Výročné umelecké grafiky Škoda Auto Slovensko získali Strieborný klinec v prestížnej reklamnej súťaži
Škoda Auto Slovensko ako importér vozidiel značky Škoda na náš trh tento rok oslavuje významný míľnik - 30. výročie vzniku spoločnosti. Pripomínajú to aj dve umelecké grafiky vytvorené špeciálne k tomuto výročiu.
Projekt oslavných umeleckých grafík od dvojice dizajnérov Škoda Auto uspel v tvrdej konkurencii na súťaži komunikačných prác Zlatý Klinec
Odborná porota ho ocenila druhým miestom - Strieborný klinec v kategórii Craft Artdirection
Grafiky pripomínajú 30 rokov od založenia Škoda Auto Slovensko a zároveň odkazujú na budúcnosť značky
Grafiky oslavujúce dôležité jubileum spoločnosti vytvorili slovenskí dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík spolu s ďalšími členmi dizajnového tímu pôsobiaceho priamo na centrále značky Škoda Auto. Na minulotýždňovom udeľovaní cien Zlatý Klinec tento umelecký počin získal ocenenie odbornej poroty, ktoré potvrdilo 2. miesto - Strieborný klinec v kategórii Craft Artdirection.
Tri dekády úspechu
„Grafické diela, ktoré vznikli v rámci tohto projektu, nie sú len oslavou našej histórie, ale aj ukážkou toho, čo všetko môžeme dosiahnuť spoločným úsilím a kreativitou. To, že sme obstáli v tak náročnej konkurencii, je dôkazom našej neustálej snahy byť lepší a prinášať na trh nielen výnimočné produkty v oblasti mobility, ale aj projekty, ktoré nastavujú štandardy kvality vo svete dizajnu,” uviedol Roman Rajtár, vedúci marketingu Škoda Auto Slovensko.
Projekt oslavných grafík predstavoval sériu originálnych umeleckých diel, ktoré sú odrazom troch dekád úspechu, inovácií a neustáleho rozvoja spoločnosti. Každá grafika zobrazuje významný míľnik histórie spoločnosti Škoda Auto, čím pripomína jej silné korene a súčasne slúži ako zdroj inšpirácie pre budúce generácie.
Prvá grafika, pozerajúca sa späť do histórie, nesie motív modelu Škoda Favorit a ikonickej stavby Bratislavy - budovy Slovenského rozhlasu, tzv. obrátenej pyramídy. Grafika v štýle popart odkazuje na tri dekády pôsobenia spoločnosti Škoda Auto Slovensko na trhu, kedy priniesla zákazníkom širokú paletu vozidiel, ktoré jazdili a dodnes jazdia vo väčšine slovenských rodín. Škoda Favorit sa v roku 1987 stala prvým autom značky Škoda modernej koncepcie s pohonom predných kolies. Dizajn navrhlo slávne talianske štúdio Bertone, ktorého automobily sú považované za umelecké diela na kolesách.
Minulosť a budúcnosť
Druhá grafika, odkazujúca na súčasnosť, nesie opäť dve ikony. Umelecky znázorňuje prelomový model Škoda Enyaq a jedinečný komplex obytných budov Sky Park od svetoznámeho architektonického štúdia Zaha Hadid. Enyaq znamenal prelomový vstup značky Škoda do éry elektromobility. Je to jej prvé čisto elektrické SUV, ktoré v sebe odráža trendy dnešnej doby. Na svoje si v ňom prídu nielen fanúšikovia zelených inovácií, ale aj priaznivci najmodernejších technológií. Vďaka sviežemu a dynamickému dizajnu, unikátnym bezpečnostným prvkom a dôrazu na praktickosť sa dnes drží na vrchole obľúbenosti medzi elektromobilmi na Slovensku.
“Sme radi, že sme dostali možnosť pripraviť niečo netradičné, niečo, čo spája značku Škoda Auto Slovensko s jej bohatou históriou. Rozhodli sme sa preto spolu s Borisom Kovalíkom, ktorý je úspešným slovenským dizajnérom v Škoda Auto, vytvoriť dve grafiky - jedna sa pozerá späť na začiatky v roku 1993, tá druhá zasa odráža rok 2023, teda súčasnosť s náhľadom do budúcnosti,” vysvetľuje Peter Olah, slovenský dizajnér, ktorý vedie interiérový dizajn v spoločnosti Škoda Auto a dodáva: “Grafiky boli vytvorené rovnako jedinečným štýlom zvaným risografia. Tento štýl má korene v Japonsku a je tu s nami, podobne ako Škoda Auto Slovensko, už viac ako 30 rokov. Metóda je príbuzná sieťotlači, no dnes sa používa najmä na tvorbu originálnych autorských risografík, ktoré sú často tlačené v limitovaných množstvách s podpisom autora. Skrátka, zberateľské artikle. O to viac ma teší, že sme s týmto jedinečným dielom uspeli aj na prestížnej reklamnej súťaži,” povedal na margo ocenenia jeden z autorov grafík, šéfdizajnér interiéru Škoda Auto Peter Olah.