAN GT-R V_SPEC R32 pripomínal legendárne víťazstvá na šampionátoch.

V roku 2002 sa zrodila sehr spezial limitovka NISSAN Skyline GT-R M-SPEC NÜR R34.  Vozidlo pomenovali po slávnom nemeckom pretekárskom okruhu Nürburgring. Tam sú športiaky Nissanu pravidelne testované a aj nasadzované na pretekoch. Nemecký asfalt trhajú od 80. rokov minulého storočia.

Svetový rekord...

...v kategórii sériovo vyrábaných vozidiel drží Nissan GT-R NISMO.  Legendárny nemecký okruh Nürburgring dal 30. septembra 2013  časom 7:08.679. Rekord platí už pomaly šiesty rok a akosi sa ho nikto nechystá prekonať. Lepší čas na kolo nemeckého ringu nedali ani  Ferrari Enzo, Mercedes-Benz SLR McLaren, Maserati MC12, Koenigsegg CCX, Porsche 911 Turbo či Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera.

Motory GT-R skladajú...

...ručne! Dobre čítaš a ja celkom dobre píšem...V roku 2019 sa stále deje tradičná japonská  majstrovská ručná práca. Túto výsadu má na celom svete len päť majstrov. Každý jeden sensei skladá motor okolo šesť hodín a keď je to hotové, dá na motor plaketu so svojím menom. Aj tento výnimočný  a exkluzívny postupe spôsobuje, že mesačne zíde spod rúk majstrov len okolo 1000 nových GT-Riek.

Veterán GT-R z roku 1972 predávali...

...v roku 2015 u Sotheby’s za vyvolávaciu cenu $ 242,000. No a v tomto aukčnom dome unikátnych umeleckých kúskov sa veru nerobia „holandské dražby“. To znamená, že vyvolávacia cena je základná cena. Za koľko sa nakoniec túto raritnú mašinku podarilo predať, nebolo zverejnené. Išlo o kúsok Nissan Skyline H/T 2000GT-R 'Hakosuka'.

Presnejšie jeden z 1500 vyrobených kúskov tohto nadupaného legendárneho kupéčka. Hakosuka Skyline totiž doslova „zabetónovala“ rekordnú GT-R legendu: za tri roky vo svojej kategórii získal tento model 46 okruhových výhier a 50 celkových víťazstiev.