AUTORIDE

1.9 TDI: Je táto modla slovenských motoristov naozaj tak spoľahlivá?

Motor VW 1.9 TDI-PD
Pod kapotou
Publikoval Denis  

O tom, že motor 1.9 TDI od VW koncernu patrí k naozaj obľúbeným motorom snáď netreba ani pochybovať, na Slovensku a trúfame si povedať, že aj v Českej republike sa tento motor stal akousi "modlou", ktorú si mnohí nevedia vynachváliť. Je to spoľahlivosťou? Spotrebou? Poďme si naň trochu posvietiť.

Naspäť do histórie

Obsah

TDI (Turbocharged Direct Injection) nie je len označenie vznetového motora s priamym vstrekovaním paliva, ale aj obchodný názov VW koncernu. Prvý TDI motor uzrel svetlo sveta už v roku 1989, no nešlo o 1.9 TDI ale o päťvalcový 2.5 TDI (výkon 88 kW) použitý v Audi, no práve jeho úspech vydláždil cestu ďalšiemu vývoju. Motor ťahal už "odspodu" (mal veľmi dobré zrýchlenie aj pri nízkych otáčkach) a vynikajúcu spotrebu 5,7 litrov nafty na 100 km.

Čo sa týka konkrétne 1.9 TDI, ten sa dostal do výroby v roku 1991 a jeho prvé vydanie dostalo označenie 1Z a napriek tomu, že v tej dobe platila emisná norma Euro 1, motor spĺňal aj dvojku. Dokonca tie najmladšie verzie tejto prvej generácie dokázali splniť aj emisnú normu Euro 3, vďaka čomu sa udržali vo výrobe veľmi dlho.

Niekto by však mohol namietať, že ani spomínaný motor 2.5 TDI použitý značkou Audi nebol úplne prvý svojho druhu - pravdou je, že Fiat už o rok skôr predstavil model Croma 2.0 TDI, no v porovnaní s Audi s ním nespravil revolúciu.

Hlučnejšie začiatky

Oproti motorom s nepriamym vstrekovaním mal motor s technológiou priameho vstreku paliva niekoľko výhod, no staršie vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva sa vyznačovali vyššou hlučnosťou. Na druhú stranu nezaťažovali hlavu valcov tak, ako motory s nepriamym vstrekovaním paliva (komôrkové vstrekovanie) - tieto motory mali síce tichší chod, no ich hlava valcov musela odolávať vysokej teplote.

Súvisiaci článok - Hlava valcov: Vedel si, aká je jej funkcia?

Keďže hlava valcov v prípade motorov s nepriamym vstrekovaním paliva bola oveľa viac tepelne zaťažovaná, bolo prasknutie hlavy oveľa častejším javom než v prípade motorov s priamym vstrekom. Priame vstrekovanie paliva tak postupne prebralo štafetu a stalo sa absolútnym víťazom - na tento typ vstrekovania paliva u naftových motorov prešli v podstate všetci výrobcovia automobilov.

Priame vstrekovanie paliva prinieslo nové možnosti, vďaka ktorým sa dala už tak dobrá efektivita motoru vylepšovať a zvyšovať kultivovanosť chodu. Aj vďaka tomu v roku 2004 prekonali v Európe registrácie naftových áut tie benzínové.

Aj túto modlu trápi niekoľko problémov

Staršie verzie, respektíve pôvodné 1.9 TDI boli dostupné v dvoch verziách, a to 66 kW a 81 kW, pričom silnejšia verzia bola dostupná až od roku 1996. Asi najčastejšou príčinou, s ktorou sa majitelia týchto motorov stretávali, boli opotrebované hydraulické zdvihátka ventilov - dôsledkom bol klepotajúci zvuk motora. Táto závada ťa mohla stáť naozaj veľa, keďže pokiaľ sa ventil uvoľní a dostane sa tak na dno piestu, pri kompresii narobí poriadnu spúšť.

Ďalšou nepríjemnou záležitosťou sa mohlo stať čerpadlo, respektíve vôle vo výtlačnej časti rotačného vstrekovacieho čerpadla. Častokrát sa problém so štartovaním (za tepla) pripisuje slabému štartéru, no príčinou môže byť práve spomínaný problém s čerpadlom - ako aj olej, aj nafta mení svoju vizkozitu pri rozdielnej teplote. Vďaka prevádzkovej teplote je redšia a pokiaľ má čerpadlo opotrebené výtlačné časti, nafta nimi ľahko prenikne.

No a za spomenutie taktiež stojí váha vzduchu, ktorá potrápila a aj dnes trápi mnohých motoristov. V prípade pôvodných TDI motorov sa od roku 1998 prešlo k alternatívnemu riešeniu, ktoré k meraniu využívalo odporový drôt. Na tento drôt sa však časom usadili nečistoty a snímač sa stal nefunkčný. Novšie verzie už odporový drôt nevyužívajú, prešlo sa k vyhrievanej odporovej mriežke.

Druhá generácia 1.9 TDI-PD a jej zmeny

Zbohom buď vysokotlakové rotačné čerpadlo. Ak hovoríme o druhej generácií motorov 1.9 TDI-PD (Pumpe Düse), toto bola zrejme tá najzásadnejšia zmena - každý valec dostal svoju vlastnú vysokotlakovú vstrekovaciu jednotku. Tá je taktiež súčasťou vstrekovača. Týmto združeným vstrekovačom dodávalo naftu tandemové čerpadlo, ktorého súčasťou je palivová pumpa a podtlaková výveva.

Čo bolo dôvodom tejto zmeny? Zaistenie vyššieho vstrekovacieho tlaku. Vďaka tomu sa zvýšila efektivita, znížila spotreba a podľa výrobcu došlo taktiež k zníženiu emisií.

Zdedené problémy po predošlej generácií

Novšia generácia TDI motorov sa taktiež nevyhla problémom, dokonca niektoré z nich zdedila. K problémovým autodielom patria hydraulické zdvihátka či opotrebené vačky. Tie trápia aj druhú generáciu motorov 1.9 TDI-PD, problém možno okrem zvuku spozorovať aj nadmernou dymivosťou z výfuku (čierny dym).

Súvisiaci článok - Čierny dym z výfuku: Na akú poruchu upozorňuje?

Problémy s teplým štartom, ktorý mala prvá generácia motorov 1.9 TDI vybavená rotačným vstrekovacím čerpadlom, sa nová generácia snažila vyriešiť, no márne. Keďže 1.9 TDI-PD pri štarte značne zaťažuje akumulátor, príčinou môže byť práve ten, čo je tá šťastnejšia a hlavne lacnejšia varianta. Horšia situácia môže nastať, kedy je na vine práve nízky tlak nafty vo vstrekovacích ventilov združených vstrekovačov.

Zhrnutie a záver

Napriek spomenutým problémom nemôžeme povedať, že by motor 1.9 TDI patril k nespoľahlivým, pretože každý motor má svoje špecifické problémy. Taktiež treba brať do úvahy vysoký nájazd áut vybavených týmto motorom, s ktorým sa zrejme pri výrobe nepočítalo, motor 1.9 TDI je naozaj odolný a mimoriadne spoľahlivý a pri patričnej starostlivosti môže aj pri vysokom nájazdu kilometrov ešte dobre poslúžiť.