Volkswagen Group oslavuje 80. výročie. Vedel si, koľko značiek mu už patrí?
O Volkswagene ako značke sme si už dávnejšie písali 10 zaujímavostí, dnes sa však pozrieme na to, ako si táto značka za 80 rokov svojej existencie viedla. Výročie Volkswagenu pritom pripadá na 28. mája a v počiatku sa táto značka vôbec nenazývala tak jednoducho ako dnes, ale Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH.
Skutočne krkolomný názov, ktorý by si veľmi ľahko zabudol. Ciele automobilky boli veľmi prosté a vychádzali priamo z názvu Volkswagen (ľudové. vozidlo) a teda cieľom bolo dostať na trh také vozidlo, ktoré by bolo cenovo dostupné a odviezlo dve dospelé osoby a tri deti.
Pôvodný krkolomný názov by sa dal preložiť ako Spoločnosť pre prípravu nemeckého ľudového vozidla, čo je v tomto prípade dosť výstižné. Dnes už môžeme hovoriť o obrovskej spoločnosti, ktorej ciele sa orientujú hneď na niekoľkých kontinentoch a ktorá vo svojom portfóliu vlastní celú radu dobre známych značiek.
Keď už hovoríme o Spoločnosti pre prípravu Nemeckého ľudového vozidla, konkrétne malo ísť o počin automobilu, ktorý mala navrhnúť automobilka Ferdinanda Porscheho. Auto teda najskôr dostalo pomenovanie Porsche Typ 60, no bolo premenované na KdF-Wagen, teda Kraft durch Freude (radosťou k sile). Tak ako väčšina ďalších automobiliek, ani VW nebol výnimkou a počas druhej svetovej vojny sa automobilka zameriavala na výrobu vojenskej techniky, napr. v prípade VW ide o dobre známy terénny Kubelwagen (KdF 82) či obojživelník Schwimmwagen.
Po vojne sa automobilka dostala naspäť na nohy najmä vďaka zakázke od britskej armády na 20 000 vozidiel, nakoľko civilných vozidiel bolo málo a trh si ich vyžadoval. Samozrejme po vojne sa už vyrábané vozidlá nazývali Volkswagen Typ 1 (aby neodkazovali na nacistickú minulosť). Toto autíčko sa však celosvetovo preslávilo ako Beetle, respektíve Chrobák, o čom svedčí aj tvar karosérie.
Začiatkom 50-tych rokov prichádza Volkswagen Typ 2 a automobilka rýchlo expanduje, čím napokon prispeje k ekonomickej obnove západného Nemecka. No a od tohto momentu začína VW kupovať ďalšie značky - vytvorenie firmy Audi (z Auto Union a NSU Motorenwerke), neskôr nákup značky Seat (1986), no a v 90-tych rokoch nastala nákupná horúčka - Škoda, Bentley, Bugatti a Lamborghini. V posledných rokoch pribudli tiež Porsche, Scania, Ducati a MAN.
Dnes je súčasťou Volkswagen Group celkom trinásť značiek, pričom koncern je najväčším výrobcom automobilov na svete. Síce nie všetky značky patriace pod Volkswagen vyrábajú ľudové vozidlá, predaj viac ako 10 miliónov vozidiel v roku 2016 a svetová jednička na trhu však hovoria za všetko.