Systém adaptívneho podvozku DCC: Aké sú jeho výhody?

Systém adaptívneho podvozku DCC
Pod kapotou
Publikoval Denis

Systém adaptívneho podvozku (DCC - Dynamic Chassis Control) umožňuje nastaviť charakteristiku podvozku automobilu podľa požiadavky vodiča alebo automaticky v závislosti od kvality vozovky.

Riadiaca jednotka na základe informácií o polohe kolies a náklone karosérie automaticky upravuje charakteristiku podvozku. Okrem toho tento systém umožňuje vodičovi zvoliť si požadované nastavenie podvozku podľa vlastnej potreby, pričom si môže vybrať z troch rôznych nastavení a teda SPORT, COMFORT a NORMAL.

Obsah

Ako funguje systém adaptívneho podvozku DCC:

Systém adaptívneho podvozku DCC využíva elektricky regulované tlmiče, ktoré umožňujú zmenu ich tlmiacej charakteristiky. Tieto tlmiče sú riadené pomocou riadiacej jednotky, na základe údajov od snímačov zdvihu kolies a snímačov zrýchlenia. Tuhosť tlmičov DCC sa nastavuje elektromagnetickým ventilom, ktorý riadi prietok oleja a ovplyvňuje tak charakteristiku podvozku.

Adaptívny podvozok DCC (Dynamic Chassis Control) dokáže automaticky meniť svoje nastavenia. Systém totiž dokáže bleskovo vyhodnotiť rázy spôsobené odskakujúcimi kolesami, kedy dochádza k nedostatočnému prepruženiu a automaticky upraviť tlmiaci účinok tak, aby k odskokom kolies nedochádzalo.

DCC taktiež dokáže upraviť charakteristiku tlmičov aj v prípade prudkého brzdenia či počas prejazdu nerovnomerným povrchom, kedy by dochádzalo k extrémnemu prepruženiu (úderu na doraz tlmičov) a teda vzniku hluku v kabíne.

Nastavenie adaptívneho podvozku DCC:

Požadované nastavenie podvozku si vodič zvolí jednoduchým stlačením tlačidla - automobil následne prevedie potrebné zmeny v nastavení. Každé z týchto troch nastavení (SPORT, COMFORT, NORMAL) ovplyvňuje charakteristiku tlmičov, odozvu posilňovača riadenia, ale taktiež reakciu na zošliapnutie plynového pedálu.

Ktoré autá používajú systém DCC?

Systém adaptívneho podvozku DCC používajú napríklad automobily značky Volkswagen, Seat, Škoda či Audi. Podobný systém, avšak pod iným označením využívajú aj iné automobilky.

Automobilka Ford označuje adaptívny podvozok svojich automobilov označením CCD (Continuously Controlled Damping), Opel používa označenie AST (Adaptive Stability Technology) a BMW na druhú stranu systém Adaptive Drive, ktorý je však rozšírený o funkciu aktívnej stabilizácie nakláňania automobilu.

Krátka videoukážka ako systém adaptívneho podvozku DCC funguje: